Spår o lydnad!

2012-04-01 @ 21:18:07
Började dagen på klubben, skulle bara upp en snabbsväng, men jag åkte hem tre timmar senare?!? Hade iof inte tränat hund hela tiden, men en stor del av tiden! Så jag fick mycket gjort!

Spajk- Fortsatte att peta i vårt fritt följ....har kört med klicker och jag tycker det blivit bättre, hans grundposition har blivit bättre, Frida S sa en gång att hundens tassar ska aldrig vara framför mina tår, stämmer rätt bra!

Har analyserat fram ännu ett problem, tänk vad problem jag hittar, men ingen lösning?!?! Nåja, efter att jag gjort helt om marsch så blir han väldigt luftig?! Det tar flera steg innan han har tajtat upp mot benet igen? Träna mer....har iaf fått lite ordning på våra helt om marsch, så alltid något!

Körde lite blandade moment, han gjorde en klockren apportering, han har grunden, det har bara blivit knas när jag började peta i den?! Så nu kör jag helt moment, när jag nu kör och det är inte så ofta, mest bara för att "kolla av" då och då. Har inte kört rutan på evigheter, så det gjorde jag också, synretning då jag satte ut rutan, men inga betänkligheter, förutom att han första gången i ren pur glädje tog med sig bandet en bit mot mig, sötpelle :)

Långt framförgående körde vi också, där jag lagt ut bollar så han inte visste om dem, han tog dom ju såklart på vittring, men i alla fall ingen synretning! Han har fått mer stadga i det momentet, nu vet han skillnaden på "fot" och "före" skönt!

Prövade stegen också.....han skuttade glatt upp med två steg i taget :/ svansen gick i två hundra knyck och han var såååå taggad på stegen?? Fattar inte hur han kunde gilla den så mycket?? Vi har ju aldrig kört den??? Jaja, han är iaf inte rädd för att gå upp!

Krypet testade jag helt enligt regelboken, men nja....vi har en bit kvar! Men skönt att ha testat av!

Fröken skruttiluran då?
Jo, det första som händer är att hon rycker kopplet ur händerna på mig och drar iväg och plockar upp en dutt och gör världens frivarv?!?????? Heeeeelt okej och tillåtet om man är Dizni! Tillochmen ivrigt påhejjat av matte!

Jag gasade på och vi görde lite highchaparall-lydnad, fort o fel, men vad gör väl det??? Hon var glad och pigg och drog frivarv med dutten och såg sådär lycklig ut, mattes bästaste skrutt!

Vi sansade ihop oss och vi körde fritt följ, hon är en pärla att gå med om hon vill, synd bara att hon vill så sällan.... ;) Körde lite apportering, hon är snabb ut, griper snyggt och full fart in!

Vi avslutade med lite skyddsgrunder, det fanns ju ett kort tag en tanke på att köra skydd med henne....men iaf, hon kommer ihåg bita-släpp-bevaka! Hon backade ut så fint och skällde, sen in och bita igen! Kan tänka mig att för en oinvigd så ser det lite skrämmande ut när en stor rottweiler stor och stormskäller, men är ju inte så arg som hon ser ut, inte alls för att vara ärlig!

* * S P Å R D A X* *
På eftermiddagen var det spårdax...upp till Dalhalla, ut med ett spår till Spajk, blev drygt 1 km och 8 pinnar, när jag gick blev det världens storm, tallarna vajjade och det haglade på rejält!! Nästan så jag tyckte det var lite läskigt att gå där i skogen...

Dizni fick ett på 500 meter med 4 föremål.

Väntade rätt exakt en timme innan jag släppte på Spajk, han drar iväg finfint, märktes inte att det blåst rejält när jag lagt ut spåret! Spåret gick över stock och sten och över diverse viltslag, men han bryr sig inte ett dugg, skönt!

Jag tycker han spårade så bra, lite snabbt kanske, 1,2 km på 17 minuter är snabbt....vilket märktes på antalet pinnar med in, vi hade bommat 2?!?! En tror jag att jag vet, men den andra har jag ingen aning om var den ligger?? Han ringade lite i nån vinkel, men bara nån meter från där jag gått. Konstigt vilka olika krav jag ställer på hundarna? Jag kräver så oändligt mycket mer av Spajk, och blir nästan lite missnöjd när han ringar lite i nån vinkel, medans Dizni får gå en hel linlängd från spåret utan att det stör mig det minsta?!

Men det är väl bra att jag inte ställer samma krav?!?

Så sparade jag det bästa till sist, och det var fröken D :) Nån måste ha bytt ut min lite lojja ointresserade spårhund mot en virvelvind?? Hon travade på så fint i spåret och kom galopperande med apporterna?? Bytte fint mot lite godis och fortsatte sen självmant spåra! Han hade nån liten snurr, men kastade sig snabbt tillbaka till spåret. Hon gick och nosade på nått annat (vilt???!!!) men släppte det och återvände till spåret! Så himla duktig!

Knepet har ju varit att gå på låååånglina och låtsas som att det regnar, för att inte störa henne alls! Hon är ju apportsäker som få, hon kan vinda sig till en apport på flera hundra meter, så det är ingen risk att hon missar nån sån, men vägen dit kan man inte alltid vara så säker på :) 

Det var allt för nu! 

