Kanske bara en tävlingsblogg?!?!

Ja, det känns som jag bara bloggar när det varit tävling....men tiden räcker inte till att uppdatera titt som tätt längre! Jobbet, kurser, Spajk & Dizni, husen, hemvärnet och livet i allmänhet får all min uppmärksamhet just nu.

Men så idag, efter 10 års hundtränande och ca 8 års tävlande mer eller mindre aktivt så gick min hund upp på en platsliggning :(

När vi lagt ner hundarna och det gått ca 2,30, kommer det en rejäl regnskur...jag ser att Spajk är störd av det och det börjar med att han kryper typ 20 cm framåt, sedan börjar han skaka sig....och när han skakat klart går han helt sonika iväg. Han sneddar lite ut till vänster och hamnar då framför hunden bredvid. Han går sedan mot mig med sänkt huvud, mycket medveten om att han gjort fel. Jag står i valet och kvalet: Ska jag försöka lägga han på håll, eller ska jag vänta på att han kommer in till mig? Jag bestämer mig för att försöka lägga han på håll, jag mimar "ligg" och gör handtecken, han misstolkar det och kommer farande till mig :( Han drar då med sig hunden bredvid, så fort Spajk kommer till mig lägger jag ned honom hos mig, då kommer hunden bredvid fram till oss och nosar på Spajk, som ändå ligger kvar. Mitt i allt detta ropar tävlingsledaren att tiden är ute.

Jag har så himla dåligt samvete för hunden bredvid :( Hade Spajk legat hade han också legat! Visst man ska klara störningen av en hund som går upp, men ändå, jag kan ta att Spajk sabbade för oss, men att förstöra för andra är det värsta jag vet! Jag svär ofta över hundar som går upp på platsen, och Spajk (eller för den delen Dizni o Arrac) har aldrig gått upp på platsen vid tävling!!! Nu hade han ju verkligen bara fokus på mig och inte på någon annan, vilket iof är skönt.  

Dizni har iof gått upp, men då inte på tävling utan inför tjh-lydnaden och då utan att störa någon annan, hon var faktiskt den enda som låg kvar den gången, då låg hon 3.55 av 4 minuter!

Resten då?? Jo, det regnade rejält, och på planen var det delikata högar av gräsklipp, o dessutom spånfläckar!

Fria följet var katastrof, bl.a. stannade han och skakade sig mitt under en sträcka, vi hade dock ett finfint språng! Betyget blev iallafall 6,5.

Läggandet vet jag inte vad som hände, men när jag lagt han och fortsatt framåt så hör jag hur domaren och sekreteraren skrattar lite och säger "han la sig iallafall". Efteråt får jag höra att han först lagt sig för att sedan ställa sig upp, skaka sig och sedan återigen lägga sig ner?! En solklar nolla!

Inkallning, där var jag rätt säker på att han skulle komma efter mig, han var lite osäker efter platsliggningen... men iaf en 9:a i betyg, han var tvungen att ta ett litet skutt över spånlinjen för fjärren och sen en liiiiiten koll på spånfläcken :( Vi måste träna spånfläckar!

Rutan, gjorde han som på träning, rakt fram och in i rutan i full galopp, sen sneddar han ut till vänster, utanför rutan, står typ en sekund, jag kommenderar igen och då går han in i rutan och står fint tiden ut, men betyg 9 på grund av extra kommando. Men jag vet att om jag inte säger något utan väntar ut han så går han in, frågan är vad domaren säger om det? Så länge jag inte sagt "stå" så borde ju inte momentet kunna slutföras? Jag har precis börjat vänta ut han, ska köra så på träning framöver så blir han förhoppningsvis mer medveten om var han ska vara och själv kan leta sig fram till rätt punkt.

En 9:a även på apporteringen, han drog för omtag och tempo in, han har ju full sula ut till apportern, och lite mer "normal" galopp in, måste försöka jämna ut det på något sätt!

På hoppet var det en tjuvstart..... jag tog ett djuuupt andetag och precis när jag börjat säga "h" så stack han?! sen var det lite strul vid avslutningen också, regnet typ öste ju ner så det är inte så konstigt att det gick åt skogen!

På fjärren var det jättefint, förutom ett extra kommando och då blir det ju bara 8 i betyg.... observera att det är ett extra kommando och inte ett dk! Det är skillnad på det :)

Jaja, det är bara att bita ihop och ta nya tag!

Det konstiga är att jag kände mig inte alls påverkad av regnet, men uppenbarligen så förmedlade jag någon känsla till Spajk...

När vi var klara ringde jag Nicklas och meddelade nederlaget, han påpekade då att han faktiskt varit lite upp-o-ner de sista veckorna, lite "spökig" sådär och skällig typ på småsaker!? Så det kan ju förklara till viss del, men annars är det bara att träna mer i regn!! Å med spånfläckar och gräsklipp!

Nu blir det lite lugnt på tävlingsfronten, utställning till helgen, Borlänge på lördag och Gävle på söndag! Hoppas på bättre tur då :)

På återseende!!!

Kommentarer
Postat av: Camilla Nixx & Yoda

Men det kan inte vara skönt att få massa vatten i öronen, och undra hur många hundar som tycker om när det spöregnar. Ja vi får hoppas att det blir fint till helgen, det ska bli så himla kul att åka iväg.

2012-06-03 @ 21:04:46
Postat av: Camilla

Nu glömmer vi den där platsen och går vidare Carolin :) Inte ha dåligt samvete , det är ju sånt som händer :)

Bryt ihop å så kommer vi igen right? :D

Ang din kommentar i min blogg så upplevde jag inte alls nån bitsk ton..... Såsedå :)

Jag säger som du,en härlig stämning idag trots vädret. Kram på er!

2012-06-03 @ 21:45:17
URL: http://www.gizmobus.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0