Såååå himla nöjd, trots allt!

Dagens tävling, lägre bevakning, gick väl sådär om man ser till resultatet, vi blev "bara" godkända...

Började med en tidig revelj...trots att det bara var knappt 7 mil att åka men väderprognosen lovade snöväder, så jag ville ha gott om tid. När jag slog upp ögonen visade vädret snöfall och ett par cm nysnö :( dålig kombo med sommardäck!

Jag drog iväg med gott om tid, krypkörde i 50-60 hela vägen upp och kom fram i god tid! Skönt, hann rasta och småprata lite med övriga tävlande, det var nästan bara kända ansikten, träffade bl.a. Fia från Marma, kul!

Först lottning, jag drog såklart sista startnumret....

Dagen för våran del började med spår, inte så svårspårat då det var spårsnö i skogen, men som arrangören sa, trots att spåret är lätt så blir patrulleringen svårare! Ljudet blir betydligt svårare att lokalisera när det är snö på träden.

Bevakning har som specialmoment: Patrullering med spårupptag, spårning och patrullering.

Patrullering med spårupptag och spårning hänger helt naturligt ihop :)
Enligt regelboken så ska patrullstigen vara 100 meter och spåret ligga någonstans mellan 25-100 meter från starten. Själva spåret är 400 meter, 50-60 minuter gammalt, minst 2st 90-graders vinklar och innehåller 4 apporter, trä, tyg och metall.

Jag var så grymt nervös innan vi skulle börja, hjärtat slog trippelslag, minst!! Men så skönt att när vi väl kommit igång och patrullerat så bara kände jag hur lugn jag blev, jag visste ju att han inte missar spåret. 

Finfin patrullering, markerade tydligt att det skulle komma ett spår, vindade åt både höger och vänster, sen fram till spåret och tar ett klockrent bakspår :( Plus till mig själv för att jag inte styrde honom utan vackert hängde på tills tävlingsledaren kommenderade "vänd hunden, bakspår" *Nähä, som om jag inte sett det?!?!?!?* iaf vände på Spajk som vackert fortsatte spåra åt rätt håll. I momentet ingår också en halt efter ca 30 meter spårning, halten varar i 2 minuter och hunden ska sitta/ligga lugnt och fint i väntan på spåret. 

Spajk skötte sig jättebra under halten, tyvärr gick han upp två gånger och snosade runt lite, men satte sig direkt igen. Fick sen kommando att sela på hunden och fortsätta spåret! 

Spåret gick finfint, hittade första apporten, trä som han markerade fint, fortsatte spåra, gick lååååångt innan vi sen hittade tyg, nedför en jättebrant backe som jag åkte på hälarna nedför, sen hittade vi slutet efter 13 minuter...men ingen metall :(

Funderade på om jag skulle vända och hitta den, men tänkte att det är bara 1 poängs skillnad på 3 eller 4 apporter, visserligen 10 poäng, men efter lite huvudräkning, 90 på spåret, 70 på patrullering med spårupptag så blir det 160 poäng och då var vi ändå godkända, även utan patrullering, så jag bestämde raskt att jag var nöjd med spåret. 

Gick ut till vägen och småpratade lite med spårläggaren innan jag återvände till samlingsplatsen. Det fanns ingen möjlighet att gå in, så det var bara vackert att vänta ute i snöfallet...men vad gör det med trevliga medtävlare?!??? 

Knappt två timmar senare var det patrulleringsdax, patrulleringen är 600 meter och 18 minuter är maxtid. 2 figgar, en ljud och en vind. Efter halva sträckan får man veta att man gått halva och hur mycket tid som gått. 

Ungefär lika nervös som inför spåret, och inte blev det bättre av att en "gammal" löjtnant från GSU gick som tävlingsledare på stigen?! Bara lite prestationsångest liksom!! Iaf så fick jag "order" om att ta det lugnt och andas... :) 

Startar upp patrulleringen, Spajk ligger på som en TOK och bogserar mig fram längs stigen....Vi var ju sist ut, så det var en rätt upptrampad stig, mycket vittring på båda sidor av stigen som Spajk kollade av då och då. Till skillnad från spårupptaget så släppte inte nervositeten när jag startade :( 

Vi patrullerar en bit och han gör en fin markering ut åt höger, fin sittmarkering! Jag visar domaren att jag har en markering, tittar på Spajk och reagerar över att han "flaxar" med öronen på ett sätt jag inte sett förut....menmen, markeringen var liksom rapporterad och inget att göra åt. Vi patrullerade en bit till, gör några taktiska halter vid svängar på stigen och får veta att jag gått halv vägen på drygt 7 minuter...det borde ju ha tagit 9 minuter!! Men liten brun hund kan extraknäcka som bogserhund så jag stövlade på lite väl fort. 

Vi fortsätter och mot slutet gör han en halvflamsig markering till höger, jag rapporterar in den som en vind då det liksom var det jag hade kvar :) 

Vid slutet frågar domaren mig om jag var nöjd, njaaaa, svarade jag, vi gick ju lite fort, hade avverkat sträckan på 15 minuter och 42 sekunder.... Sen fick jag veta att vi hade tagit båda markeringarna på rätt ställe, synd bara att ljudet var åt fel håll. Trist! Men med tanke på att vinden var nästan obefintlig så var det mycket bra att han tog vinden! Å vetskapen om att han faktiskt tagit båda figgarna är mer värd än betyget! 

