Weekend i Oslo!!!

Ja,tro det eller ej, men vi har faktiskt varit utomlands! Okej "bara" till Oslo men ändå! Vi har ju valt att leva livet "med hund" och då passar det inte riktigt att åka kors o tvärs över jorden...även om jag skulle vilja! Men att lägga x antal tusen på hundpensionat eller motsv. känns inte så kul, och jag vill ingen av mina vänner så illa att dom ska behöva ha Dizni boende hos sig i några veckor....:) 

Vi åkte till Oslo för att hälsa på vår vän Anna och hennes sambo Svante, Anna jobbar på svenska kyrkan i Olso och vi har lovat att hälsa på, och nu äntligen var det dax!

Iaf så kommer här en bildresumé över vår helg!

Vi lämnade ett strålande vackert Rättvik
  

Låååååånga raksträckor va det...här är vi strax norr om Malung!



Vi närmar oss gränsen.......
Håller passen i högsta hugg och pengarna i den andra för att ev. muta oss över gränsen med all mat vi "smugglade" in i Norge :P



Å så vips så var vi i Norge?!?!
Jag missade att fota gränsen...?!? Så jag fotade första norska vägskylten istället :)



Jag tror att norrmän är lite dåliga på att bedöma höjden på fordon....så dom har markerat på alla tänkbara sätt att det är höjdbegränsning vid denhär järnvägskorsningen.....


I Norge har man offentliga "Oblatstatjoner"...med viss reservation för stavningen....iaf så måste man i Oslo lösa biljett för att få köra med piggdeck...detta löste man i en oansenlig liten automat...30 nok per dygn kostar det att köra med piggdeck i Oslo!


(Klicka på bilden för en större version)

Oslo består av en del tunnlar....Det är en jättedålig bild, men det är rätt kul med tunnlar!


Ja, å så det där med att köra bil utanför Sveriges gränser....Nicklas hade varit väldigt duktig och laddat ner en vägbeskrivning i sin iPhone, funkade kanonbra sålänge vi var i Sverige....men när vi kom i i NOrge och Telia inte längre fungerade blev det inte lika lätt....

Men vi körde vidare iaf och jag hade en liiiiiten aning om var vi skulle, så jag sa guidade med säker röst höger, vänster osv, trots att jag inte hade en blekaste aning om var vi va, men jag lyckades lura Nicklas att TRO att jag visste var vi va....*hihi* I själva verket hade jag noll kolll, men Nicklas gillar inte riktigt att höra: nja...jag trooor vi ska vänster...så jag verkade säker och tänkte på kära Lt Josefsson som sagt att: En säker attityd kan dölja oceaner av osäkerhet! Å det funkade ju...en stund iaf :P

Vi stannade iaf och ringde till Anna och det visade sig att vi bara var lite fel, genom en tunnel o runt ett kvarter så var vi framme! Inte så illa för att ha en mycket taskig vägbeskrivning! Anna bor ju liksom mitt i centrala Oslo, ett kvarter från regeringskansliet bara!

Vi började med att äta sushi....Jag är ju minst sagt lit ekonservativ m i mina matvanor och äter gärna gammal hederlig svensk husmanskost....så att testa sushi var ett jättekliv framåt! Hur som helst så har jag iaf smakat och lägger sushi i facket: "Mat jag har smakat men inte testar igen..." Jag äter gärna Kyckling, ris och Avokado, bara inte tillsammans!





Vi hade bestämt att på lördagen åka Korketrekkeren, en jättestor kälkbacke där man åker trikken upp och slipper gå i backen ;)

Vi laddade med rejäl frukost!


"Hold deg fast" känns ju som en tryggt att läsa innan man ens har kommit iväg...

Inte kanske senaste snittet på kälkarna, men dom visade sig få fort som rackarns!!!

På väg mot första åket!! Vi visste inte riktigt vad som väntade....Men glada i hågen kastade vi oss ut....






Vi vågade inte riktigt ge järnet...så efter första lilla backen fick vi gå en bit...som ni ser så saknar dessa kälkar en liiiiten detalj, nämligen ratt! Så man får svänga genom att sätta ner antingen fötterna eller händerna....

Men det var makalöst roligt och gick fort som tusan, jag har då aldrig åkt så fort på kälke nångång, och då tror jag mig ha åkt hyffsat fort i backen hos farmor i Loxbo...

Följ med på ett litet åk här:


Detta är lite senare på dagen, så det är lite uppkört och går inte så fort.....

Petter har isbildning i skägget efter första åket!


Det gick rejält fort, så fort att vi hade ett litet is-lager i ansiktet efter första åket...det tog ungefär 5 minuter att åka ner, och det var skräckblandad förtjusning, ibland gick det toookfort och då for hjärtat upp i halsgropen för nån riktigt koll på styrningen var svårt att få....

