Kanske dax att blogga....

Ja, kanske dax, såhär mitt i veckan att uppdatera om helgens äventyr??

Vi var ju iväg och tävlade jag o lilla herr Studs!

Det började riktigt urdåligt då samlingen var flyttad, utan att vi meddelats, jag åkte alltså typ 1,5 timme förtidigt hemifrån :( Trist!

Jag fick ringa hem till Nicklas för att få lite pepp att köra tävlingen, jag var ärligt på väg att vända hemåt när jag insåg att samligen skulle dröja lääääänge, hade ju planerat in annat senare på dagen och hade inte riktigt lust att sitta bort tid p.g.a planeringsmissar....

Jag tänkte att vi är bortskämda här hemma med tidsplaneringar och samlingar på utsatt tid, det kan ju också vara en av anledningarna till att vi har många tävlande på våra tävlingar!

Jag kommer fortsätta åka till denna klubb att tävla, för när tävlingarna väl kom igång funkade det bra!

Nåväl, resultatet var inget att skryta över, faktiskt det sämsta vi gjort....145,5 poäng....

Platsen 8, dk uppsitt
Tandvisning 10
Linförighet 7,5 ligger, tränger v. släpper h., snett sitt, DK
Läggande 5,5 ändrar pos. trpt, bra läggande, reser sig, lämnar platsen
inkallning 7,5 DK, sent sitt
Ställande 5,5 lämnar platsen
apportering 8 reser sig
Hopp 8, DK snett sitt
Helhet 7

Ja, platsen är inte mycket att säga om, han ligger finfint, trots att han klev in i ett ridhus i samma sekund som vi gick in för platsliggning, stooooort plus till liten studs för att hans miljösäkerhet! Visst, han nosade några gånger i underlaget, men mer kan jag faktiskt inte begära! Sen det där j*la onödiga DK vid uppsitt!!! Kostar ju för sjutton massor med poäng, som vi så väl behöver!

Tandvisning inget att säga om, ett plus att tandvisningen var direkt efter platsen, vi fick vänta kvar och sen gick domaren och ställde sig ca 10 meter framför varje ekipage så vi fick gå fram, perfekt!

Linförigheten, där var vi denhär gången iaf i samma sodiak...men långt ifrån på samma planet, det började med att han lade sig på första halten...jag har tränat läggande med att jag står kvar, så det var inte så konstigt...Sen ville han iväg lite snabbt och hamnade för, vilket då resulterade i att han trängde vänster...Ja, ett rättvist betyg med tanke på hur han gick!

Men det KÄNDES mycket bättre denna gång!

Läggande, var lite snabb iväg och låg lite före, men lägger sig TOKSNABBT, sen när jag vänder mig om och är på väg tillbaka så bara flyger han upp, tokviftar på svansen????!??? Det har han aldrig gjort förut :( Jag säger "ligg" och han kastar sig ner igen, men jag trodde vi nollat, men vi fick tydligen betyg för att vi hade så fint läggande sa domaren efteråt, tack för det :)

Inkallning sitter han så fint....och sitter....och sitter.....satt Spajk sitter! Vilket iof är trevligt, men inte kul i alla lägen, så 8 bara på DK och sen då 0,5 för att han sätter sig sååååå seeeeegt hos mig....

Ställande gjorde han en finfin transport, ett bra ställande men återingen kommer han mot mig när jag går tillbaka, jag säger "stå" och han stannar såklart, inte en tendens till att sätta sig när jag kommer fram, vilket är skönt!

Apporten är ju lite omgjord nu, momentet börjar jag får apporten och är slut när hunden avlämnat den, det står också i reglerna att det skall särskilt belönas att hunden "aktivet sträcker sig efter apporten" å just den delen har Spajk läst, han stärcker sig så mycket att han lättar med frambenen.....liiiite hög förväntan kanske, vilket också resulterade i att han reste sig så fort jag tagit den för att få sin belöning, som han ju brukar få då...Men helt ärligt så gjorde domaren lite fel, för han reste sig NÄR jag tagit apporten, inte innan...så hade jag varit nära ett förstapris hade jag kommenterat det, men nu spelar det ju ingen roll.

På hoppet sitter han fint.......och sitter....och sitter....men när han väl fattar att han FÅR hoppa så gör han det :)

Ja, känslan var klart bättre denna gång, alltid något!

Jag är ju rätt nervös jag ska tävla, vilket han känner av och blir lite låg och fjäskig, och därför börjar tveka och ex. kommer mot mig eller väntar på ett extra kommando. Jag vet ju såklart inte om det ÄR så, men det är min teori, och jag pratade med Nicklas också och vi var rätt överens. Varken Dizni eller Arrac har ju brytt sig om min nervositet, utan kört sitt race ändå. Men Spajk som ju är rätt känslig verkar bry sig om det och då måste jag skärpa mig!

