YES YES YES YES YES!!!!

Idag satt det!!! Precis lika bra på tävling som på träning :)

Vi är numer uppflyttade till högre bevakning! Bästaste Spajken!

Fast heter det uppflyttade högre bevakning, eller uppflyttad lägre bevakning? Vi är ju uppflyttade FRÅN lägre, men TILL högre??? Förvirrat värre?!?

Jaja, oavsett vilket så är det sååååå härligt!

En resumé av dagen....

Klockan ringde tiiiidigt... 0430, jag skulle åka 0515, så det var att rappa på lite på morgonen, jag hade förberett allt, t.o.m. laddat kaffebryggaren så det bara var att sätta på den. Hade lagt kläderna i rätt ordning, så det bara var att hoppa i dom! Så jag klev upp 0435, gick ut med Spajk 0450 och åkte 0513! Frukost åt jag på vägen  i bilen.

Ljusdal är en trevlig klubb att tävla på, så de 18 milen avverkades i laglig hastighet, nästan ;) 2 rådjur, 1 hare och ett gäng tjädrar såg jag hoppandes över vägen. Ena råbocken stod jag och tittade på en stund innan den spankulerade iväg in i skogen.

Väl framme blev det glatt återseende med trevliga hundmänniskor från Marma! Ljusdal är som sagt en trevlig klubb att tävla hos, öppen och familjär, kan varmt rekommenderas!

Vid lottningen drog jag startnr 3, min favorit!

Först var det lydnad.....var lite orolig att han skulle vara för speedad...först platsliggning, måste erkänna att jag var väldigt nervös! Vi hade vind från skytten, så Spajk vindade tidigt in skytten, jag hade en plan att liksom ställa mig lite "snett" så han skulle kunna vrida på huvudet och få koll på skytten utan att behöva vrida hela kroppen.  Nu löste han det själv genom att lägga sig lite snett :)

Hunden bredvid Spajk log också och ömsom tittade på husse och ömsom på skytten, som efter första skottet gick bakom ett buskage, jag var osäker på om Spajk skulle ligga kvar, eller om han skulle studsa upp och kolla var skytten tagit vägen...men han låg såååå fint!

När vi var på väg tillbaka och momentet var slut var det två hundar, den närmast Spajk, som for upp och påbörjade nån typ av lek, Spajk kom då emot mig, vet inte om han tyckte det var läskigt, eller om han gjorde det för att vi på träning har belönat framåt när jag varit någon meter ifrån han?! Men han kom liksom utan förväntan, så jag tror han tyckte det var lite läskigt när de flög upp?!?!

Men efter platsen så var jag sååååå nöjd och kände att dagen kan sluta hur som helst, jag är ändå så nöjd!

Sen var det dax för lydnaden, in på planen och Spajk och jag är ett team! Han är med MIG och ingen annanstans!

Linförigheten känns bra, han är med och samlad.

Framförgående, han far iväg som ett skott, i vanlig ordning alltså :( Men han vobblar inte så farligt, han står i halten men vänder upp lite mot mig, lite tramsig vid helt om. Men ändå är jag nöjd!

Läggande under gång, inget att säga om, finfin transport och han ligger stabilt när jag kommer tillbaka, tävlingsledaren är snäll och kommenderar oss till ett uppsittande, tack för det!

Inkallning, det är ju liksom inget problem, annat än med avslutningen, han sitter gärna lite långt ut, vilken han också gjorde idag.

Krypet...han hade krupit sååååå fint utanför planen, men icke. Han lade sig bra och såg ut att kunna krypa fint, vi hinner typ 1 meter innan han helt plötsligt far upp?! Jag måste filma och se vad det är som gör att han flyger upp....kan inte själv komma på något som utlöser detta, får fundera vidare.

Apportering, säkrar upp med ett rejält "sitt" innan jag kastar, han griper fint och kommer i bra galopp in och sätter sig fint.

Hoppet, han hoppar fint ut, men hamnar lite långt till höger, men hoppar fint tillbaka och sätter sig fint!

Betyg o kommentarer kommer här:

Linförighet 9 / 9.5 släpper i helt om / släpper något

framförgående 8 / 7 Drar, vänder upp / lite strul vid halter och avslut 

Platsläggande 10 / 10

Inkallning 10 / 10

Kryp 0 / 0

Apportering 10 / 10

Hopp 10 / 10

Platsliggning 10 / 10

Summa lydnad 239.50 (gränsen för uppflytt är ju 196, så lägg på lite poäng för krypet så är det riktigt riktigt bra)
Jag såg inga betyg, mer än en 9 på linförigheter, men jag hörde applåder från publiken ibland, så jag kände att det liksom var bra :D

Sen var det skogen....gissa om jag var nervös??? Jag visste ju liksom att vi hade uppflyttningspoäng i lydnaden!

