Spårträning med spårkursen!

Alltså, först måste jag säga en sak....hundar SKA användas till det dom är avlade för....

Har förut tyckt att jakthundar på kurs är rätt tråkiga...men nu när jag får se dom i sitt rätta element så har jag verkligen ändrat uppfattning!!!

Ikväll lade vi spår på asfalt, första gången för många av hundarna, och inte var det några problem!! Dom var jätteduktiga allihopa! Visserligen drog vi en bit päls av björn o vildsvin och lade lite blod på ett ställe i spåret, men ändå!

När alla hade lagt sina spår tvärs över en parkering, så gick jag mitt o Dizni´s spår rakt över alla andras spår :) Vårt problem är ju att hon byter spår till något intressantare (läs vilt) och det vill jag såklart få bort!

Den metod vi testar nu är utsläckning, d.v.s uteblivenbelöning vid vilt och riklig belöning vid rätt :) Hittills har det ju fungerat bra, och sist vi körde så valde hon rätt många gånger. Denna gång skulle vi alltså testa att välja rätt doft och så följa den i ett spår.

Jakthundarna var sååå duktiga, jag blev jätteimponerad!

Fröken D då?? Jo, jag kände ju bara lite press när alla jakthundsägare stod där och tittade ;) Men jag tyckte Dizni löste detta på ett jättejättebra sätt!! Hon kollade av spåren, men valde att välja tillbaka till "rätt" hela tiden. Bara när hon kom lite väl nära en blodfläck (en dunk-kapsyls-storlek blod som var uthällt på backen) kunde honn inte låta bli utan stod där lääääänge, tillslut så tog jag helt enkelt henne därifrån, och belönade henne rejält när hon valde rätt spår. De andra spåren vi passerade över, ca 4 stycken, brydde hon sig inte om :) Mycket positivt!!!!! Så duktig!

Spajk hade råkat få blod lite närmare, närmare bestämt precis i spåret, klart han kollade av, men sen fortsatte han framåt i mitt spår, han har ju liksom lite mer krav på sig än vad hon har ;)

Det jag tar med mig som positivt är att hon spontant tog upp spåret, hon följde spåret, kollade av de andra, men valde ändå att gå tillbaka till rätt, förutom då blodet, men vad mer kan jag begära??????

Spajk avslutade med ett dåligt spår runt några byggnader...flamsig och o-distinkt vid markeringarna :( Det var mörkt och kallt och jag ville bara hem, så jag var väl själv inte så sugen på att ta detdär spåret! Upptäckte en nackdel med liggmarkering i mörker....om det är små mörka apporter är det svårt att hitta dom?! Kommenderade "visa" och då duttade duktiga Spajk på apporten.....

I morgon blir det vila innan vi kör en sista gång i körhallen, sen hoppas jag vi kan köra ute :)

På återseende!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0