Ja herregud, vad ska jag säga????

Det blir inte så tätt med uppdateringarna, men det blir rätt långa när det blir :)

Vi har ju varit iväg och vaktat det kungliga slottet, shit vad roligt! Eller egentligen var det en jäkla massa väntan.....Men de stunder då det hände något var dessto roligare!



Det började med en lång bussresa ner till Livgardet där vi inkvarterades på logement och fick ut vår "vita utrustning" d.v.s. vita damasker, vita bälte och vit vapenrem för dom som skulle ha det!
Mitt livs första damask!!!!

Snöret ska såklart stoppas in! det var inte helt enkelt att få det snyggt, men efter lite träning så lyckades jag rätt bra!

Vi övade hela långa dagen, Dizni tyckte det var sådär kul....bara massa gå och gå, fast å andra sidan så var det ju massa gröna människor som inte ville annat än att klappa och gosa med henne, hon njöt i fulla drag!

Vi var in till slottet och kollade läget, jag fick veta var jag skulle stå och hur vi skulle gå, jätteskönt att få se lite hur det såg ut innan deet var dax!

Kvällen tillbringades på en jättemysig krog på Söder med mamma, pappa, systeryster, lars, tuva o axel! Behöver jag säga att det var supermysigt?????? Dom var uppe för att fira mammas 60-årsdag och passade då på att se mig gå högvakten!!

 Väl tillbaka på Livgardet var det läggdax, började bli lite smått nervös......efter rätt mycket kängputs var det läggdax, vi somnade iaf allihopa sent omsider, revelj 0600 och påklädning av vita utrustningen!
Hyffsad puts!!!!


Vi var alla lite nervösa och lite spända inför resan in till slottet, vi gjorde en sista finslipningsövning och skulle dessutom äta "frunch" innan vi åkte, den visade sig bestå av en snoräcklig korvstroganoff!! Inte ens jag som i normala fall gillar korv åt upp maten, den var riktigt avskyvärd!!!

Lilla fröken kan iaf konsten att vila sig i form......detta är fotat i bussen på väg in till slottet....



Ursäkta bildkvalitén....men det är fotat med mobilkameran....och jag var lite skakig på handen......

Resa in till slottet gick galant.....iaf en ltien bit! Sen blev det problem med bussen och det utbröt lite panik bland befälen....tänk om vi inte skulle hinna i tid?!?!?!? Det löste sig iaf bra och vi hann i tid med några ynka minuter tillgodo!

Det hela löste sig iaf och vi kom lyckligt och väl in på borggården, det går inte att beskriva känslan när vi marscherade in på borggården med musikkår i täten och det var knökfullt med folk! Det var så himla häftigt!!!!!!
Här har vi precis kommit in på borggården, kolla lilla frökens reaktion!!!


Vaktavlösningen gick jättebra, hundarna skötte sig kanonfint, inte ett ljud trots allt folk o hundar som var runtomkring! När vi gjort klart själva cermonien stod jag och Dizni på post och skulle se till att folk höll sig på rätt plats, vilket inte var helt lätt....dumma turister!!!! I det läget var jag glad att jag hade en rottis och inte en labbe i kopplet!

Här står jag och Dizni på post!


Rätt som det är när jag står där hör jag ett väldigt bekant skratt bredvid mig, då stod Anna, Petter, Bo och Kekke där!!! Jag hade ingen aning om att dom skulle dit, så jag blev väldigt överraskad, Anna hade fotat massor och det är hennes bilder jag fått! Tack Anna!!!!
Dizni satt inte alltid fint.......men hon skötte sig kanonbra!


Sööööööööööt!!!!


Det var rätt varmt men det verkade inte bekomma henne så mycket, hon klarade det jättebra!

Efter att allt folk gått och jag hälsat en stund på mamma o co var det dax att krypa in i patrullrummet....där hände det inte så mycket, så då roade jag mig med att ta en tjusig bild på fröken! Första vändan satt vi i rummet från 12-17, med lite avbrott för att gå med vatten till posterna eller visitationsrunda för att kolla posterna.


