Fys & Lydnad!

Idag var det tänkt att hundarna skulle vila...men när jag kom från min data-kurs så var jag inte alls sugen på att sitta inne, så jag drog till skogs med hundarna!

Gick en trav-väg runt förrådet...men tji fick jag! Det var fortfarande is-gata på stigen, så jag gick i råterrräng istället, bra träning! Rätt som det var drog på S & D iväg som avlöningar...jag ropade som en tok och båda vände :) Men jag kopplade ändå upp båda, och fick se ett rådjur skutta iväg! Skönt att ha koppel på då....

Iaf så bestämde jag att det fick bli fys-promenad, att skritta i råterrräng, inte lätt för herr S, men en envis mattei kopplet höll emot, så han fick verkligen anstränga sig, att få fröken D att skritta i skogen är inte så svårt, men hon var duktig och ansträngde sig hon med!

Vi gick en sväng förbi terränghoppningsbanan och tränade lite balans genom att hoppa upp och snurra på stockar och hinder, nyttigt och roligt!

Tillbaka till klubben var det fortfarande ljust, så jag körde en sväng lydnad också, först med Spajk, första utepasset för säsongen! Körde mest framförgående, med två bollar som belöning, en i varje ände av planen. Han vet så väl när det är framförgående, han trippar och fjantar sig och får en tokdålig framföring, jag vill ju att han ska fatta att ett schysst fotgående är biljetten till att få gå före! Vi jobbar på och det blir bättre och bättre!

Jag tänker lite att han ska inte veta åt vilket håll han får belöning, bara för att vi är på väg åt ett håll så betyder inte det att det är just den bollen som blir belöning, utan jag försöker finta han så han inte vet. Tränar mycket att gå fot mellan bollarna, att göra helt om, att kommendera före, gå några meter, stanna, göra helt om och gå åt andra hållet och ta den belöningen, fattar ni??? Iaf så känns det verkligen som det ger utdelning! Han får bara gå framåt eller ta belöningen om han strävar utåt mot belöningen.

Jag kade ut bollarna innan vi började träna idag, så han fick ingen synretning alls, men det gjorde inget, för han visste vad som gällde <3

Att krypa i blött gräs var "sådär" kul tyckte Spajk...men med mycket belöning så gick det bra också!

Fröken fick komma ut också, hon var tokladdad och lyckades rycka dutten ur händerna på mig?! Förut har jag släppt lite på låtsats, men hon lyckades faktiskt rycka ur den på riktigt, jättekul!

Vi körde modellen "fullt ös medvetslös" och helt utan precision körde vi en del lydnad med kamp som belöning, hon är så härlig när hon är på det humöret! Apporten tjuvstartade hon på, men vad gör väl det, hon var så härligt laddad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0