Spårkurs!

I går var jag på spårkurs! Har aldrig gått kurs för någon jag inte "känner" typ....har gått för Frida några gånger, annars aldrig... Gått kurs på brukshundklubben såklart, men en valp/allmänlydnad är ju lika mycket för oss som för hunden!

Men iaf igår testade jag något heeelt nytt! Blev tipsad om en kurs som riktade sig mot id-spår, först var jag skeptisk då kursen arrangerades av ett jaktföretag och riktade sig till eftersökshundar/jakthundar som då skulle tränas i att följa ett specifikt vilt, ex älg/rådjur, men också att undvika "fel" djur ex. varg.

Inför kursen skulle vi läsa boken "Spårhunden och lukterna" en bok jag redan hade och som jag gillar, så om kursen utgick ifrån den så vore det ju kanonbra!



Jag hade lite mailkonversation med Calle som skulle hålla kursen och vi enades om att iom att fröken D mer än gärna spårar vilt så borde kursen vara givande för mig, för på samma sätt som man vill "släcka ut" ett djurslag, så kan jag välja att släcka ut ALLT vilt!

Kursens deltagare bestod av 8 kursare, 5 tjejer o 3 killar! En otippad könsfördelning! 3 killar + 1 tjej hade jakthundar av olika slag, 3 tjejer körde retriver och så jag!

För övrigt besannades mina farhågor om jakthundar o jakthundsägare ;) Dålig koll på sina hundar, for högt o lågt i kopplet, skällde till höger o vänster och satt i bilen och gafflade.....dessutom hade dom ingen relation, och när vi skulle belöna så var det typ ingen som kunde det....dom hade ju aldrig lekt med sina hundar?!? "Hunn belönar sig ju med jakten....." var en kommentar jag hörde!

Men ändå en eloge till att dom går kurs!! Det var rätt avancerad nivå på kursen, spårteori och belöningsprat på rätt hög nivå.

Dagen började med en film som gav bakgrund till varför man vill ha en id-hund och vitsen med att kunna välja vilt-sort. Jag förstår helt klart poängen med id-hundar kopplat till vilt-slag. Filmen var inspelad av författarna till boken, så det verkade himla seriöst. Calle hade varit med vid inspelningarna, men syntes inte i bild, men han berättade en del om inspelningarna och vad vi inte fick se på filmen.

Sen det intressanta, nämligen HUR man tränar in intresset för de olika vilt-slagen! Eller i mitt fall, hur man "släcker ut" intresset för viltet helt!

Man använder en urvalsmetod, eller en karusell, eller blomkrukor eller några behållare som inte går att tugga sönder och där hunden inte kommer åt det som finns I behållaren! Behållarna är lösa så man flyttar runt domf ör att det inte ska gå system i vilken plats behållaren står på.

Dom Calle hade tillverkat såg ut såhär! Funkade jättebra!


Till en början lägger man något i en av behållarna som hunden FÅR markera, i mitt fall en bit kong, sen får hunden nosa på alla burkar och förhoppningsvis markerar den då rätt behållare, de andra är ju tomma, så det verkar ju inte så svårt???

Spajk fick komma ut och vara testhund, han fattade på två försök :) Calles kommentar va: Ja, förvänta er inte att det går lika fort för era hundar...Spajk markerade på första försöket, och han liggmarkerade på andra försöket <3 

Hade han jobbat koncentrerat båda gångerna, till skillnad från det vi fick se sen så insåg jag vikten av Calle´s kommentar.... 

Vi blev indelade i par, och jag fick jobba ihop med en jättetrevlig kille med en Wachtel, en unghund på 11 månader om jag minns rätt! Iaf en härlig hund, men ovan vid belöningar....den var intresserad av behållerna, så länge det inte fanns något annat mer intressant i närheten! Trots lite synretning så tog det några försök innan han hade fattat vad han skulle göra. 

Jag körde med Dizni också, hon var också imponerande snabb, hon fattade direkt att behållarna var intressant och var väldigt analytisk och funderade innan hon markerade! Jätteduktig! 

Rätt snart introducerade vi en ny doft, i detta fall älg! Nu var ju läget så att jag ville att mina hundar INTE skulle markera älg, medans wachteln SKULLE markera älgdoften! Det hela metoden bygger på är att lära hunden vilken doft som är rätt, och bara ignorera om hunden markerar "fel" doft. En klassisk haubitering alltså! 

Jag belönade Dizni med mjukost på tub :) Första vändan såklart belöning när hon markerade behållaren med kongen, nästa gång med älgdoft i en av behållarna ignorerade jag bara när hon intresserade sig för älgen, men rätt snart släppte hon älgen och gick till kongen, för det är ju där belöning finns :)  

Vi testade flera gånger med Dizni, och hon visade mindre och mindre intresse för älgdoftbehållaren för varje gång! Hon imponerade på både mig och övriga deltagare för att hon så snabbt fattade vad som gav utdelning i form av belöning. Värre med jakthundarna som inte hade någon 100%-ig belöning på sina hundar. Retrivergänget hade också belöningar som funkade, så det gick bra för dom också!

På slutet introducerade vi också en behållare med varg-doft som ju alla hundarna skulle undvika! Inget problem sa både Spajk o Dizni!

Nu väntar lite träning innan nästa kurstillfälle, så om nån råkar ha färsk päls av älg, rådjur, varg eller björn hemma så vill jag gärna ha en tuss päls :)

Det var en intressant dag i flera avseende, Calle förespråkade att alla hundar ska läras att spåra människa, och gärna på hårt underlag för att lättare kunna spåra i vegetation. Så nästa träningstillfälle ska vi spåra hårt underlag, ska bli kul att se!

Idag har vi för övrigt lagt årets första spår, jag hopade runt på gräsmattorna runt gården där det syntes lite gräs, Spajk var överlycklig, Dizni måttligt road, men båda löste uppgiften på ett finfint sätt!

Nu är mitt första sportlov slut......vi mjukstartar med studiedag i morgon, men på tisdag kommer eleverna igen och då är det fullt ös igen!

Får väl se hur länge jag orkar hålla i bloggandet...det är kul att skriva och jag ser ju att det är folk inne och läser, så några är det som uppskattar mitt skrivande!

Glöm inte att kika i andra bloggen: http://www.arrdiz.blogspot.com

Tjingeling!




Kommentarer
Postat av: Malin

Verkar som det var en spännande kurs iallafall, ska bli kul att höra om det funkar i praktiken vid spårning.....avprogrammering funkar ju på annat så!

Hoppas vi ses på söndag.

//Malin

2012-03-05 @ 10:28:45
URL: http://www.wheats.se
Postat av: Ida & Rover

Sickna duktiga hundar du har! Hoppas du vill lägga lite spår med mig när det blir barmark! :D

2012-03-10 @ 21:18:30
URL: http://rovering.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0