Reflektion över gårdagen....

Nu med lite perspektiv på gårdagen så kommer det lite funderingar!

Först och främst var det en superarrangerad tävling, bra samling som kördes igång i rätt tid, bra tidsschema som hölls hela vägen, fina spår, bara massa rosor till arrangören Edsbyns BK! Fast klubbtillhörigheten är ju inte allt, i detta fall var det tävlingsledare Andreas som lagt upp tävlingen med tidsplan osv. Militärisk ordning och reda :)

Jag måste faktiskt påminna mig själv om att han inte är fyllda två år ännu, vi hinner bara träna typ 2 gånger i veckan så med tanke på det är jag verkligen jättenöjd! Jag är ju inte jättepetig när det gäller lydnad, jag "släpper" igenom lite sneda halter osv. klart det inte blir 10:or i betyg då! Men jag ska försöka bättre mig :)

Den kvarglömda metall-apportern i skogen är ju inte ett dugg konstigt, vi har ju inte tränat metall sedan höstas! Men iof, metallen ligger i spåret och har vittring av spårläggaren, så han BORDE ju tagit den ändå, men alla vet ju hur varm metall beter sig när man släpper den i snön, jo den smälter snön och sjunker ner i snön....det är ingen ursäkt men kan vara en förklaring :)

När det gäller patrulleringen så blir jag bara missnöjd med mitt eget agerande, varför gick jag så fort?? Jag hade iof ett jämnt tempo, dock för fort.... Hade det varit "krig" eller iaf övning hade jag gjort betydligt fler taktiska halter när stigen vinklade, vilket denna gjorde, men varför i hela världen gjorde jag inte det på tävling??? Positivt är dock att han inte hade massa markeringar åt höger och vänster, han markerade två gånger och båda var rätt, om än åt fel håll på ljudet, men nu vet jag hur han ser ut när han har ljudet men åt fel håll, bara träna mer!

Spårupptaget var fint, förutom då åt fel håll, första gången han tar ett bakspår så jag är faktiskt inte ett dugg orolig, en gång är ingen gång! Det är en rackarns bakspårshysteri i spårvärlden, visst går det att träna, men jag tror det brister i grundträningen om hunden gång på gång tar bakspår, sen är jag övertygad om att ALLA hundar tar bakspår då och då!

Lydnaden då, jag har kommit på att om jag liksom går och spänner mig så blir det knas, om jag däremot slappnar av lite, sänker axlarna och liksom slappnar av så blir det bättre, jag kom på detta efter en stunds linförighet, och vips så blev det hela bättre, varför kom jag inte ihåg detta innan jag började???

Sen har jag märkt att jag verkligen måste "se" inne i huvudet hur momentet ska se ut, vid ex. hoppet så måste jag liksom i mitt huvud "se" hur han hoppar ut innan jag kommenderar, likaså på tillbakahoppet, jag måste i mitt huvud spela upp en liten film på hur han ser ut när han hoppar tillbaka!

Mer positivt är att han faktiskt höll ihop en hel dag, han samlade ihop sig fint inför lydnaden och var lika positiv hela lydnadsprogrammet! Det känns som vi helt enkelt måste tävla mer för att "få till det" när det väl gäller! Han måste helt enkelt vänja sig vid att jag är nervös, och det går inte att återskapa på träning.

Hur som helst är jag toknöjd med gårdagen, vi är godkända lägre klass bevakning, med klara uppflyttningspotensial nästa gång :) Nästa gång ska jag skärpa mig och verkligen visa Spajks alla kvalitéer!

Tjing och tack för alla grattis!!!

Kommentarer
Postat av: Camilla, Nixx, & Yoda

Ska vi träna på onsdag ?? i så fall kan vi ha kamera med oss ;)

2012-05-07 @ 21:42:07
Postat av: Angelica

För någon som har tre bloggar och en hemsida bloggas det inte så flitigt.. ;)

2012-05-14 @ 12:10:43
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0