På återseende! 

 



Alltså.....

2012-03-31 @ 18:14:25
Jag blir så förbannad!!!

SBK-tävling är ju jättebra, jag gillar verkligen det nya med att ha koll på vilka ens medtävlare är, att anmäla sig och sedan ha lite "koll" fram till anmälningstiden gått ut! Det är lätt som arrangör, för en anmälan är inte giltig förrän det har kommit in betalning, det finns bara fördelar, Gillar!!!

MEN, varför låter klubbarna folk anmäla sig fast anmälningstiden gått ut?!??????? Det är ju en efteranmälan? 3 veckor innan ska anmälan och betalning vara arrangören tillhanda, så står det i reglerna....

På SBK-tävling är det så lätt, där står ett datum hur länge anmälningsfönstret är öppet. Står det ett datum så ska det väl vara det som gäller, eller??? Om klubbarna öppnar och stänger sina fönster lite hipp som happ så kan ju en anmälan som känns "safe" helt plötsligt inte alls vara så säker på att komma med??? Kanske brukset också ska gå efter principen "först till kvarn"???

Blir så arg!!! Skärpning!!!

Ja, det var allt för nu....

På återseende!


Snabb-lydnad!

2012-03-26 @ 21:14:51
Kom idag på att jag ju kan passa på att träna hundarna direkt efter jobbet, idag har jag haft dom i bilen då Nicklas jobbat borta. Vi har en finfin grusparkering utanför jobbet, perfekt för träning!

Det är rätt mycket störning, bilar runt parkeringen, barn som hämtas och lämnas, barn som är ute och stojjar och som mitt i fria följet ropar: Hej fröken, vilken fin hund du har!!!! Snacka om störning!

Körde fokus på fria följet, ett par steg med bra position sen klick och godisbelöning, allt utifrån tips från friaföljet-coachen Angelica :) Har backat lite för att påminna han om vad som gäller.

Lite framförgående på nytt ställe och utan utplacerade bollar, blev lite vallande men med en tydlig riktning iaf och med en bra framföring.

Lite apportering där vi stött på lite bekymmer....han blir lite osäker vid gripandet, stannar liksom upp och tittar på mig innan han sedan tar den och kommer tillbaka?? Jag har iof bråkat lite på han med rösten då han varit lite väl glad och dödat lite, grälade kanske typ 3 gånger och det verkar han minnas... glömmer ibland bort att det är lyhörda herr S och inte stenhårda fröken D jag tränar!

Fröken D fick komma ut och köra lite hon också, lite blandade småövningar, i hennes fall var störningen mer i form av hästbajsen som låg på parkeringen :)

Nu blir det vila till torsdag, då är det spår som står på schemat igen!

på återseende!

Bevakningsträning!

2012-03-26 @ 21:03:13
Äntligen dax för bevakningsträning igen! Börjar närma sig KFÖ och det är dax att damma av bevakningshunden igen :)

Vi var ett gäng glada själar som träffades, började med påvis på planen, Gizmo var tokduktig, Spajk helt galet bra, Dizni var också duktig, Lennart tokduktig och Axa var konfunderad....men jag tänkte till och vi flyttade ut övningen i skogen och då var Axa sitt gamla duktiga jag igen :) Skönt att se att mina tankar är rätt, även om jag enligt vissa bättre vetande har på tok för lite hundkunskap....men det är en parentes i livet ;)

Det som stör mig är att jag aldrig kommer köra Spajk som patrullhund i hemvärnet, han har talang! Men det är inte jag som missar något, det är försvarsmakten..... Sådeså!

Iaf, vi körde en uppstartsövning, "pass på" och sedan ett snabbt ljud på 20 meter med direktbelöning, duktig figg som jobbade bra med alla hundar, och alla hundar jobbade bra också, kul att se!

Dizni sånär drog mig ut i skogen och kampade fint med figg, dutt i snöre är ju hennes grej, jakt i kombination med kamp! Hon ställer ju lite krav på fig, inte vem som helst som kan figga för henne, men vår plC går inte av för hackor :) Inte alla som över med sin plC som figg.!

Avslutade med en kort patrullering på 100 meter med avslutande ljud på 20 meter, alla hundarna tog ljudet direkt, vissa "höll" ljudet bra medans vissa fick direktbelöning, kul! Dizni markerade med all önskvärd tydlighet och höll ljudet bra innan hon drog iväg av egen kraft! kul! Hon har blivit så mycket tydligare i sina markeringar!

Det är en cool mix av hundar i vår lilla grupp, två lapska, en terv o så herr S o fröken D. Vi ses snart igen tjejer!

Misslyckat spår....å tokbra spår!

2012-03-24 @ 20:48:00
Ja, nån gång måste det ju hända... Den dagen då rollerna är omvända, d.v.s. Dizni spårar som en gud o Spajk misslyckas.... Det var iof länge sedan Dizni misslyckades nu, men förut var det ju mer regel än undantag att vi misslyckades på ett spår.