Vi pratade en del om det och kom fram till att lösning i vårt fall är just att tävla för att vänja han vid det, vi lattjar och leker mellan momenten, så jag tror inte han "går ner sig" av att tävlas, vi tränar ju på som vanligt mellan tävlingarna och där belönar jag såklart som vanligt. Vi har några fler tävlingar inbokade och vi får se om det börjar att släppa!

Jag vet inte heller varför jag är nervös, jag har släppt alla prestationskrav, även om det säkert finns folk som tycker "haha, rätt åt henne, trodde hon att det skulle gå bättre för att hon byte ras, tji fick hon" Jag är ju inte toknervös, bara lite lagom, lite pirrig sådär, men jag gillar att vara lite nervös, så jag ser absolut inget negativt i det, JAG kan hantera det, gäller bara att lära lilla studsen att det är okej! Jag är inte rädd att göra bort oss, inte rädd att han ska sticka till nått/någon, inte rädd för nå kelpie-race, jag är bara liksom förväntansfull o lite pirrig!

ja, btw så kör vi ju en del fys, promenader, löpning och så lite drag, och jag har ju varit lite bekymrad då herr S gärna går i passgång, och jag har inte hittat NÄR han växlar från trav till pass....Dizni travar på sååååå fint, sällan hon går i pass, hon kan trava jättejättefort, och trava jääääättesakta, en perfekt utställningshund :) Men lilla herr S har rätt som det är bara växlat från trav till pass, och varit ett rent h-vete att få tillbaka till trav, vi har fått stanna så han stått med alla fyra tassarna stilla och sen satt igång igen, vilket blir rätt drygt i längden!

Men så igår kom jag på det *hipphipp hurra o trumpeter*!!! Det är när han sänker huvudet och nosar på något, DÅ slår han över :) Så det är bara att undevika att han nosar så slipper vi problemet....lättare sagt än gjort! Alt så kan vi ju förståss öka tempot, men med två hundar och isgata känns löpning som en dålig idé, rsak promenad funkar, men då går det säkert lite för sakta för herr S, och han slår ännu lättare över i pass. Men skönt oiaf att ha hittat orsaken, nu ska vi bara komma på ett sätt att få han att byta tilbaka utan att behöva stanna!

Ja, det var en hel mass atext, med stavfel o hela baletten, men håll tillgodo :)

NÄsta tävling är på lördag, kanske kanske det kommer en uppdatering då, vem vet?

Tjineling!





Kommentarer
Postat av: Angelica

Bra att det känndes bättre den här gången! Jag tror också att spajk känner av din nervositet, Grimm är jättekänslig för sånt. Som tur är är jag sån som ligger sömnlös, mår illa och inte kan äta innan tävling, men där all nervositet släpper när jag tar ut hunden ur bilen och börjar värma :)



Angående påpeka för domaren - det har du nog inget för. Står tydligt i reglerna att protest endast får avse tekniska fel, ej domarbeslut. Bedömingssport där domaren (tyvärr?) är enväldig, oavsett hur skevt han kan döma.



Lycka till på lördag. Själva har vi ingen tävling inplanerad förrän lägrespår i april :)

2012-01-18 @ 08:37:11
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Camilla & Nixx

Jag är super nervös när jag tävlar, i början kräktes jag nästan. Det har blivit lite bättre. Det brukar släppa när jag börja gå fritt följ. Men jag får sen som en adrenalinkick, och det är väl därför som jag fortfarande tävlar. :) Sen skit i vad andra tycker, du har dina hundar, och dom andra har sina. Ni fixar det ;)

2012-01-18 @ 22:31:28
Postat av: Camilla och Lennart

Jag kan bara säga att jag känner igen mej, jag känner inte att jag är speciellt nervös men nånting är det och har man en känslig hund så är det inte kul men men. Skam den som ger sej och med Spajk och hans vilja så kommer det att gå kanon om ni får träna ihop er:-D

2012-01-20 @ 19:54:22
Postat av: Ebba

Ebba är riktigt bra på att passa..och kan göra så snabbt som attan, trava är lite värre. Hon kan göra det riktigt bra också men jag kan inte kommendera in henne i det tyvärr. Har inte jobbat så hårt på det vilket jag nog borde göra för det verkar slå lite på uppbyggnaden av muskler säger matte. Ja, de är väldigt känsliga men det är ju samma lyhördhet vi utnyttjar för att försöka styra dom (med blandad framgång... :)

2012-01-20 @ 20:46:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0