tadaaaa!

Undrens tid är inte förbi, ännu händer det att bloggen uppdateras :)

Det händer saker hela tiden, det är mitten av november och snart är det jul! Förrut kunde jag tycka att tiden gick fort, men nu fullkomligt RUSAR den fram, i ungefär samma takt som Spajk, å då kan ni ju gissa att det går fort ;)

Fast just nu ligger han under bordet och bara tar det lugnt, alltså, herregud vad jag gillar dendäringa lilla bruna hunden, fullt ös när jag vill, och lika cool när jag vill, igår på instruktörskursen bara låg han och vilade, trots att vi inte gjort ett enda dugg vettigt på hela veckan, bara liksom låg på sidan och coolade ner, det trodde jag verkligen inte när vi köpte kelpie. Tack till Maria & Anders som gjorde medvetna BRA val av föräldrar!

Det kommer fler och fler rapporter om friröntgade syskon, alla utom Spajk är fri :( Helt ärligt känns det förjävligt!!! Varförvarförvarför kunde inte han få vara lika bra som alla andra?? Jag lider inte av hans C, förmodligen inte han heller, men varför kunde inte HELA kullen få bli fria? Min känsla är att dessa individer hade kunnat tillföra aveln en del....iaf när man ser de mentala bitarna. Inte vet jag, men jag skulle tveka länge innan jag köpte valp efter en hane/tik som har C-höfter bland sina syskon....iaf inte när vi pratar rottweiler. Jag antar att valpköpare har lika höga krav avsett ras?? Sen såklart kommer ju alla funderingar, har vi gjort något fel? Har det verkligen inte hänt något som kan ha orsakat skador?

Jag vet ju att vi inte har kunnat göra på något annat sätt, men ändå kommer funderingarna....

Nåväl, Brukschampion blir han ändå, och lydnadschampion också, sådeså :P Bara matte kan göra rätt förståss....

I helgen fick han göra sin första "gröna" insats, som förevisningshund dessutom ;) Helt oplanerat och improviserat fick han vara med och visa hur det går till att "ta" en byggnad, han passade finfint in i rollen!

Annars tränar vi på, jobbar med våra jäkla avslut, han har så hög förväntan på belöning att han har svårt att vara stilla i bl.a. ställande, han börjar liksom steppa omkring på stället :( Jävla skit! Men jag satsar på att få skyhöga poäng på alla andra moment så vi kan nolla ställandet :) Inkallning med ställande är inga problem, bara jäkla återgången. Men vi jobbar på det och har kommit en bit på väg iaf.

Vi har börjat köra rutan också, och bara han får en riktning så springer han ju...fortfortfortfort...ska "bara" få stopp på han I rutan och inte utanför. Men vi har bara kört två gånger hittills och jag ska nog lära han använda synen och förstå själv att han ska innanför konerna för att få belöning.

Dizni kör jag ju också såklart, men i körhallen har hon svårt att kampa, där är det så inlärt att det är godisbelöning som gäller...men en liten stund är det kul att bita o dra innan godis-suget tar överhand. Hon är pigg och alert iaf, så kanskekanskekanske det blir en start till våren. Men först ska Spajken ta sig igenom ettan, vilket jag hoppas sker i dec/jan. sen blir det tvåan snart därefter ;)

I morgon är det vänstervarv som gäller, på hemmaplan! Världens lyx! Nästan kunna promenera bort till körhuset. Om det inte vore för alla grejer som ska med...det är så jäkla kallt att jag inte vill ha dom i bilen, annars hade ju det varit ett gott alternativ!
Jag bjuder dagen till ära på lite bilder, på en av mostersgullungar Axel som leker med Spajk ute vid Åsen.

Det var skräckblandad förtjusning när dom kom, och varken Tuva eller Axel tänkte gå in i huset, men efter en stund så gick det bra och när dom skulle åka hem sa t.o.m. Tuva att hon ville ta med Dizni hem....

Det är mest bilder på Axel o Spajk, Tuva satt inne i värmen och fikade med systeryster...

En motvillig Axel tog en paus i lekandet....


Fisketur med pappa o Nicklas! Axel lyckades få två små abborrar! Inte illa!


att ta bollen av Spajk var inte det lättaste....men med bestämda steg och en arg blick släppte han bollen....


Fina fröken Dizni!!! Med den fiskande trion i bakgrunden


Här mest två roliga bilder där valet av fokuspunkt blir tydligt :)




Nej, jag är egentligen inte så duktig, men en bra kamera gör halva jobbet! 

Sen var det liiiiite läskigt att ta bollen från Spajk!! Men jag imponerades av Spajk´s förmåga att anpassa leken efter Axel´s storlek och "lät" han ta bollen från han utan att protestera.
 









Ja, det var väl allt för nu?
Återkommer kanske t.o.m. redan i morgon med resultatet från västervarvandet, eller så dröjer det ännu en vecka....eller två!! 

Tjingeling på er! 


Kommentarer
Postat av: Camilla & Nixx

Nej Carolin du ska satsa på 10or i alla moment.

Och jag hoppas du ringer och berättar hur det går i morgon.

2011-11-18 @ 20:45:01
Postat av: Angelica

Har du provat att använda omvänt lockande vid ställandet? Grimm rör inte en tass då (nu har vi ju lite jobb med stadgan i stå, men det är på avstånd och med förväntan på flygande bollar), med godis står han som juten.



Jag upplever att det är otroligt tydligt för hunden vad som är rätt och fel, utan att man behöver korrigera.

2011-11-19 @ 11:22:15
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0