Nu återstod lydnaden, in till klubben och fick en samlingstid för platsliggning. Jag hade bestämt mig för att avstå, han har ju en gång gått upp på skotten, då fick han vind på skytten som stod i skogen så jag var lite rädd att om skytten rörde sig mellan skotten skulle han markera och då gå upp...

Men denna gång stod skytten väl synlig, stillastående bakom hundarna, så jag kunde gott ha kört platsliggningen, han låg såklart en plats ändå, fast utom tävlan bredvid klubbstugan. 

Vädret var väl inte optimalt, planen var jätteblöt och snömoddig...

Iaf, börjar med linförighet, han hamnar direkt med fokus på framförgåendet :( Går och steppar lite bredvid och väntar på "före" vilket ju är heeeeelt fel under linförighet. Men vi gjorde en supersnygg språngmarsch! 

Sen framförgående, han drar iväg och vobblar lite, vänder upp vid halterna, inte jättebra, men snabbt ut på "före"! 

Läggande jättefint, var lite rädd att han skulle sitta då det inte var så "liggvänligt" väder...

Inkallning, fint! lite sned avslutning :( Ett återkommande tävlingsproblem vi har.....

Kryp, kände mig stensäker på att han skulle krypa, lade sig bra, men när jag sa kryp så kröp han typ 5 cm innan han började äte snö.....jag kommenderade igen med då satte han sig upp, knäppskalle! 

Apportering, fint ut, griper tveksamt, börjar i trav men går över i galopp in mot mig, sätter sig fint, MEN när jag tar apportbocken så gör han ett såntdär skutt ut från mig igen, sånt som också bara händer på tävling!?!! Men som vi tränat på det, men måste alltså träna mer! 

Hopp, det är på gränsen till tjuvstart, men han hoppar fint, får kommendera två gånger på tillbakavägen, men fin avslutning. 

När vi gick av planen var jag ändå toknöjd!!!

Sen är det bara att vänta på prisutdelning, vi kom tillslut  sist, eller på sjätte plats om man vill snygga till det lite, vi skrapade ihop 346,25 poäng, 220 på specialen och 146,25 på lydnaden. Det fattas alltså 53,75 poäng på lydnaden.... Men det visade sig också att han hade tjuvat på hoppet, visst att han var snabbt iväg, men INTE en tjuvstart i mina ögon :( Surt!

Här kommer betyg och kommentarer:
Linförighet 7 / 7.5 (dk, växlar position, sent sitt, vid avslutning)
framförgående 6.5 / 6.5 (drar, vobblar,vimsar,vänder upp vid halt)
Läggande 9 / 9 (ngt sent läggande) 
Inkallning 9 / 9.5 (avslut)
Kryp 0 / 0
Apportering 8 / 8.5 (sent gripande, växlar tempo in, avslut)
Hopp 0 / 0 (tjuvstart)

Patrullering med spårupptag 7 / 7 (bakspår, går upp vid halt)
Spår 9 / 9
Patrullering 6 / 6 (ok vindmarkering, ok patrullering, önskar fler taktikhalter) 

Iaf, nästa gång ska vi sätta krypet, platsen och hoppet och då klarar vi uppflytten med glans :) 

Vi hade samling kl. 8 och vi var klara typ 15.30, så det var en lång dag, men trots det så märktes det inte på Spajk att vi hade varit igång tidigt....mina energigodisar är med hem igen ;) 

När jag fick protokollet så blev jag jättebesviken över vårt nollade hopp...men nu med lite distans så är jag ändå toknöjd!! Så himla nöjd med Spajkens jobb under dagen!! Mattes bästaste lilla skrutt <3 

Nu laddar vi för nya tag igen! 

Lite trött var han nog ändå när vi kom hem, sov hos husse i soffan en lång stund!

   

Kommentarer
Postat av: Maria D

Snyggt jobbat :-) Nästa gång sitter det klockrent.

2012-04-21 @ 22:22:51
URL: http://www.meringa.se
Postat av: Camilla o Lennart

Härligt bra jobbat:-D tror jag följer med nästa gång;-) ska bara träna mer lydnad först och så behöver nog mattes nerver tränas lite oxå:-S blir ju toknervös när nån går bakom mej. :-S

2012-04-21 @ 22:31:24
Postat av: Fia

Jättekul att ses och som sagt nästa gång sitter det.

2012-04-21 @ 23:08:41
URL: http://www.hoffe.st
Postat av: Britt

Bra jobbat!! Ska du inte köra ett lägrespår 17/5 i Falun?

2012-04-22 @ 00:27:28
Postat av: Anna & Lovis

Bra jobbat Carolin & Spajk!

Jag är så impad över att ni är ute o tävlar :) Det är bara på´t igen!

2012-04-22 @ 09:19:01
Postat av: Ann-Kristin & hoffetrollen

Superkalastrevlig läsning ... kanonduktiga är ni ju ... så sträck på dig



Kram

Ann-Kristin

2012-04-22 @ 09:29:25
URL: http://www.anziehends.se
Postat av: Emma

Bra jobbat! Ut igen bara så kommer tävlingsnerverna lugna ner sig! Duktiga ni! =)

2012-04-22 @ 16:46:48
URL: http://tcd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0