Misslyckat spår....å tokbra spår!

Ja, nån gång måste det ju hända... Den dagen då rollerna är omvända, d.v.s. Dizni spårar som en gud o Spajk misslyckas.... Det var iof länge sedan Dizni misslyckades nu, men förut var det ju mer regel än undantag att vi misslyckades på ett spår.

Men iaf! I lördagens finfina väder åkte vi till skogs, ett långt till Spajk på dryga kilometern med 8 pinnar på 2 snitslar...jag råkade gå lite långt, å då tog pinnarna slut?!?! Så då fick jag ta några snitslar, man tager vad man haver :)

Dizni fick ett på 400 meter med 3 apporter. Jag kunde ju inte mäta exakt då min j*vla telefon inte ville hitta några gps-sateliter...måste köpa en riktig! Men jag är rätt bra på att stega, så jag är rätt säker på längden på spåren.

Dizni´s låg i nästan 2 timmar, Spajk´s i drygt en.

Vi tar Dizni´s först, jag hade strulat lite vid upptaget, så det blev ett litet mindre virrvarr och inget direkt spår att följa utan att först fundera lite, men det löste hon finfint, iväg i lagom tempo, plockar första apporten utan tvekan, belönas rejält med kamp o lite godis. Fortsätter till en vinkel, går över nån meter men viker åt rätt håll och är snart tillbaka i kärnan igen, plockar en apport till och belönas såklart :) Spårar vidare i bra tempo och en bra intensitet, hon lyfte knappts ens på huvudet!! Sista vinkeln spikade hon helt klockrent, jättebra!

Jag gick som vanligt längst bak i linan och låtsades att det regnade, eller typ så iaf, jättenoga med att inte störa utan bara finnas där som belöningsautomat vid apportfynden!

Spajk då, jag hade glömt handskar hemma, mitt pucko! Alltså hade jag svårt att hålla emot så det blev lite springigt i början på spåret, han hade svårt att fästa när han hade så fria tyglar....Har märkt att det är så lite generellt, han behöver lite stöd för att sansa sig och "stay in the box". Första riktiga vinkeln sprang han rakt fram, kom på att det var fel och toksprang liksom runt i cirklar och sprang....helt utan fokus...å allt berodde på att jag glömt handskar, för hade jag haft det hade han haft lägre tempo och då inte missat vinkeln. Det var dessutom lite snö på backen, så linan var snorhal, så handskar hade verkligen suttit fint!

Jaja, vi tog oss igenom vinkeln, plockade några pinnar och sedan hade han äntligen sansat sig och spårade sådär noggrant och fint som han normalt gör. Över en väg klockrent, men sen! Ja, då gick det käpprätt åt skogen! Rätt som det är ser jag fotspår i snön, som går åt fel håll, d.v.s. mot mig?!??? Strax efter vägen måste han alltså bytt spår, och spårade alltså bakspår som om det inte bekom honom alls?!?!?

Jag stannar och funderar...men jag hade ingen aning om var han hade varit "rätt" senast, så jag lät han fortsätta lite, och vips så var vi på spåret igen?!?? Men nånstans missade vi 3 pinnar.....hade bara 5 pinnar och 2 snitslar med oss in.....:( det hade varit GULD med en GPS i det läget och vetat exakt var han gått av spåret!

Nån som har tips på en bra enkel GPS???

Iaf, första spåret som inte gått klockrent kom när han är nästan 2 år känns ändå okej, jag känner att jag lagt en bra grund så jag är inte så orolig, en gång är ingen gång! Bara att testa igen!!

Avslutade med ett uppletande på 50 x 50-ruta, 4 föremål av varierande material, gummi, plast, tyg o metall. Spajken jobbade fint över hela rutan i lugn fokuserad galopp med alla fyra föremålen in. Dizni fick 3 föremål som hon i lugn fin trav plockade in :)

Jag hade kamera med ut, men det var så soligt så det blev inga bra bilder, men de ligger iaf på www.arrdiz.blogspot.com

Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag använder GPS´n i telefonen(android) och appen MyTracks

Funkar klockrent tycker jag. Den är väl inte superexakt alla gånger men håller en hyggligt på banan.

Sedan kan man ju spara spåret och ladda upp på google maps så man får en överblick var man varit :)

kolla tex på

http://g.co/maps/a3qj4



2012-03-27 @ 08:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0