Men iaf! I lördagens finfina väder åkte vi till skogs, ett långt till Spajk på dryga kilometern med 8 pinnar på 2 snitslar...jag råkade gå lite långt, å då tog pinnarna slut?!?! Så då fick jag ta några snitslar, man tager vad man haver :)

Dizni fick ett på 400 meter med 3 apporter. Jag kunde ju inte mäta exakt då min j*vla telefon inte ville hitta några gps-sateliter...måste köpa en riktig! Men jag är rätt bra på att stega, så jag är rätt säker på längden på spåren.

Dizni´s låg i nästan 2 timmar, Spajk´s i drygt en.

Vi tar Dizni´s först, jag hade strulat lite vid upptaget, så det blev ett litet mindre virrvarr och inget direkt spår att följa utan att först fundera lite, men det löste hon finfint, iväg i lagom tempo, plockar första apporten utan tvekan, belönas rejält med kamp o lite godis. Fortsätter till en vinkel, går över nån meter men viker åt rätt håll och är snart tillbaka i kärnan igen, plockar en apport till och belönas såklart :) Spårar vidare i bra tempo och en bra intensitet, hon lyfte knappts ens på huvudet!! Sista vinkeln spikade hon helt klockrent, jättebra!

Jag gick som vanligt längst bak i linan och låtsades att det regnade, eller typ så iaf, jättenoga med att inte störa utan bara finnas där som belöningsautomat vid apportfynden!

Spajk då, jag hade glömt handskar hemma, mitt pucko! Alltså hade jag svårt att hålla emot så det blev lite springigt i början på spåret, han hade svårt att fästa när han hade så fria tyglar....Har märkt att det är så lite generellt, han behöver lite stöd för att sansa sig och "stay in the box". Första riktiga vinkeln sprang han rakt fram, kom på att det var fel och toksprang liksom runt i cirklar och sprang....helt utan fokus...å allt berodde på att jag glömt handskar, för hade jag haft det hade han haft lägre tempo och då inte missat vinkeln. Det var dessutom lite snö på backen, så linan var snorhal, så handskar hade verkligen suttit fint!

Jaja, vi tog oss igenom vinkeln, plockade några pinnar och sedan hade han äntligen sansat sig och spårade sådär noggrant och fint som han normalt gör. Över en väg klockrent, men sen! Ja, då gick det käpprätt åt skogen! Rätt som det är ser jag fotspår i snön, som går åt fel håll, d.v.s. mot mig?!??? Strax efter vägen måste han alltså bytt spår, och spårade alltså bakspår som om det inte bekom honom alls?!?!?

Jag stannar och funderar...men jag hade ingen aning om var han hade varit "rätt" senast, så jag lät han fortsätta lite, och vips så var vi på spåret igen?!?? Men nånstans missade vi 3 pinnar.....hade bara 5 pinnar och 2 snitslar med oss in.....:( det hade varit GULD med en GPS i det läget och vetat exakt var han gått av spåret!

Nån som har tips på en bra enkel GPS???

Iaf, första spåret som inte gått klockrent kom när han är nästan 2 år känns ändå okej, jag känner att jag lagt en bra grund så jag är inte så orolig, en gång är ingen gång! Bara att testa igen!!

Avslutade med ett uppletande på 50 x 50-ruta, 4 föremål av varierande material, gummi, plast, tyg o metall. Spajken jobbade fint över hela rutan i lugn fokuserad galopp med alla fyra föremålen in. Dizni fick 3 föremål som hon i lugn fin trav plockade in :)

Jag hade kamera med ut, men det var så soligt så det blev inga bra bilder, men de ligger iaf på www.arrdiz.blogspot.com

Tack för konstruktiva kommentarer!

2012-03-24 @ 20:02:32

Har tittat på filmerna igen, och igen, och igen och inser att det faktiskt inte ser riktigt klokt ut när vi går fot!! Nu har jag iof tränat lite forcerat på slutet, men det är ju ingen ursäkt!!!

Ingen pik åt er som inte kommenterar, jag läser också massa bloggar utan att kommentera....!

Men jag tänkte svara på de jag fått, tack Angelica!!

Jag tycker det mesta ser riktigt trevligt ut, bra attityd! I fotgåendet finns ju massor att förbättra, det vet du ju, men det ser bättre ut än tidigare film(er). Några tankar: Framför allt skulle du behöva jobba med positionen. Få bak honom iaf 2 dm och få honom tajtare. JAG hade jobbat med klicker, korta sträckor och godisbelöning.

Halterna är nog bara att mängdträna och få upp värdet i. 2 steg halt, 2 steg höger halt 2 steg vä halt osv och belöning i varje halt. Kanske? Grimm är också väldigt lat när det kommer till att sitta om man inte är på honom. Framför allt tycker han att det är onödigt att sitta i utgångsposition innan t ex rutskick.

Läggandet är jättefint, det är kanske ett släktdrag? Framförgåendet är ganska likt vårat, så där har jag inga kommentarer :)

Ja, vårt fotgående....vi hade ju svårt att ens gå fot när han var valp, jag var osäker på om vi överhuvudtaget skulle kunna gå fot, för han vågade inte gå intill mig utan gick gärna typ en halv meter ut, och gärna typ 50 cm framför, och dessutom formad som en banan..... Men vi har en del att jobba på helt klart! Ska testa att gå korta sträckor, jag belönar med klicker o godis, kör jag med boll så blir det typ katastrof....då blir det flams på hög nivå! Ja, jag märker att han gärna fuskar och inte sitter....ett förar-problem!! Måste bli mer konsekvent där, hur ska han annars veta?!???


