Inlägg med bilder fast ändå inte ;)

Ja, detta blir ett inlägg utan bilder, för bilderna ligger i ett separat inlägg under!

Det är så praktiskt, jag kan sms'a bilder till bloggen! Jag tror dessutom det ska gå att skicka text också, men det har jag inte vågat prova! Men vem vet?! Kanske en vacker dag att det kommer text via sms också!

Helgen som gick tillbringades i Västerås, som vanligt mycket trevligt! Ett av huvudsyftena var att hälsa på lilla Agnes, som inte var så liten?! Herregud, hon måste ha fått raketväxningsmjölk av mamma Therese! Det andra huvudsyftet var att äta julbord, en trevlig tradition vi gjort de sista åren. (Här finns inlägget från förra året om någon vill läsa......http://arrdiz.blogg.se/2009/december/underbar-helg.html )

På lördagen var det inplanerat lite shopping, dels för att vi behövde en dyna till bilen, dels för att trötta ut Spajken inför det stundande julbordet! Vi hade såklart glömt buren hemma....hade känts tryggt att ha honom instängd, och henne med för den delen, men hon tar sig ju inte ut ur stängda dörrar vilket han blixtsnabbt lärt sig! Snacka om shaping.....

Ja, iaf så styrde vi kosan till en gigantisk djuraffär, Spajk travade vackert i kopplet rakt in i affären som om han inte gjort annat....Liiiiite läskigt var det när vi skulle gå uppför en trappa, den var öppen och man såg rakt igenom, men med en liten levergodis som muta så gick det så bra så!

Vi strosade runt i affären en lång stund, provade lite pipleksaker och lite halsband, men lyckades att inte köpa något alls, förutom en dyna, en julklapp, lite godis och två kex! De två kexen kom sedan att bli en stor bov i det kommande dramat ;)

Vi hastade hem från affären, fikade lite, rastade hundarna och studsade sen vidare in i duschen....Liiiiiite stressigt blev det, men vi hade jobbat in den tid vi tappat och låg nästan i fas när det plötsligt ringer på dörren! Utanför står Nicklas kusin Ninni o hennes man Jonas!!!!! Vi har inte träffats på evigheter så det blev ett glatt återseende!

Lite sena blev vi återigen då hundarna också gillade Ninni och Jonas och skulle hälsa mycket väl och länge! Iaf så stängdes hundarna in i vårt sovrum med en skjutdörr som avgränsning mot övriga lägenheten.

Kexen lade jag på en bänk strax utanför dörren, jag var också lite smart och lyfte ut papperskorgen då jag vet av erfarenhet att Dizni gärna undersöker innehållet! Jag ställde papperskorgen framför kexen....Sen drog jag igen dörren och sa som vi alltid säger: Husse o matte kommer snart!

Julbordet var verkligen jättebra, mycket mumsigt fanns det! Mycket rökta korvar och andra köttpålägg, skinka och massa annat smått o gott! Tänk vad jag blivit vuxen, nu åt jag först en tallrik fisk, dock ingen sill, men en hel del rökta fiskar! Sen var det ytterligare en kall tallrik med kött, olika korvar och rökta saker, mums! Sen en tallrik varmt, d.v.s köttbullar o prinskorv! Ett rejält godisbord hade dom, och där bestämde vi raskt att man fick ta lika många tallrikar där som man gjort från övriga julbordet, jag fick alltså ta tre :)

Kvällen skulle fortsätta hemma hos Henrik och Therese, så vi åkte hem och skulle hämta hundarna, då möts vi av Spajk i hallen.....Och sen då en salig röra i köket...Dizni hade såklart lokaliserat kexen och helt sonika satt upp tassarna på bänken och hämtat kexen, vilket resulterat i att papperskorgen for i golvet och låg där och liksom bjöd in till upptäcksfärd..... Förutom lite tuggat papper var det inget farligt dom tuggat på, vilket såklart var skönt!

Jag undrar lite hur länge dom höll sig inne i rummet? Det hade kommit reklam i brevinkastet, undra om det var då Spajk öppnade dörren och gick ut? Jag är nämligen övertygad om att det är Spajk som öppnat dörren medans det är Dizni som tippat ner papperskorgen!

Vi for hem till Therese och Henrik, där Dizni inom loppet av två minuter från att hon kom in genom dörren hann tippa ut en ljuslykta på fot så mängder med röd sand for ut på golvet, mitt i detta tumult lyckas hon ta en tugga av Therese's fina pepparkakshus! Dumma dumma Dizni!! Tur Jonas var med och uppfattade situationen snabbt och lyckades fånga Dizni innan hon åt mer av pepparkakshuset, själv höll jag ljuslyktor för att det inte skulle bli dominoeffekt...

Stackars Amanda fattade inte ett dugg av vad som hände, hon var mest bekymrad över att dörren till huset också gått sönder! Hon verkade inte sakna trappan, vilket ju var skönt! Tro nu inte att det var något färdigköpt pepparkakshus, nejdå, det var egendesignat och ursnyggt!! Med olika delar och torn o grejer....Så jag skämdes lite....Tur Therese gillar Dizni :)

Annars var Amanda mest förtjust i Spajk...Dizni kallade hon för "stora hunden" och ville inte gärna klappa henne eller vara i närheten av henne, vilket är fullt förståeligt då hon väger ungefär dubbelt så mycket som hon gör! Men Spajk gillade hon, hon gömde leksaker och kampade med trasa och t.o.m. pusskalas hade dom två! Urgulligt!

Väl hemma igen var det nästan läggdax, och när Nicklas ska krypa ner så hittar han ett kontokortschipp i sängen...Då blev jag lite orolig, för något kontokort hade jag inte hittat bland pappers-skräpet jag plockat från golvet...Inte kunde väl Spajk ha tuggat i sig ett helt kontokort? Det går ju knappt att klippa sönder? hm, som sagt, orolig blev jag! Tänkte att om vi inte hittar det eller det inte kommit ut under söndagen så får vi lov att åka till veterinären...tror inte det är nyttigt att ha ett kontokort i magen!

Så glädjen var total när Nicklas gått igenom papperskorgen och hittade ett vältuggat kontokort :) Bildbevis på detta finns som sagt i ett eget inlägg! Tänk att man kan bli så glad över ett söndertuggat kort!

En avslutande promenad på söndagen hann vi med, under promenaden mötte Spajk sin första skidåkare, han blev mycket konfunderad och undrade nog vad det var för nissar som for omkring! Han gjorde dock en urtjusig ljudmarkering av en skidåkare!!! Ren tur eller medveten har jag ingen aning om, men belöning fick han :) 

Som vanligt avslutades helgen med träning i körhuset, alltid trevligt! Både att träna hund och att prata strunt!

Det märktes inte ett dugg på Spajk att vi varit iväg hela helgen, vi kampade och tränade som vanligt på att komma tillbaka med dutten och inte springa själv, jag ser tydliga framsteg! Vi tränade platsliggning vilket också gick bra, han ligger lugnt och stilla. Lite position hann vi också med, och så förståss den vanliga träningen med störning som det blir när det är massa folk och hundar som ska samsas på en yta!

Dizni var däremot lite trött i mössan...så vi gjorde egentligen inget vettigt, lite funktionslydnad för försvarsmaktshund blev det, vilket är himla roligt!!

Nu blev detta ett rätt långt inlägg med text, men det är ju frivilligt att läsa! Nu ska jag ner och ta en lusse-fika och slå in lite nyinköpta julklappar! Förmiddagen ägnades åt julklapps-shopping vilket gick utmärkt så nu är hela matsalsbordet fyllt med klappar som ska slås in :)

På återseende!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0