Att måla ögonfransarna var rejält bortkastat.....mascaran rann som floder och det var bara att torka!


Här summeras första åket innan vi tog trikken upp igen! Tänk vad prakstiskt att kunna åka spårvagn upp och slippa gå!


Vi hade såklart lunch med oss, Petter och jag fick i uppdrag att hitta en lunchplats...Vi hade ju så himla fint väder, så vi slog oss ned i backen och åt lunch, Dizni fick såklart vara med....


Lite blandade lunchbilder......


Dizni tiggde för glatta livet, dock utan framgång...jag orkade inte äta hela min smörgås så jag tänkte att Dizni kunde få den, dock inte utan att prestera, så jag la mackan som en extern-belöning och körde lite med henne, detta är alltså mitt på holmenkollen och det är folk typ överallt, så jag tycker hon skötte sig riktigt bra! En liiiiiiiten miss i slutet bara..om man lyssnar noga hör man mig säga "ligg" och hon lägger sig...sen säger jag "fot" och då blir det inte riktigt som jag tänkte mig ;)

(Ni får sålla lite i ljudet...Anna o Petter diskuterar SVenska kyrkans unga också....så det är lite rörig ljudbild...)


Tjusigt motljus....men rätt okej posittion!




Inga större svårigheter att koncentrera sig trots alla störningar runt omkring, skönt!

Norrmän har annars en intressant bild av hundhållning...rätt som det var kom det fram en lös hund till oss när vi fikade, Dizni fattade inte vad som hände utan skötte sig jättefint! Ett par gånger såg vi också lösa hundar som bara drev omkring på området?! Märkligt....

Dizni o Petter gosar......


Nicklas är beredd att susa nerför backen!


Petter skulle gå all-the-way-norsk så han köpte äkta norsk våffla!


Lite klassiska utsiktsbilder från holmenkollen!


å så va det ju detdär med parkeringsböterna.....vi ställde oss bredvid alla andra...som precis som vi fick parkeringsböter! Inte mycket att säga, bara glatt betala och låtsas som det inte hänt....


Nya hoppbacken i holmenkollen! Rätt tjusig!



På väg ner från åkningen passerade vi nya hoppbacken, ett imponerande bygge!!

Söndagen ägnades åt vasaloppstittande och långfrukost!


Petter hade fixat frukost, bake-off-frallor, ägg och lite annat smått och gott!


Här är innan frukosten serverades....vi låg i sängen och tittade på vasaloppsstarten....


Dizni låg också i sängen....petters säng......


Jag packar...eller nått!


Dizni var snäll och lät Petter också ligga i sängen en stund.....


Här är jag och Dizni på morgonpromenad i centrala Oslo!


hittade en rolig staty.....


Här bor Anna!!! I den ljusbruna delen ungefär på mitten av hudet med egen nock och två fönster i bredd!


Ja, det var väl allt som hände innan vi styrde kosan tilbaka mot Sverige...


När vi passerade gränsen tittade jag bakåt och insåg att det inte var konstigt att jag missat gränsen....det fanns ingen skylt som sa att vi åkte in i Norge....?!

Jo, vi hade lite problem att ta oss ut ur Oslo....ett nytt försök gjordes med Nicklas iPhone, det gick inte riktigt som vi ville, så vi hamnade på rätt väg men åt fel håll innan vi tillslut blev överens om att vi nog skulle åt andra hållet.....
Men slutet gott allting gott!

Kvällen avslutades med lite träning i körhallen, jag ställde inga som helst krav då lilla fröken säkert var lite tagen efter alla intryck, hon uppförde sig dock jättebra så jag var mycket nöjd!! Jag kände mig som en riktig hund-idiot när jag bara kastade in all packning, klädde om och befann mig i hallen 30 minuter efter att vi kommit hem....Men är det tävling på gång så är det! 

Ja, detta är ju ett inlägg som är låååångt, men om ni orkat läsa så kan ni ju alltid lägga en kommentar ;) Skulle det inte funka att kommentera, maila gärna och berätta det! 

På återseende!!!!



Kommentarer
Postat av: ann

Härlig blogg..vilka härliga dagar ni haft..själv är jag glad om jag kommer ner till stan, fniss...och jag är precis likadan när det gäller hund..är det tävling så är det=

2010-03-08 @ 15:14:18
URL: http://lowaswebb.net
Postat av: Anna & Lovis

Alltid lika kul att läsaq o kolla på alla fina bilder! Den där "pulkan" skulle jag absolut INTE vågat prova...

2010-03-08 @ 16:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0