Fler tankar om fotgåendet (mitt favvomoment, kan lätt bli lite insnöad).. Vad händer om du går lite mer strikt? Kortare och bestämdare steg? Som du går nu ser det ut som att ni är på söndagspromenad. Grimm skärper upp positionen mkt om jag går ordentligt, men klampar jag mest runt tar han mig inte på allvar.

Och så undrar jag: vad berömmer du på slutet av filmen? Att han sitter taskigt och tittar på något annat? (jag fattar ju att du berömmer ett lång fotgående, men jag tror inte riktigt han fattar det). Jag avslutar aldrig och berömmer annat än sånt jag vill ha. Börjar han slarva korrigerar jag (kliver ur och går in i pos igen) eller bryter óh gör om. Oavsett hur långt vi gått innan.

Lite tankar iaf :)

Tänk vad olika man ser saker! Jag belönar inte alls på slutet, jag bara bryter, just för att inte belöna att han var ouppmärksam! Att jag går lite "hafsigt" är för att om jag blir för strikt så blir han låg och tycker jag är läskig.... Men jag ska testa igen! Det är nyttigt att filma, ska testa att gå "strikt" och se hur det ser ut på film. Kortare steg kan jag inte ta, eller rättare sagt, jag skulle säkert det på träning, men sen när det blir tävling och jag blir nervös så skulle jag glömma det och då skulle det bli knas, typ.... Jag ska testa att sänka tempot, det kan jag iaf :) 

Måste muta kära maken med goda middagar så han filmar mer, å så längtar jag efter träningshelgen så vi kan ses irl och tipsa varandra, jag vet ju iaf vad jag ska träna på!!!  

Nu bär det iväg för att ropa på nbk´s natt-tävling, samling 22.30 för lkl 2 som jag ska ropa.... Måste ju säga att detta med natt-tävling är ett dumt påhitt, men vad gör man inte för klubben?? Skulle ingen ställa upp så hade vi snart inga tävlingar, så det är lika bra att dra sitt strå till stacken :)

För nån tävling blir det då inte än på ett tag, jag måste få ordning på "vissa" moment först, får nog blir efter vår träningshelg....!


Fysfredag!

2012-03-23 @ 21:30:28
Mest för mig själv.....

Fys, värmde upp en sväng, sen drog vi kedja, Spajk 1 kg, Dizni 2 kg, drog en dryg km runt lilla viadukten, hem igen och lastade på ett kg till, summa 2 kg för Spajk och 3 för Dizni, drog samma runda igen! Avslutade med att "skritta av" runt gården. Stretch o massage inne, uppskattat!!

Fys på hög nivå :)

Dizni drog jättefint, Spajk får man passa så han inte drar förmycket, han är ju lika glad ändå ;)

Dizni går fint i skritt alt.  trav, Spajk mest i pass, jag tror det beror på selen, måste fixa en ny!!

Ja, i morgon är det spår som gäller, men först sovmorgon!

Tjing!

PS. 14 unika besökare på vår filmtajm! DS.

Filmtajm!

2012-03-22 @ 21:03:18
jajemän! Nu är det dax för film!!

Det var så fint väder när jag kom hem, så jag bestämde att det får bli vilodag i morgon fredag istället för idag :)

Först byggde jag ihop mitt lilla "hemmagym" till hundarna, d.v.s fixade stegen på baksidan, både Spajk o Dizni fick sig några vändor fram och tillbaka, vissa fattade direkt att man skulle gå, vissa hade betydligt svårare med den saken...Men jag hoppas det kan bli en god vana att efter varje vanligt fys-pass kan ta några vändor över stegen. Nu ligger stegen typ 7 cm över marken, Spajk får ju anstränga sig lite mer, men han är duktig!

Sen körde jag lite lydnad med herr Studs, samma härliga känsla som igår! Fokuserad och sansad, en teamkänsla som inte riktigt finns med fröken... Han liksom springer ut på planen, vänder om, viftar på svansen och verkligen VILL samarbeta!! En känsla jag inte riktigt är van vid....Men en angenäm känsla, helt klart! 

Jag vill att ni noterar utsikten för vår träningsplan, inte alla som tränar med Siljan som utsikt :)




Andra gången jag ser oss på film, vi har haft stora problem med att han inte göra snygga högerhalter, vi jobbar på och jag tycker det ibland ser riktigt bra ut!

Ett annat problem är att han inte sätter sig i halter...nästan tillbaka på noll, måste ta tag i det igen! Sen blir han lite luftig då och då...men fotgående ÄR vår akilleshäl än så länge....Men nått ska vi väl ha att förbättra ;)



Såklart när vi filmar så går det inte alls som på träning....men det är ju iaf betyg på tävling, nu är det bara en sträcka filmad....Han har en fin framföring, sen vallar han ju lite och gör en dålig halt när han vänder om och tittar efter mig. Mer träning och större dragning framåt!


