måndag.....

Måndagar har blivit vår hundtränardag, Nicklas är oftast ledig måndagar, så då passar vi på att göra skogsövningar som kräver att vi är två, typ påvis....

Idag fick kameran följa med också, så håll tillgodo :) Har blivit inspirerad att fota lite spår från Spajks bror Grimm, kika gärna på hans blogg.....dom är vääääldigt lika dom små bröderna http://samiogrimm.wordpress.com/ 

Spajk fick ett plockepinnspår med massa apporter för att se om han verkligen "vill" hitta apporterna eller om han ser dom som ett "nödvändigt ont" och något man plockar upp för att matte vill....Men vi fick fina svar på att han plockar apporterna för att HAN vill och för att han gärna vill kampa en stund! Hittills inget tjafs vid apporterna, vi leker en stund och sedan tar jag bara bort apporten och då tar han självmant upp spåret igen, han växlar fint i aktivitet från fullt bus med apporterna till ett fint fokus på spåret! 

Lite spårbilder....


Strax efter upptaget!



Några meter in i spåret...



Första apporten!



Andra apporten....


Å så lite filmsnuttar :)

Jag konstaterar snabbt att min mest fördelaktiva filmvinkel INTE är spår....men jaja, titta på Spajk o inte på mig :D

Mer apporter...
 

Å så lite vinkel....observera den rosa flygande apporten :) hur ofta får man sånt på film????


Vägövergång....vållade lite problem, men han löste det fint tycker jag, han gav inte upp utan letade självständigt!



Att det blev en vägövergång var inte planerat, men Nicklas tänkte till lite och kom på att det är ju dumt att redan nu lära han att alla spår slutar vid en väg/stig....så därför fortsatte han över vägen...! 

Ja, om man jämför med Dizni så tycker jag/vi att han spårar jättefint, men vi har ju "bara" Dizni o Arrac att jämför med, han är klart mer lik Arrac än Dizni i spåret....! Men som sagt, vi vet ju inte hur andra ser på hans spårande...vi är iaf hittills nöjda!

Å så påvisningen då...


Det är lite svårt att i ord förklara vad en påvisning är, särskilt för folk som inte är bevakningsnördar ;) Jag har skrivit förut att det är till för att bygga ett högt figurantintresse för bevakningens patrulleringar och markeringar....! Tanken är liksom att figgen, i detta fall Nicklas, så småningom ska vara en fiende och att hunden har en ljud/vind markering av figgen och att de stopp vi gör på vägen ut mot fi/figg är till för att vi ska ha en grupp av folk med oss som ska hinna med...Vi ska alltså kunna gå såhär i x antal hundra meter utan att hunden tappar intresset för källan (fi/figgen) så det krävs att det finns en hög motivation hos hunden att vilja komma ut till figgen.....Fattar ni??? Annars får ni komma på kurs :)

Såklart filmade vi Dizni också! Här i slutet på spåret


Hon spårade skit-dåligt....vi diskuterade länge efteråt och försökte hitta lösningar på problemen, vi kom fram till att vi har lite olika strategier när vi spårar, vi jobbar vidare och ser hur det utvecklar sig!

Hon är ju ingen hund som gillar lek i spåret....men när man slutat spåra så går det bra att leka en liten stund ;)


Ja, det var allt för idag!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Ååååh, varför vill inte min valp kampa? Har kommit fram till att han föredrar smala saker, typ snöret på boll-på-snöret, eller en bit avklippt spårlina. Sami gillar fluff, så jag har kört på det, men det är kanske inte Grimms grej? Däremot är jag övertygad om att han skulle älska vad-det-nu-är ni har i påviset! (vad är det?)

2010-11-08 @ 22:09:08
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Carolin

Spajk gillar att kampa :D I påviset har vi en jacka som vi satt fast i ett koppel...det var första gången vi testade det och det verkade ju falla honom i smaken!!

2010-11-09 @ 08:52:03
Postat av: Angelica

Okej, fyndigt! Grimms skulle nog slängt sig över den och hållt i med alla näbbar och klor :) Jag tror inte att den är socialt tryck som gör att han inte kampar så bra, han leker väldigt gärna brottningslekar, men man vet aldrig? värt att prova! får sätta ett snöre i en kampis och se om det faller honom i smaken :) jaktlekar däremot är populärt!



Men lyckades jag lära jappen som inte ville leka alls med föremål att kampa så han fick i det närmaste full pott i kampen på MH så ska väl lille kelpiejäveln lära sig med, haha :)

2010-11-09 @ 09:22:30
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Madelene

Hmmm konstigt, jag får upp den utan problem både på jobbet och hemma....testa igen och funkar det inte får du höra av dig! Sök på youtube annars "Debut i Lydnadsklass 1" heter den!

2010-11-09 @ 13:27:26
URL: http://maddy81.blogg.se/
Postat av: Hanna

Eh jag kommer nog på kurs för jag förstår fortfarande inte...

2010-11-10 @ 15:24:15
URL: http://tanthanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0