Nu var det länge sen!!!

Har idag testat att spåra gamla spår med Spajk, närmare bestämt 23 timmar....jag lade spåret igår när jag ändå var ute och spårade "vanliga" spår.

Jag släppte ju inte bara på utan hade förberett genom att lägga HELA spåret igår, sen spårade vi en bit på spåret igår och skapade minnesbild av en plats i skogen dit vi alltså återvände idag för att släppa på.

Här kommer alltså starten, han vindar ju fint och gör några halvdana markeringar på snitseln, vilket är helt okej, den luktar ju också! Men annars kan man säga att det är mest spring....han tar ju upp det fint, men sen blir det spring.



Sen kommer ett litet klipp där han jobbar fint, analyserar och nosar verkligen i varje litet fotspår!


Här kommer också en bit där han spårar fint, men sen kommer en avstickare över sandvägen, där vet jag att det gått både hästar och människor under dagen idag, så han tar en koll på det innan han kan fortsätta!

Här kommer slutet på spåret, det var inte så långt, typ 300 meter, men han blev rätt trött ändå!


Det känns som att han var lite förvirrad och inte riktigt visste vad som förväntades...nästa gång ska jag lägga fler apporter som "binder" han i spåret och som ger han bekräftelse på att han gör rätt.

Dizni då? Jo, hon kämpade också bra, gjorde en av sina "extra-snurrar" vid några av vinklarna....här kommer iaf starten!



Här kommer en av hennes berömda extra-svängar, slår åt vänster för att sedan fortsätta åt höger?!


Som ni ser så har jag gått och filmat själv, en bedrift :) Iof ett rätt bra sätt för mig själv att lita på hunden, jag hinner inte fundera så mycket på var jag gick utan har fullt sjå med att film och se var jag sätter fötterna!

Vi har annars mest spårat, jag var ju ruskigt ambitiös när jag precis börjat jobba och lade spår på vägen hem och så...men det var tyvärr en övergående trend :( Nu är jag mest trött på kvällarna och orkar knappt ta mig till klubben! Kan det vara så enkelt att det är brist på "morot"?? Kanske ska anmäla till tävling så vi får lite fart :)

Vi var alltså ut i går också, och då var det Dizni som imponerade STORT! Hon har ju blivit så mycket bättre i sitt spårande, och igår var hon så jäkla duktig! Först ett finfint upptag från patrullstig, senbar det iväg, med mig släpande i linan! Hon har en intressant vinkel-teknik...när det kommer en vinkel, oavsett håll, så slår hon en stor lov, typ i linans längd, åt "fel" håll innan hon sen tar spåret igen? Alltså i en högervinkel slår hon ett varv åt vänster, och då går hon upp i tempo och springer för att sedan klockrent fortsätta spåret åt rätt håll?? Märkligt...men intressant! Hon t.o.m galopperade runt i sin lilla "extra-sväng" i gårdagens spår, härlig attityd!

Hon missade några pinnar, men vad tusan gör det om hundra år? Dom vi hittade hade vi iaf jätteroligt med, skällde på dom och kastade dom, så det fanns till slut inte mycket pinne för mig att bära hem igen!

Hon spårade så målmedvetet och fint, tog vinklarna efter sina extra-rundor och fixade både stigövergång, järnvägspårs-övergång och över en grusplan! Det var en mycket glad matte som belönade en kämpande Dizni! Spåret var typ 850 meter och hade legat i nästan 2 timmar, så det var ju faktiskt inte jättedåligt för att vara Dizni! Men det som är roligast är hennes attityd, hon verkar gilla att spåra nu och kämpar på, kul! Nästan så jag längtar efter funktionskontrollen och få kvitto på om vår träning fungerat!

Spajk då? Hans spår landade på 1,2 km med ett virrvarr på 50 x 50 meter, ett korsande av eget spår. Virr-varret löste han genom att direkt gå åt vänster, följa virr-varrskanten och sen fortsätta spåret på andra sidan, en klockren lösning! Vid korsandet av det egna spåret var det massssssssa spring, det är ju hans sätt att lösa saker, istället för att stanna och tänka efter så springer han! Ett beteende jag hoppas växer bort...

Han löste iaf problemet genom samma strategi som virr-varret, att ta ytterkant och helt enkelt hitta det, i hans värld, utgående spåret! Sen hade jag gått på en stig där det gått folk med hund, fast i motsatt riktning. Han fortsatte fint i mitt spår, men när jag sedan hade vinklat av hängde han inte med utan fortsatte framåt :( Jag valde att ropa tillbaka han och låta han göra ett litet upptag igen och då var det inga problem alls.

Det var ju nån vecka sen vi spårade, han kanske är en hund som mår bra av att spåra ofta för att orka hålla ihop??

Ja, det var ett osammanhängande inlägg....men beror på att jag sitter vid tv´n och beställer täcke samtidigt som jag laddar upp filmer!

På återseende!

PS. Ni som fortfarande orkar läsa, kan ni inte lägga en kommentar så jag ser vilka ni är???? DS.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Kul att se! Känner igen det där med springandet...Ebba springer också mycket men det känns inte helt planlöst utan mer som nån slags metodik för att avgränsa. Mindre nu är förut dock.

2011-09-29 @ 22:36:35
Postat av: Maria D

Klart vi orkar läsa även när det är långt ;-)

2011-10-02 @ 19:33:21
URL: http://www.meringa.se
Postat av: Sanna

Oj vilket engagemang :) Jag blir jättesugen på att åka ut och spåra själv när jag läser/ser ditt inlägg!

2011-10-11 @ 15:53:52
URL: http://www.hundzonen.se
Postat av: Pernilla

Hej Spiken och Snygg Dizni nu vill vi ha lite mer rolig läsning, fina kort och inspirerande filmer. / Pernilla och Cleo

2011-11-14 @ 21:29:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0