Vårt kryp är inte färdigt, han är väl för söt när han liksom "glömmer bort" sina bakben och blir jäääättelång!? Jag hittade våra "kryp-bågar" när jag letade utekrukor, så nu tränar vi att krypa längre sträckor under buskstöd för att få in tekniken under längre sträckor och får ett jämnare tempo. Men ni som tävlat förut, visst borde det väl ändå bli betyg på ett kryp som detta?????



Ja, blir inte detta en 10:a så vill jag veta EXAKT vad vi ska förbättra!!! Framföringen är bra, han lägger sig snabbt och jag gör inget jättestort dk!

Ja, kommentera gärna :) Både positivt och konstruktivt mottages tacksamt!!

Till helgen väntar spår och skott-träning!

På återseende!

Sista innelydnaden?

2012-03-21 @ 21:48:39
Säsongens sista innelydnad? Förhoppningsvis!

Vi har varit ett gäng som hyrt körhallen, 6 stycken är lagom, då finns det gott om plats :)

en härlig blandning av raser, BC, schäfer, kelpie o lapsk! kul!

Platsliggning med bra störning, hundar som skällde, förare som kommenderade, Spajk låg så fint, känns som han mognat och blivit trygg! Ska testa att lägga på skott på söndag...

Fortsatte med vårt framförgående, och poletten har trillat ner! Han förstår att nyckel till att få gå före är att ha en bra position i fot-gående! Är inne på nivån "pet" och det känns stabilt!

OM, jag säger OM, det varit tävling till helgen så hade jag känt mig jättelugn, för om han gör på tävling som han gör på träning så känns det lugnt :)

Ett bra kryp lyckades vi med också, jag vet inte riktigt hur jag gjort, men kryper gör han och långt kryper han!

Han är verkligen så härlig att träna med, köper alla belöningar, kör mest godis i momenten och belönar ibland med bollen, han blir sååååå glad när han får springa runt med sin boll i munnen :)

Jag är nog egentligen en såndär träningskompis man inte vill ha....men yviga hundar som springer o lajjar med belöningen....

Vi har fått ordning på våra helt om-marsch också, jag har varit lite elak och vänt på tok för fort, så han har inte hunnit med, men efter lite konsultation av gänget så har vi fått lite koll! Jag måste ju ge han en chans att hinna med!

Nu är det nästa träning på söndag, får se om jag kan hålla mig tills dess ;)

Tjingeling!

Fys & Lydnad!

2012-03-21 @ 21:39:57
Idag var det tänkt att hundarna skulle vila...men när jag kom från min data-kurs så var jag inte alls sugen på att sitta inne, så jag drog till skogs med hundarna!

Gick en trav-väg runt förrådet...men tji fick jag! Det var fortfarande is-gata på stigen, så jag gick i råterrräng istället, bra träning! Rätt som det var drog på S & D iväg som avlöningar...jag ropade som en tok och båda vände :) Men jag kopplade ändå upp båda, och fick se ett rådjur skutta iväg! Skönt att ha koppel på då....

Iaf så bestämde jag att det fick bli fys-promenad, att skritta i råterrräng, inte lätt för herr S, men en envis mattei kopplet höll emot, så han fick verkligen anstränga sig, att få fröken D att skritta i skogen är inte så svårt, men hon var duktig och ansträngde sig hon med!

Vi gick en sväng förbi terränghoppningsbanan och tränade lite balans genom att hoppa upp och snurra på stockar och hinder, nyttigt och roligt!

Tillbaka till klubben var det fortfarande ljust, så jag körde en sväng lydnad också, först med Spajk, första utepasset för säsongen! Körde mest framförgående, med två bollar som belöning, en i varje ände av planen. Han vet så väl när det är framförgående, han trippar och fjantar sig och får en tokdålig framföring, jag vill ju att han ska fatta att ett schysst fotgående är biljetten till att få gå före! Vi jobbar på och det blir bättre och bättre!

Jag tänker lite att han ska inte veta åt vilket håll han får belöning, bara för att vi är på väg åt ett håll så betyder inte det att det är just den bollen som blir belöning, utan jag försöker finta han så han inte vet. Tränar mycket att gå fot mellan bollarna, att göra helt om, att kommendera före, gå några meter, stanna, göra helt om och gå åt andra hållet och ta den belöningen, fattar ni??? Iaf så känns det verkligen som det ger utdelning! Han får bara gå framåt eller ta belöningen om han strävar utåt mot belöningen.

Jag kade ut bollarna innan vi började träna idag, så han fick ingen synretning alls, men det gjorde inget, för han visste vad som gällde <3

Att krypa i blött gräs var "sådär" kul tyckte Spajk...men med mycket belöning så gick det bra också!

Fröken fick komma ut också, hon var tokladdad och lyckades rycka dutten ur händerna på mig?! Förut har jag släppt lite på låtsats, men hon lyckades faktiskt rycka ur den på riktigt, jättekul!

Vi körde modellen "fullt ös medvetslös" och helt utan precision körde vi en del lydnad med kamp som belöning, hon är så härlig när hon är på det humöret! Apporten tjuvstartade hon på, men vad gör väl det, hon var så härligt laddad!

Spårträning med spårkursen!

2012-03-19 @ 22:31:46
Alltså, först måste jag säga en sak....hundar SKA användas till det dom är avlade för....

