144.5 poäng......

Ja, gårdagens resultat blev alltså 144,5 poäng, vråldåligt!!! Hade faktiskt trott på någonstans strax över 160...

Hade en halvbra känsla vid platsen, det var lite lerigt på planen, men han lade sig när han skulle och var sen lite orolig, hade det varit en petig domare hade han dragit en halv poäng för att han nosade runt lite. Hunden två hundar till höger om Spajk var riktigt orolig, så den matten hostade och harklade sig, vilket vi hade nytta av :) Jag stod precis bredvid domaren, så det var för min del kört att göra något för att få han att sluta. Men vi fick iaf en 10, trots dk vid uppsättandet, eller iaf så var uppsättande segt, jag minns inte riktigt!

Individuell tandvisning innan själva programmet började, jag tycker det är svårt!! Att gå mot en person är sååååå roligt tycker Spajk så han laddar lite då, men han satt stilla iaf och domaren var inte in och tittade jättemycket utan mest bara kollade att hundarna inte ryggade. Betyg 10

Jag gillar mer när tandvisningen är i samband med platsliggningen, eller iaf på väg ut, för när det väl är dax för själva programmet så vill jag ha en lite laddad hund och en laddad Spajk = en hoppig liten brun studs vid tandvisning...

Fria följet var katastrof, han gjorde en fin första sträcka med fin kontakt och en fin halt (vi har kämpat fasen med våra halter, så det är positivt) Vid första vänster sitter han inte....andra höger är han heeeelt ute å cyklar och är inte alls med mig utan går och kikar på andra planen där dom kör tvåan....vi tar oss iaf genom programmet med ett bra språng! Alltid något! Betyg 6

Läggandet har jag fått dk vid nedläggandet, jag känner ju själv att jag gör någon liten kroppsrörelse, vet bara inte vad?! Jag måste träna själv på att bara gå och säga "ligg" på rätt fot men åt en låtsashund! Sen sätter han sig inte upp utan jag måste säga två gånger. Det står ingen om segt läggande, så det måste ha varit bra! Betyg 7

På inkallningen händer något som ALDRIG hänt förut, han kommer efter mig när jag lämnar!!!??? Jag ser detta i ögonvrån och vänder såklart tillbaka och sätter han och tänker för mig själv att där rök definitivt mina 160 poäng! Positivt är dock att han faktiskt kommer med bra fart trots att jag fått säga åt han lite. Betyg 6.

Ställande har jag precis börjat köra handtecken, började förra veckan, har kanske kört handtecken på 4-5 träningar men det funkar mycket mycket bättre än ett "muntligt" kommando iaf. På ett sätt känns det skönt att ha handtecken, får då blir det ingen sammanblandning med ligg...På inkallning kör jag "stå" och då funkar det. Min förhoppning är ju att bara köra en etta och sedan tvåan så det är ju bara just nu vi har handtecken på ställande. 

Iaf så kändes det rätt bra och jag tycker han stannar bra, sen har han en jäkla idé om att börja flytta bakbenen när jag är på väg tillbaka, han flyttar inte frambenen, men bakbenen går åt höger så han står nästan i 90 grader när jag kommer tillbaka, han går inte emot mig, bara flyttar bakbenen.....Sen dk vid sättandet, jag skulle såklart ställt mig intill honom, men nu valde jag att ställa mig i rak linje som vi gått, alltså någon halvmeter ifrån han så han kopplade inte riktigt vad jag ville...På träning har jag alltid hjälpt han så han stått rakt, men på tävling gör han ju som han gjort på träning och jag har ju ingen möjlighet att korrigera han heller, så med en smartare matte hade vi kanske fått mer än 6,5 i betyg! 

Apporteringen har vi också avslutningsproblem....han tar fint och håller fint men sen vid avslutet så steppar hans bakben iväg, alltså precis EFTER att jag tagit apporten, han sitter så fint men sekunden efter avlämnandet så blir förväntan på belöning för står och då far han lite iväg....iaf betyg 9....

Hoppet då, han har tvekat de sista träningarna och så även igår, han tittar lite på planen bredvid och jag för säga hopp en gång till, men då far han iväg mot mig men är fortfarande fokuserad på planen bredvid och är på väg dit för att "kolla läget" men jag säger åt han "fot" och då kommer han och sätter sig, men ett dåligt avslut och dk blir inte mer än betyg 7.....

Helheten slutar på 6

Platsliggning 10
Tandvisning 10
Linf. 6 (sitter ej, pos.)
Läggande 7 (dk läggande, extra kommando uppsitt) jag tolkar det så att det är inget dk på uppsitt, så jag måste ju iaf stå stilla då och inte göra massa extrakommando med kroppen???
Inkallning 6 (Strul start, avslut)
Ställande 6,5 (flyttar sig, dk vid sättande)
Apport 9 (avslut)
Hopp 7 ( dk, avslut)
Helhet 6

Ja, vår röda tråd är ju avslut....Mer postivt är ju att det inte är några sega lägganden eller ställanden, bara taskiga avslutningar! Men det är ju ingen nyhet för mig, bara att köra vidare! 

Men om jag ska räkna lite på vad som är realistiskt så skulle betygen se ut såhär om vi skulle tävla i morgon och han presterar som han gör på träning:
Platsliggning 10
Tandvisning 10
Linf. 8 (Sitter ej, pos)
Läggande 8 (dk uppsitt)
Inkallning 9 (avslut)
Ställande 8 (flyttar sig)
Apport 10
Hopp 9 ( dk, avslut)
Helhet 8
Alla som nu är räknekunniga inser att detta lätt är ett förstapris, så med alla pusselbitar på plats så fixar vi det 

Ja, känslan var "sådär" på planen, men jag visste ju våra svaga punkter, sen att det blev lite fler svaga punkter än jag kunde ana är väl bara att acceptera.

Positivt är att han ändå håller ihop under programmet! 

Vi tränar på och kör igen hemma den 4 december!! 

Det vara allt för denna gång så tjingeling för nu!!

    

Kommentarer
Postat av: Camilla & Nixx

Men att du inte sa något i går om att du varit och tävlat.

2011-11-07 @ 11:15:00
Postat av: Angelica

Vad gör han vid avsluten?

2011-11-07 @ 13:05:25
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Camilla & Nixx

Kan du inte bli lite sjuk så du hinner blogga lite :)

2011-11-16 @ 11:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0