Efter 1700 var det lite mackor och nyponsoppa innan det var läggdax för att sova några timmar, vi i patrullen var tvunga att sova med kängor på....gissa om det var skönt? Sova fullt påklädd MED kängor och damasker! Nästa pass började 2200-0300 så det hann inte bli så många timmars sömn........Vi var som sagt med i patrullen, när det körde ihop sig för posterna runt omkring slottet så fick dom ropa på oss så kom vi utspringade och stöttade. Vi fick ett endaste larm på 24 timmar! Tjugo minuter innan vi skulle gå av vårt pass på lördag morgon fick vi oss en liten springtur runt slottet. Som tur var så var det inget allvarligt utan bara lite bus. Dizni och jag hade ett pass ute på post mellan 0100-0200, det var rätt skoj att stå och titta på Stockholms nattliv! Lilla fröken lade sig fint tillrätta på pallen vid mina fötter och vilade! 

Efter sista passet kl 0300 kröp vi till sängs igen, det gällde att ta tillvara alla timmar det gick att sova! 0800 började nästa pass så vi satt på post 5 timmar och vilade 5 timmar.....Behöver jag säga att det var rätt skönt att byta strumpor efter att ha haft kängor och damasker på i 24 timmar??????????????? Så under hela vårt dygn satt jag post 15 timmar och var ledig 15 timmar i 5 timmarsintervall. Köket serverade både lunch och frukost samtidigt vilket var rätt skönt, för jag var inte ett dugg sugen på gravad lax och rom-sås klockan 9 på morgonen....Men för vissa var det ju middagsdax och för mig var det frukostdax...märkligt hur man kan vända dygnet hit och dit!

Att ha hund i Stockholms innerstad är inte lätt......Vi fick gå 5 minuter för att hitta en ynka lite gräsplätt att rasta på!!!

Men hon fick iaf kissa med fin utsikt!!!! Åt ena hållet spanade hon på riksdagshuset

Å åt andra hållet stadshuset!



Lördag morgon fick jag o Tina äran att åka till Kastellholmen och hissa flaggan, häftigt!!!! Riktigt läcker utsikt!




Sen var det dax för avgång, vi blev avlösta av kavalleriet, så det kom ungefär 60 hästar inridande på borggården!! Gissa vad lilla fröken gjorde??? Jo, hon satt lungt och fint vid min sida och bara tittade!! Helt underbart!

Sen var det en låååång bussresa hem igen, lilla fröken sov gott och vi andra gick på lite överskottsenergi och höll låda hela vägen hem. Väl hemma igen somnade vi gott för att ladda för en ny dag! Så från att ha genomfört en skarp bevakningsuppgift ägnades söndagen åt utställning, fröken var toktrött men lyckades trots det bli BIG 2:a bakom en Berner som sen blev BIS......Så det kändes rätt okej att bara bli slagna av utställningens snyggaste hund!!
 
Nu väntar några dagars jobb innan vi åker till småland för lite 60-årskalas! Kanske kanske hinner jag uppdatera med lite fler bilder......

Há det gott!!!

Kommentarer
Postat av: Nice

Spännande uppdrag, bra jobbat!! Kul att dom tagit så mycket fina bilder på er!!



Kul att ni visar upp vår ras på bästa möjliga vis! Det är ju så här en rottis skall användas, till arbete.....



2009-08-18 @ 11:36:25
URL: http://www.metrobloggen.se/NiceM
Postat av: Anonym

Vilka fina bilder och hela cermonin var även en upplevelse för oss från Småland sy nd att vi inte kunde stanna till lördagen!! Men hur många timmar har du på ett dygn?

Du, imorgon träffas vi igen, vad jag längtar

Kram

Mamma Bitta

2009-08-18 @ 15:57:29
Postat av: Carolin

Nice: Ja, jag håller helt med!!! Kändes SÅ HIMLA roligt att gå där med en trevlig rottis och göra bra reklam för rasen!!! Det är mer sånt vi behöver!!



Mamma: Jamen, jag har ju alltid önskat mig flera timmar per dygn, å nu äntligen hittade jag det :D Eller så räknade jag fel.....det var lite sent när jag skrev å jag var toktrött.....Vi satt iaf post 15 timmar, å sen vilade vi resten :)



Ses i morgon!!!!!

2009-08-18 @ 17:12:22
Postat av: Lena och Anja

Vilken helt otrolig upplevelse att få vara med om. Det blir ett minne för livet. Ni såg hur coola ut som helst. Lite extra kul att en rottis vaktar slottet. Bra Pr för rasen.



2009-08-18 @ 19:09:46
Postat av: Ann och Lowa

härligt blogg att läsa och jättefina bilder, de ska du vara stolt över =)!! ha det bäst

2009-08-21 @ 22:23:03
URL: http://www.lowaswebb.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0