Har förut tyckt att jakthundar på kurs är rätt tråkiga...men nu när jag får se dom i sitt rätta element så har jag verkligen ändrat uppfattning!!!

Ikväll lade vi spår på asfalt, första gången för många av hundarna, och inte var det några problem!! Dom var jätteduktiga allihopa! Visserligen drog vi en bit päls av björn o vildsvin och lade lite blod på ett ställe i spåret, men ändå!

När alla hade lagt sina spår tvärs över en parkering, så gick jag mitt o Dizni´s spår rakt över alla andras spår :) Vårt problem är ju att hon byter spår till något intressantare (läs vilt) och det vill jag såklart få bort!

Den metod vi testar nu är utsläckning, d.v.s uteblivenbelöning vid vilt och riklig belöning vid rätt :) Hittills har det ju fungerat bra, och sist vi körde så valde hon rätt många gånger. Denna gång skulle vi alltså testa att välja rätt doft och så följa den i ett spår.

Jakthundarna var sååå duktiga, jag blev jätteimponerad!

Fröken D då?? Jo, jag kände ju bara lite press när alla jakthundsägare stod där och tittade ;) Men jag tyckte Dizni löste detta på ett jättejättebra sätt!! Hon kollade av spåren, men valde att välja tillbaka till "rätt" hela tiden. Bara när hon kom lite väl nära en blodfläck (en dunk-kapsyls-storlek blod som var uthällt på backen) kunde honn inte låta bli utan stod där lääääänge, tillslut så tog jag helt enkelt henne därifrån, och belönade henne rejält när hon valde rätt spår. De andra spåren vi passerade över, ca 4 stycken, brydde hon sig inte om :) Mycket positivt!!!!! Så duktig!

Spajk hade råkat få blod lite närmare, närmare bestämt precis i spåret, klart han kollade av, men sen fortsatte han framåt i mitt spår, han har ju liksom lite mer krav på sig än vad hon har ;)

Det jag tar med mig som positivt är att hon spontant tog upp spåret, hon följde spåret, kollade av de andra, men valde ändå att gå tillbaka till rätt, förutom då blodet, men vad mer kan jag begära??????

Spajk avslutade med ett dåligt spår runt några byggnader...flamsig och o-distinkt vid markeringarna :( Det var mörkt och kallt och jag ville bara hem, så jag var väl själv inte så sugen på att ta detdär spåret! Upptäckte en nackdel med liggmarkering i mörker....om det är små mörka apporter är det svårt att hitta dom?! Kommenderade "visa" och då duttade duktiga Spajk på apporten.....

I morgon blir det vila innan vi kör en sista gång i körhallen, sen hoppas jag vi kan köra ute :)

På återseende!!


Fortsättning på vårt spårande....

2012-03-19 @ 22:01:45
Jag fortsatte ju spårandet med uppletande, först Spajk som jag lagt fyra föremål åt utan synretning, två plast, en metall och en tyg, jag hade vallat rutan lite elakt, med en "vägg" av ungtallar mitt i, bara som lite test för att se om han skulle våga sig ut i hela rutan, det gjorde han utan problem!

Dock ville han gärna släppa föremålen typ en meter ifrån mig....ska inte belöna med synlig belöning utan han ska få belöning bara när han väl kommit in till sidan och lämnat grejen! Ska bara komma ihåg det till nästa gång :)

Jag ska också passa mig för att använda samma ruta med gamla legor, när han inte hittade fler föremål ville han gärna gå till de gamla legorna o kolla....måste tänka på det också!

Han fick några stopp innan han hittade fjärde föremålet längst ut i ett hörn, men han letar över hela rutan och han höll denna gång ett jämnt tempo!

Lilla fröken då?? Jo, hon fick också klara sig utan synretning :) Full fart ut på första, full fart ut på andra, men sedan på tredje blev det sirap i hjärnan....hon klarade det utan hjälp, men det var i långsam trav som hon tog tredje och sista! Mycket imponerad av att hon tog två i full fart, å då är det verkligen full galopp som gäller!

Sen åkte jag tillbaka till klubben för lite lydnad, då var det rallylydnads-skyltar överallt, så jag använde dom som störning och gick runt dom, perfekt störning! Att det varit två löptikar på planen bekom inte Spajk ett dugg, skönt! Körde en del framförgående, att köra det på en sisig plan innebär en liten åktur :)

Har jobbat med att få bort "vallningarna" som han lagt sig till med under vinterns inneträningar, har jobbat med tydlig belöning och fokucerat mycket på att bara gå rakt! Hög retning och dragning framåt!

Att krypa när det var blött och geggigt var sådär kul tyckte Spajk....får träna på det!

Sen åkte vi hem, alla tre var nöjda och glada :) Om än lite trötta....

På återseende!

Kors i taket, ett inlägg????

2012-03-18 @ 22:43:50
Ja, hör och häpna, här kommer ett inlägg!!

Mest om spår, men lite lydnad också...

