Upp som en sol, ner som en pannkaka!

Ja, verkligen!

Igår hade vi en bra träning, Spajk var fokuserad och fin, vi tränade på att trava snyggt och fint och på att ställa upp, gick kanon. Körde också lite blandad träning, har inge riktigt fokus....men vi avslutade iaf med lite agility som gick bra, fina kontaktfält och en fokuserad slalom :)

Dizni körde jag också agility med, herregud vad hon sprang! Hoppade hinder på 65 cm och var så speedad så hon t.o.m galopperade på balanshindret?! Jättekul! Hoppade studs på 60cm-hinder! Hur kul som helst!

Så det var ett riktigt solskenspass!

Värre då idag, herregud vad hände??? Lade först spår, ett plockepinn till Spajk med mindre föremål, en påsklämma var det största. Sen ett spår med ett litet virrvarr på 7x5 meter o lite vägövergångar och spetsvinklar. Dizni fick ett rätt enkelt spår, men på smittad mark med massa trav/rid-stigar.

I väntan på att spåren skulle ligga till sig var det lydnad, och idag hade nån hällt sirap i Dizni...fyyyyy vad seg hon var! Körde ändå och fick tillslut lite fart på henne, men det var en låååång uppförsbacke :( Körde agility och idag var det iaf ett behagligt tempo...men inte gick det fort inte! Men hon hann ju med alla pinnar i slalom och det var ju bra :)

Spajk var såååå ofokuserad, sprang och sprang och ville inte alls som jag ville :( Han gick mig verkligen på nerverna med sitt springande! Men ju mer irriterad jag blev, ju mer sprang ju han...så vi avslutade raskt träningen och åkte ut i skogen.

Vad blondin-fru-from inte tänkt på var att kl åtta är det mörkt...så det blev nästan mörkerspår till båda...först plockepinnet till Spajk som kliver över första linsburkslocket men markerar nästa läderbit, kliver sen över en tomhylsa men plockar en liten cm-stor bit gummislang?! Det tog ett tag innan poletten trillade ner, att inte tokspringa utan att analysera. Han gjorde fina markeringar, han letade och letade innan han lokaliserat föremålet och lade sig med grejen mellan tassarna! Bra jobbat, iom att det var mörkt så kunde jag inte se om han markerade dom andra som han klev över, men jag vill ändå inte hjälpa han till markering, så hittar han inte själv så blir det inget!

Dizni var helt okej i motivation, tar upp spåret fint, vindar och springer lite men fäster sen fint och spårar i bra tempo, går över första vinkeln med går åt rätt håll och är snart tillbaka i spåret igen. Men DÅ börjar hon tokspringa och höjer huvudet och jag fattar att vi stött upp något vilt :( Gissa om jag blev förbannad??? Svar JA! Inte blev det bättre av att det lilla bruna eländet satt i bilen och högt och tydligt berättade för hela världen hur ORÄTTVIST det var att han satt i bilen (Jag hade ställt bilen så han såg oss ta upp spåret...inte bra!) Så ömsom gastade jag på Spajk att hålla käften, ömsom grälade jag på Dizni att hon vindade vilt....trevlig stämmning? Nej, inte nånstans.....

Men när jag grälat lite på Dizni inser hon att det är nog bästa att fortsätta rätt spår, så hon fortsätter helt lugnt att ta upp mitt spår igen och spårar fint över vägar och stigar fram till slutet?! Så egentligen var det ju positivit, men va f-n! Det var ju eeeevigheter sen hon gjorde nått såntdär?? Jaja, bara att bita ihop, men störigt är det!

Nåväl tillbaka till bilen och Spajk, som såg ut som sju svåra år, såklart! Hade god lust att skita i hans sista spår, men då skulle ju snitslar och allt bli kvar, så det var bara att släppa ut han, ja då börjar HAN också att vinda in vad det nu var som Dizni vindade! Hunnf-n! Nåväl, ett rejält "HÄR" och ett "SPÅR" fick han iaf att ta upp spåret, men vi slog nog rekord i springning....men vi kom fram till första spetsvinkeln innan han fäster men sen spårar hon fint, över en vältrafikerad väg, över ridstigar och tar spetsvinklarna fint, när vi kommer till virr-varret så såg jag honom inte i mörkret, men draget i linan försvinner en stund iaf och sen bär det iväg åt det håll jag gått, så han måste på ren tur gått vänster och hittat ut-spåret på en gång, ren tur! Men iaf så hittar han slutet och vi går mot bilen. Ett helt okej spår, men INTE en okej start, fy!

Nu är det verkligen dax att paketera ihop dendäringa lilla bruna studsbollen igen, han höll sig ju fint i sin box ett tag, men nu börjar boxen töjas lite i formerna och då blir det knas! kan månne agilityträning ha gjort sitt till??? Nåväl, det är ju bara att paketera ihop han igen så har vi snart en fin och fokuserad liten kaffebrun pralin igen :)

Jaja, bara att lägga dagens träning i facket för "dåliga träningar" och bita ihop och komma igen!

Tjingeling på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0