lite tävlingsreflektion!

Ja, nu har det gått några dagar sedan vi tävlade...tack för alla uppmuntrande ord och påhejjande kommentarer!

Själva spåret är inte ett dugg att säga om, han spårade jättefint! Markerade pinnarna precis som han skulle! Jag är glad att jag övat på pinnar som inte är hanterade så mycket...jag fick dom precis när jag skulle gå ut spåret?! Jag vet inte om det brukar vara så, men man hinner ju int ehålla i dom längre än typ 5 minuter! Samma sak sa den tävlande bredvid mig...men nu gick det bra för oss båda på spåret!

Platsliggningen var jag liiiite orolig för, men han låg sååå fint, efter typ 2 minuter sträckte han ut benen bakom sig, och en tanke for genom mitt huvud "om han nu vill "fälla tillbaka" benen så kommer han ställa sig upp" men han lade istället ned huvudet och låg så fint! Kändes skönt! Hunden bredvid var lite orolig och satt först upp men lade sig ner igen, så lite störning var det.

Budföringen då, jo där var det JAG som sabbade....jag skulle såklart riktat han tydligare, han hade full fokus på funktionärerna :( Men nu har jag fått lära mig att momentet börjar först när jag kopplat loss, tack Britt!

Vi tränade i måndags med funktionärer, så nu är det bara att hålla tummarna! Springa kan han ju.....

När det gäller fria följet så har jag bytt taktik, såhär en knapp vecka innan tävling ;) Jag har ju hittills kört på rätt position och belönat med godis vilket har gjort att han gått ner sig lite...nu har vi kört fullt ös medvetslös och har fått en högre intensitet?! Vet fortfarande inte om jag ska köra det på söndag....vi kör kanske en bit och sen bryter?!

Iaf så var programmet i Malung suuuuuperlångt! Har aldrig varit på en tävling med så lång linförighet! Vi hinner någrta korta pass till innan söndag, så vi får se hur vi gör!

De andra momenten är egentligen inte så mycket att säga om....läggande kan han och definitivt hoppet, vi hade ju tom, tränat på "sneda" hopp tillbaka?!???? Menmen, så kan det gå....Så om vi sätter alla moment som jag vet att vi kan så har vi en uppflyttning! Det var bara en liten test i söndags, och jag inser nu att det inte är så långt borta med en uppflyttning...en budföring och "bara" en nolla så är vi i hamn :)

Men ändå är jag grymt stolt över vår insats, han är "bara" 14 månader och håller ändå ihop ett helt program utan att hitta på nå tok, han går varken upp eller ner i prestation vilket är skönt!

Jag var så grymt jävla nervös!!!!! Visst har jag varit nervös med både Arrac o Dizni, men här var det nästa så jag inte ens ville gå in på planen, jag skojjar inte!!! Men när vi väl var inne så kommer den sköna "bubblan-känslan" där det bara är jag, hunden och tävlingsledarens röst, inget annat existerar, en rätt skön känsla!

Både med Arrac o Dizni har jag väntat mycket längre med att tävla, Arrac var nästan 2 år, o Dizni borde varit ungefär lika gammal. Alltså mycket mer träning innan debut på tävling, och visst skulle säkert jag o Spajk också behöva träna mycket mer, men vad tusan!? Så länge platsliggningen funkar och han inte stör någon annan så är det väl bara att köra???

Liiiiite coolt är det att det i hans hunddata står bruks som första tävlingsmerit?!?? Ja förutom utställning och MH förståss ;)

I måndags var det som vanligt träning på klubben, det duggade lite, så Dizni var inte sugen på nån lydnad, jag drog istället fram sacco-vagnen! Hon är ju ingen superdraghund, men jag fick iaf med camilla på en tur och Dizni drog riktigt fint! Ska försöka köra lite mer med henne, det är ju finfin konditionsträning och muskelträning inför hösten :) Härnäst är det inplanerat utställning med fröken, först den 17:e i Sandviken, det är en SKK-utställning så jag har inga som helst förhoppningar, men bara för att få ställa i championklass liksom :D Sen åker jag med båda till Lindesberg den 24:e, ev stannar vi den 25:e och tävlar appellen i Ludvika, OM vi inte blir uppflyttade på sönag förståss, vilket jag såklart hoppas på! Men vi har iaf en chans till innan det blir vinter!

Ja, det var allt för nu! På återseende!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0