Spårade idag, riktiga skogsspår för första gången för i år, försökte lägga 1 km till herr S, men jag var av nån anledning sur, arg o less när jag skulle gå ut, så jag kom bara ut knappt 800 meter, jag stegade lite när jag la ut det, 8 pinnar, några vinklar, lite terrängskifte, alltså ett helt vanligt spår :)

Varför jag var sur, arg o less vet jag inte, men det blev ju inte direkt bättre av att jag innan jag ens hunnit ut i skogen lyckades halka på en snorhal grenj*vel och slå i vaden nå så grönjävulskt mycket!!! med telefonen i handen, såklart! Därför bestämde jag mig för att skita i allt vad gps o telefon hette och stega istället, vilket ju har fungerat i ungefär 100 år och kommer nog fortsätta fungera ett tag till!!

Lade ett till fröken D också, på ca 400 meter, 2 vinklar och bara i kraftledningsgata, 4 pinnar.

Sen vallade jag en uppletanderuta också, bara sådär! Fortfarande lite sur, arg o less....sen drack jag kaffe, lyssnade på Mannheimer o Tengby, åt lite choklad sen var ordningen någorlunda återställd! Jag promenerade med både S & D, mötte travhästar som ingen av hundarna brydde sig om, skönt! Det var en kusk av den ovanliga modellen "trevlig" så han saktade in och skrittade förbi oss, inte så vanligt, men trevligt när det händer!

Spajk var så laddad, han galopperade ut i spåret...prillpelle! Jag hade helt nya pinnar, som jag bara tog ur bilen och ut i spåret, ville testa hur han betedde sig då. Han drog som sagt iväg i tvåhundra knyck, men markerade första pinnen finfint :) Fortsatte i bra tempo, jag gick o bromsade rätt friskt....det är ju fara för livet att fara fram i skogen om vi skulle hålla det tempo han vill!

Att hålla koll på terrängen och var vi har vinklat hinner jag knappt med, inte så att han får rusa fram, men jag är ju van vid Dizni och hennes lugna coola takt i spåret, där har man ju full koll på omgivningarna och kan säga exakt på vilken sida av träd o dylikt man gått :)

Han tog iaf vinklarna fint, lite spring vid någon o så missade vi en pinne??? Jag TROR att han markerade den snabbt, men la sig inte :( Måste jobba på det! Jag kom till insikten när jag gick där att om vi missar pinnar på tävling så är det inte han som missar, det är jag som missar hans markering....

Vid en av pinnarna selade jag av och belöade länge, både med boll o godis, tänkte att det kanske får han att vilja markera apporterna bättre?? Jag måste bli mer konsekvent igen med att belöna bara liggmarkeringar o inga  halvdana sittvarianter....

Innan vi gick iväg hade jag, hör o häpna, lyckats få gps'en i telefonen att fungera, så när vi kommit till slutet kollade jag och då hade spåret varit 770 meter och vi hade gått på 18 minuter...lite snabbt med tanke på att jag belönat varje pinne rejält?! menmen, det var bara första spåret för i år, så jag vet iaf vad vi ska jobba på! 

Dizni-skrutt då?? Jo, hon var också superduktig!!! Tog upp det bra, gjorde en liten avstickare för att äta hästbajs, men vände sedan självmant tillbaka till spåret, första pinnen stod hon på, men letade och letade för att sedna kunna leverera in den till mig, duktig tjej! 

hon valde själv att fortsätta spåret efter lite godisbelöning, klarade stigövergångar galant och spikade vinkeln!! Jag gick då längst bak i linan på 20 meter och trasslade med en knut, så jag hade inte ens koll på vad hon gjorde, men som den oerhört självständiga lilla fröken hon är så fixar hon ju detta galant själv! 

Plockade fler pinnar galant, sprang över nästa vinkel med typ två meter, men fortsatte fint och målmedvetet att söka sig tillbaka till spåret, plockade nästa pinne som hon i ren iver gjorde flis av, men vad gör väl det??? 

Sen blev jag osäker på om hon hade plockat sista pinnen eller inte, så jag selade av och belönade massor, hon travar glad i hågen iväg med rester av pinnen i munnen, hon travar på så fint, och kommer tillbaka med ännu en pinne :) Mattes gull :) 

Hon har verkligen gått framåt i sitt spårande, mycket funderande har det varit, en del råd har vi helt o hållet kastat åt skogen, såkallade förstå-sig-på'are som vet och kan allt, särskilt inom rottisfolket har gett oss massor med tips, som enligt dem själva, är lösningen på våra problem, men icke sa nicke! Här är lönen för hårt och medvetet jobb, inget annat! Hon har verkligen varit en rätt kass spårhund....hon är fortfarande inte bra, men det har gått framåt något oerhört sista året! hon har! Hon har utvecklats, men hon har ju inte gjort det själv....En viss löjtnant har ingjutit hopp i matte, som har gjort sitt till också!

NÅväl, uppletandet får jag skriva om en annan dag, kanske i morgon?? Nu är det dax för fröken Carolin att sova, på återseende!

Undra förresten om det är någon som läser här??? annars får det bli min privata lilla träningsdagbok :)

Tjingeling!

Spårdag!

2012-03-04 @ 19:38:39
Ja, nu är det dubbelkors i taket :)

Jag har nyss skrivit ett inlägg i den "vanliga" bloggen, men det kunde lika gärna legat i denna lite nördiga blogg, men läs den andra och håll tillgodo!

http://www.arrdiz.blogg.se

Tjingeling och på återseende!