Först patrullstigen, småpratar lite med tävlingsledare och domare innan vi går iväg, alltid kul med folk som är trevliga!

Vi påbörjar patrulleringen, rätt snabbt kommer en markering till vänster...jag blir tveksam och går några meter till och sen sitter Spajk som en smäck ut i kopplet, en finfin sittmarkering!! Jag visar domaren att jag har en markering, hon nickar att hon sett och vi går vidare. Fast helt ärligt så går jag inte, jag blir bogserad av liten brun hund!

Jag gör några taktiska halter och sen kommer vi ut på ett stort hygge, det händer ingenting, han gör några småmarkeringar men inget riktigt. Sen vinklar vi in i skogen och SMACK så har han världens vindmarkering!!! YES! Vi patrullerar sista biten ut till vägen, och då hör jag tävlingsledaren säga till domaren "nej, nu får vi sluta, annars brinner det i huvet på mig, för dethär är så bra".....

När vi är framme så frågar domaren hur det gått och jag berättar att det var två markeringar jag inte kunde missa, sen om han markerat rätt eller fel kan jag ju inte veta?!

Sen säger tävlingsledaren att jag har en riktigt riktigt bra hund och att det kan bli riktigt riktigt bra om jag fortsätter träna som vi gör nu!! Fast jag måste få han att gå saktare, nu lägger han 60 % på att ta sig framåt, och 40% på att ha koll i terrängen.... Jag fick lite tips innan han sen klappar mig på axeln och säger, men glöm inte att du har en riktigt riktigt bra kelpie i kopplet :) Att Eije själv fött upp kelpie och dessutom flerfaldig vinnare av tjänstehunds-SM gör ju inte saken sämre :)

Efter patrullstigen var jag ju inte mindre nervös, nu jäklar var uppflyttningen nära, vi skulle "bara" fixa spårupptaget och spåret.....

Ut till spåret, patrullerade iväg och vi går lååångt på sträckan innan han börjar vinda, han vindar till vänster av stigen, men tar sen upptaget åt höger?! Jag hänger på och går en bra bit och hinner tänka: Yes, inte bakspår, men tji fick jag, domaren ropar "bakspår" så det är bara vackert att vända Spajk..... Fram till halten där jag denna gång sitter bredvid honom och det funkar bra. Maxbetyg för bakspår är 8, vilket också var det vi fick!

Sen iväg på spåret, spåret gick på en tallhed med massa vitmossa, något vi aldrig spårat på, men det verkade inte bekomma han, han plockar i rask takt trä, tyg och sen går spåret in i tät slyskog och jag blir lite fundersam, det var massor med älgbajs just där....men mitt i detta sly hittar han metallen :) Lyckan är total!

Sen ut ur buskaget och fram till slutet! Vi gick runt på 7 minuter.... Duktiga Spajken!!!!

Tillbaka till uppsamlignsplatsen där det blir mer tjatter med folk, rackarns trevlig folk med på denna tävling!

Rätt som det är ropar domaren på mig, och frågar om jag inte hade något slut?!?!?!?!???? Va?? Klart jag hade slutet!! Det visade sig att spårläggaren tappat det i bilen, för på protokollet stod 3+1! Men man kan ju bli nervös för mindre!!!

Sen var det väntan på prisutdelning, och när ekipaget som kom 5:a blivit uppflyttade så insåg jag ju att vi också blivit det :) Vi kom till slut på tredje plats och uppflyttade!

När jag fick protokollet såg jag alla betyg, och på patrullstigen hade vi fått 8,5 med kommentarerna: fin vind, strävar ut, fint ljud, strävar ut släpper, tar upp igen. Bästaste Spajken!

Jag är så rackarns nöjd, finfina lydnadspoäng och en mycket stabil special!

Totalt landar vi på 504.50 poäng, lydnaden 239.50 p. och specialen 265 p.

Nu ska vi vila från brukstävlandet till hösten, har ju lite nya moment att lära in ;)

Det var allt för denna gång, på återseende!

Kommentarer
Postat av: Camilla Nixx & Yoda

STORT GRATTIS !!!

Vilka betyg.:)

Kram

2012-05-20 @ 08:23:23
Postat av: Emma

GRATTIS :D:D:D

Gud så roligt!

2012-05-20 @ 17:39:13
URL: http://tcd.blogg.se/
Postat av: Camilla Nixx & Yoda

Härligt snart har du sommarlov... så jag hoppas du hinner blogga lite oftare då ;)Och även hänga med och träna på förmiddagarna.

Kram

2012-05-31 @ 22:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0