En nästan helt vanlig dag....

Ja, en nästan helt vanlig dag!

Som inte riktigt började som det var planerat...Nicklas började jobba kl 8 och skulle innan dess gå med Dizni så jag och Spajk skulle få sova en stund till...så långt var allt frid o fröjd! Till saken hör att jag i går tömde papperskorgen inne på kontoret och har sedan låtit den stå kvar på kontoret.....överst i den låg en påse som innehållit fikabröd....

Så när Nicklas promenerat med Dizni och gått till jobbet typ kvart i åtta, släppte han upp henne och öppnade dörren in till kontoret...vad händer då?? Jo, hon botaniserar friskt i påsen, plockar upp något och springer snabbt ner med det till tv-rummet *morrmorr* jag far såklart efter henne lagom för att hinna se hur hon toktuggar på något när jag kommer ner i tv-rummet.....! F-n vad dryg hon är!!! Usch, hoppas och tror en kastrering löser liiiite av hennes stjälande!

Iaf, när jag kommer upp igen och ska krypa tillbaka under täcket så kommer det en klarvaken liten Spajk farande alldelles prillig av energi....så istället för att ligga och mysa läääänge var vi uppe strax innan kl 8!

jaja, när vi nu väl var uppe var det ju lika bra att sätta fart! Så efter frukosten klädde jag på mig regnstället och gick ut i trädgården. Började med att städa i garaget, Spajk följde med till stora garaget och hämtade "dräng-mobilen" en typ 2 kvm stor kärra med fyra hjul, lagom stor för att dra lagom stora grejer på! Som typ ihopfällbara bord och 4 bänkar! Eller en väldigt liten kelpie :) Han var nyfiken och ville såklart åka en bit.

Vi städade garaget och jag fick lite hjälp av båda hundarna som inventerade alla träningsgrejer....!

Vi gick till trädgårdsboden och hämtade en skottkärra, Spajk pep snabbt som en vessla in i trädgårdsboden, härligt! Inte nå skraj utan rakt in! Åka skottkärra var inte heller några problem :)

Efter typ 3 timmar ute i hällregn protesterade båda hundarna genom att sitta uppe på trappan och huttra så dom skakade!!

Spajk var lerig från nostipp till svans-spets efter lite race på garageinfarten, så det blev en dusch när vi kom in, det uppskattades väl inte sådär jättemycket....men att sitta i knä och bli torkad var desto trevligare. Även Dizni fick sig en dusch, varför duscha bara en???

Efter detta lilla äventyr sov Spajk i typ 3,5 timmar?!? Sköööööönt!

Han har ju haft en liten egenhet att springa hem så fort något blivit lite läskigt, men idag gick vi promenad och inte en tendens till att dra hemåt! Kanske han nu kommit på att det är hos oss tryggheten ligger och inte i huset? Det är inte Dizni han ser som trygghet, för han har varit lika fjantig när hon varit med....Men idag gick det kanon, vi miljötränade lite runt gården, hittade en gallertrappa som såklart inte vållade några problem!

Han går oftast lös....han sticker ingenstans utan håller sig inom typ 10 meters radie, sköööönt! Men att ofta vara lös innebär att koppelträningen blir lite sisådär :( Måste ta tag i det också!

Vi har tränat en hel del kontakt, han har nu lärt sig att ögonkontakt resulterar i belöning :) Han bjuder på finfin koncentration och kontakt! Började idag träna inkallningar från sittande med ingångar till sidan! Duktig kille!

Godis är gott, men sedan ser jag hur det riktigt kryper i han så då kampar vi en stund innan det går att koncentrera sig igen! Skönt att han tar alla former av belöning.

Igår vad vi ju och bytte bil! Det är alltid lite vemodigt att byta bil.....jag minns såväl när jag var liten och vi var i Kisa på Granhs bilar och skulle byta bil och jag blev jätteledsen!! Nu behövde verkligen forden bytas, så det är bara att hoppas det blir bra med nya bilen. Jag ska lära mig köra automat?! Lyckades idag åka ner på samhället utan större missöden :)

Fortfarande återstår problemet med bur.....fasen vad svårt!! Jag vill ju verkligen utnyttja hela utrymmet, och framförallt på höjden, vi åker såpass mycket så jag vill verkligen att hundarna ska åka bekvämt! Men nu när vi har bilen hemma får vi väl åka till någon djuraffär och pröva.....

I morgon ska vi åka till Falun, bl.a. köpa lite höstväxter till trappan, ska bli mysigt! Å skönt att få ställa fram och plantera direkt och slippa det tråkiga med att städa som jag ju redan gjort :)

Hoppas nu på fint väder i veckan, Nicklas är borta på kurs hela veckan (och nästa också...) och jag har väldigt lite i skolan, så dagarna riskerar att bli lite långtråkiga, är ju lite låst med Spajk....så vi hopas på fint väder så det blir låååånga härliga dagar ute på Åsen och i spårskogen!

På återseende!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0