Nu var det länge sen!!!

2011-09-29 @ 22:02:26
Har idag testat att spåra gamla spår med Spajk, närmare bestämt 23 timmar....jag lade spåret igår när jag ändå var ute och spårade "vanliga" spår.

Jag släppte ju inte bara på utan hade förberett genom att lägga HELA spåret igår, sen spårade vi en bit på spåret igår och skapade minnesbild av en plats i skogen dit vi alltså återvände idag för att släppa på.

Här kommer alltså starten, han vindar ju fint och gör några halvdana markeringar på snitseln, vilket är helt okej, den luktar ju också! Men annars kan man säga att det är mest spring....han tar ju upp det fint, men sen blir det spring.



Sen kommer ett litet klipp där han jobbar fint, analyserar och nosar verkligen i varje litet fotspår!


Här kommer också en bit där han spårar fint, men sen kommer en avstickare över sandvägen, där vet jag att det gått både hästar och människor under dagen idag, så han tar en koll på det innan han kan fortsätta!

Här kommer slutet på spåret, det var inte så långt, typ 300 meter, men han blev rätt trött ändå!


Det känns som att han var lite förvirrad och inte riktigt visste vad som förväntades...nästa gång ska jag lägga fler apporter som "binder" han i spåret och som ger han bekräftelse på att han gör rätt.

Dizni då? Jo, hon kämpade också bra, gjorde en av sina "extra-snurrar" vid några av vinklarna....här kommer iaf starten!



Här kommer en av hennes berömda extra-svängar, slår åt vänster för att sedan fortsätta åt höger?!


Som ni ser så har jag gått och filmat själv, en bedrift :) Iof ett rätt bra sätt för mig själv att lita på hunden, jag hinner inte fundera så mycket på var jag gick utan har fullt sjå med att film och se var jag sätter fötterna!

Vi har annars mest spårat, jag var ju ruskigt ambitiös när jag precis börjat jobba och lade spår på vägen hem och så...men det var tyvärr en övergående trend :( Nu är jag mest trött på kvällarna och orkar knappt ta mig till klubben! Kan det vara så enkelt att det är brist på "morot"?? Kanske ska anmäla till tävling så vi får lite fart :)

Vi var alltså ut i går också, och då var det Dizni som imponerade STORT! Hon har ju blivit så mycket bättre i sitt spårande, och igår var hon så jäkla duktig! Först ett finfint upptag från patrullstig, senbar det iväg, med mig släpande i linan! Hon har en intressant vinkel-teknik...när det kommer en vinkel, oavsett håll, så slår hon en stor lov, typ i linans längd, åt "fel" håll innan hon sen tar spåret igen? Alltså i en högervinkel slår hon ett varv åt vänster, och då går hon upp i tempo och springer för att sedan klockrent fortsätta spåret åt rätt håll?? Märkligt...men intressant! Hon t.o.m galopperade runt i sin lilla "extra-sväng" i gårdagens spår, härlig attityd!

Hon missade några pinnar, men vad tusan gör det om hundra år? Dom vi hittade hade vi iaf jätteroligt med, skällde på dom och kastade dom, så det fanns till slut inte mycket pinne för mig att bära hem igen!

Hon spårade så målmedvetet och fint, tog vinklarna efter sina extra-rundor och fixade både stigövergång, järnvägspårs-övergång och över en grusplan! Det var en mycket glad matte som belönade en kämpande Dizni! Spåret var typ 850 meter och hade legat i nästan 2 timmar, så det var ju faktiskt inte jättedåligt för att vara Dizni! Men det som är roligast är hennes attityd, hon verkar gilla att spåra nu och kämpar på, kul! Nästan så jag längtar efter funktionskontrollen och få kvitto på om vår träning fungerat!

Spajk då? Hans spår landade på 1,2 km med ett virrvarr på 50 x 50 meter, ett korsande av eget spår. Virr-varret löste han genom att direkt gå åt vänster, följa virr-varrskanten och sen fortsätta spåret på andra sidan, en klockren lösning! Vid korsandet av det egna spåret var det massssssssa spring, det är ju hans sätt att lösa saker, istället för att stanna och tänka efter så springer han! Ett beteende jag hoppas växer bort...

Han löste iaf problemet genom samma strategi som virr-varret, att ta ytterkant och helt enkelt hitta det, i hans värld, utgående spåret! Sen hade jag gått på en stig där det gått folk med hund, fast i motsatt riktning. Han fortsatte fint i mitt spår, men när jag sedan hade vinklat av hängde han inte med utan fortsatte framåt :( Jag valde att ropa tillbaka han och låta han göra ett litet upptag igen och då var det inga problem alls.

Det var ju nån vecka sen vi spårade, han kanske är en hund som mår bra av att spåra ofta för att orka hålla ihop??

Ja, det var ett osammanhängande inlägg....men beror på att jag sitter vid tv´n och beställer täcke samtidigt som jag laddar upp filmer!

På återseende!

PS. Ni som fortfarande orkar läsa, kan ni inte lägga en kommentar så jag ser vilka ni är???? DS.

RSS 2.0