Utställning och lite smått & gott!

I torsdags var det dax för premiär i bruksklass! Jag visste att Simon skulle ställas, Simon är halvbror till Spajk och 4 år gammal. Han är liksom färdigvuxen och inte en liten räka som Spajk ;)
Simons matte Sari och jag hade bestämt att vi skulle samåka, vi har så mycket att prata om så vi behöver ses ofta för att hinna prata av oss och vad är bättre än att kombinera bilåkande med prat?!?!

Jag stoppade in Spajk bredvid Simon och så åkte vi iväg, mycket hundprat blev det på vägen, skönt att prata med en kelpie-människa! Väl framme öppnade vi skuffen och jag hittade en tokstressad Spajk?! Han hade suttit upp hela vägen och det var alldelles blött i buren för han hässjat så under vägen ner! Jag har aldrig sett han så stressad, eller rättare sagt, jag har ALDRIG sett han stressad!!! Jag tog ut han och lade ner honom, men han for runt och åt gräs och rullade sig o allt ni kan tänka er?! 

Jag tog dock det hela med ro, vi gick och rastade en sväng och jag tänkte att det nog skulle lugna sig då, men icke! Jag körde koncentrationsövningar och då blev det bättre, fortsatte värma innan vi skulle in i ringen, vi sprang en del och jag ställde upp honom. Sen körde jag lite lydnad och då fattade han att det var läge att fokusera och sluta stressa! 

Såklart var det inte kul att se han så, men så skönt att jag kunde "fixa" det, och så bra att det "bara" var en utställning! Jag tog det som sagt väldigt lugnt, jag stressade inte upp mig utan försökte vara tryggheten i tillvaron, så jag fick ett kvitto på att jag faktiskt ÄR hans trygghet i tillvaron. En oerhört nyttig erfarenhet för mig att ha sett han så stressad men ändå lyckas ta oss igenom det tillsammans. 

Jag var ju helt säker på att vi inte skulle slå Simon, som dessutom har två cert sedan förut och mycket riktigt, vi åkte ut så det sjöng om det :( Vi fick dock en jättefin kritik, men det räckte "bara" till ett very good?????

Drygt 2-årig hane, mycket god helhet, bra huvud, korrekt bett, välplacerade öron, mycket bra kropp och benstomme, kunde ha mer förbröst samt vinklar bak, tillräcklig päls, lätta rörelser men är lite ostadig fram, trevligt temperament.

Nåväl, vi tar nya tag!

Men dagens glädje var ju såklart Simon som tog cert och blev champion!!!!!! Dessutom blev han BIR :) Snygg-Simon!!!! Tårarna rann ikapp på både Sari och mig när vi kom ut ur ringen!!!! 

Vi har ju inte bara vänstervarvat i veckan utan också tränat lite, bland annat har vi intensivtränat skott! Han har ju fått för sig att skott är lite läskigt, men nu har vi tränat varje kväll!! Han vill ju gärna ha koll på läget, så får han ligga och kika på skytten ligger han som en sfinx, han vänder sig gärna om för att få koll... Vi konstaterade dessutom att pistolen på klubben låter så himla snärtigt jämför med många andra, så det är bra att han har tränat på våra snärtiga smällar :) 

Vi har också tränat linförighet och jag hade Nicklas med som filmade, så här kommer ett litet smakprov! 

Först lite allmän linförighet, ingen top-prestation, men ändå en stor förbättring sedan sist!


Sen lite vänstersvängar när Nicklas hade upptäckt att jag svänger på ett lite o-schysst sätt mot lilla Spajken...jag försökte ändra mitt sätt att gå, men det gick ju heeelt åt skogen?! Jag får helt enkelt lära Spajk att hänga med :)



Konstruktiv kritik mottages tacksamt :)

Idag har vi varit leeeediga! Vi sov länge och väl och vaknade kl. 10?! Vi åkte till Falun och byggmax för att köpa virke till altanen på Åsen, jag hade inte varit ut dit förrän idag, men det är så skönt att komma ut dit, lugnet liksom lägger sig över en!

Vi började med att dricka kaffe på altanen, härligt! Hundarna njöt av att få rasa runt på tomten, eller Dizni nöjde sig med att ligga och glassa i solen, Spajk däremot for runt som en skållad råtta!


Fina Dizni i solen.....


Knäpp-Spajk <3

Vi hade idag enats om arbetsklädsel :P Keen-skor, jeans och en houdini-tröja :)




Miffobild på Team From

Det var allt för nu! I morgon vankas det tävling, så håll tummarna!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0