Ja, tänk så det kan gå?!??

Nu kommer det ett inlägg, håll tillgodo!!

Förut kunde jag ibland sitta hemma och "svära" över att folk inte uppdaterade son blogg, jag tänkte typ "men hur svårt kan det vara, det är väl bara att sätta sig och skriva lite?!" Men nu inser jag hur svårt det är att "bara sätta sig och skriva" tiden räcker inte till...... Det är stooooor skillnad på tidsåtgången till studier kontra jobb...att plugga är piece of cake och man har oceaner av tid till annat, tänk på det alla studenter :)

Att jobba som lärare innebär arbetstid på 45 timmar i veckan, plus att jag har en timmes resa per dag....så räkna att jag lägger 50 timmar i veckan på jobbet, MINST!!! Som ny lärare gör man ju varje lektion för första gången, så jag lägger lätt x antal timmar mer i veckan :( Ja visst, vi har sommarlov, men det är ju tid vi jobbat in under året... jullovet likaså! Men oavsett så har jag världens bästa jobb, med världens bästa kollegor! Men tyvärr hamnar bloggen rätt långt ner på prioriteringslistan.....

Sen är det ju facebook som går snabbt och lätt att uppdatera.....men för alla som inte har facebook så är ju bloggen ett sätt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i våra liv.

Det har ju hänt massor sedan sist, jag kommer dela in det i tre kategorier, en som heter DIZNI, en som heter SPAJK och så en som heter ÖVRIGT. Logiskt och enkelt va??? Så vill ni inte läsa allt så går det bra att scrolla ner och bara läsa det som intresserar just dig :)

DIZNI
Allas vår prinsessa Dizni, vad säger man??? Så "egen" och så speciell.....
Men hon har lite till och ifrån varit halt på vänster bak, inte så att hon haft ont eller varit blockhalt, men hon har markerat lite, och efter påsk kände jag att det var dax att åka till veterinären för en koll, det närmade sig övning och jag vill ha en check innan den. Jag träffade en jättetrevlig vet. som hette Lennart, han öste lovord över hennes temperament och hennes sätt, kul! Vi fick springa, och springa, och springa..... Han precis som jag misstänkte att det satt i ryggen och vi gjorde en röntgen av hela ryggen. Det konstaterades så att det inte var något fel där, skönt! Han misstänkte att det satt i mjukdelar/muskler så jag fick en tid hos en fysioterapeut. Han avrådde också från övning :(

Fysioterapeuten gav samma besked, ingen övning för fröken Dizni :( Men vi fick ett tränings-schema att följa för att få henne piggelin igen. Hon hittade ingen direkt orsak till hältan, men att den satt i vänster höft kunde hon konstatera. Hon misstänkte artros, men var inte säker. Så det var bara att åka hem och leta ännu en hundvakt, för jag skulle ju på övning, även om inte Dizni skulle med! Men snälla Anne och Sonny förbarmade sig över henne, tack snälla!

Hon trivdes som fisken i vattnet hos dom, låg ute i trädgården och njöt av solen och skötte sig exemplariskt! Men Sonny sa att han hade full förståelse för att det inte är någon brukschampion då hon är rätt bekväm av sig :) Men snäll som få!! Så skönt att det funkade bra, dom erbjöd sig att ha henne fler gånger! 

Vi har sedan vi var hos vet. kört vårt träningsprogram, kört mycket bakbensträning ligg-stå och sitt-stå. Gått i skog och lyft benen högt och så har vi stretchat och masserat nästan varje kväll. Det var återbesök i torsdags och jag fick beröm!!! Hon hade tyvärr inte gått ner i vikt, men det är lätt åtgärdat med en säck bantningsfoder! Men hon hade ökat i muskelmassa och var lite mjukare än sist, så det är skönt att träningen gett resultat. Nu ska vi fortsätta såhär så får vi se, men med viktminskning i kombination med glucosamin håller hon än några år! 

Hon är iaf pigg och alert och visar inte att hon har ont vilket ju är skönt, hon får hänga med på träning och lite spår.  

ÖVRIGT
Under Ö som i övrigt kan jag också skriva några ord om Övningen vi varit på! Som vanligt kul att träffa gänget igen, men konstigt att åka utan hund :( Men jag vill ju ha henne frisk, så det var inte mycket att fundera på! Nu var det inte så mycket hundtjänst och det lilla som var skötte Cayla och Gizmo utmärkt!

Men en sak förstår jag inte riktigt....Hemvärnet är en del av Sveriges försvar, det bygger på ett militäriskt system med alla dess fördelar och nackdelar. Men om man inte har förståelse för dessa system och kan inrätta sig i systemet, varför är man då med??? Det finns ju liksom ett system med grader och befattningar, i och med sin grad/befattning så har man mer eller mindre makt över andra människor, men om man inte förstår systemet eller har förståelse för det, varför är man då med?? Får jag som hundförare en order av min närmsta chef, ja då gör jag det som ordern säger, punkt slut! Får min plutonchef order av sin kompanichef, ja då är ju det beslutet en del av en större helhet som man som enskild kanske inte förstår, men gör liksom som man får order om. 

I min värld är det ett enkelt sätt att kommunicera, via chefen och sen vidare upp eller neråt i hierarkin, inte i sidled eller någon annan konstig väg genom systemet..... 

Jag gillar det militära systemet och är med just för att det är en skön kontrast till det demokratiska och ibland lite omständiga ledarskapet inom skolan och föreningsliv! 

Rätt avancerade tankar såhär på kvällskvisten :) 

Iaf så var det som vanligt en mycket bra övning, trots lite gnissel i systemet! Vädret var både sol och regn, men med gôtt tält och kamin så var kläderna torra på morgonen och soldaterna pigga och alerta...typ :) 

I övrigt så går livet sin gilla gång i Villa Fromhem, det har varit marknad och mamma och pappa har varit här. Vi har köpt nya stolar till altanen, fina gråa baden-badenstolar så nu kan vi sova gott efter avslutade middagar! Mina hissgardiner är både fina och praktiska, används då och då när solen tittar fram! Tvättmaskinen läckte vatten igår, vi "mekade" lite och så funkade den igen!? Nicklas har varit duktig och klippt ner rabatterna, så nu är det bara att se ogräset växa upp igen....jag har liksom inte riktigt råd/tid att anlägga en ny, så vi får väl låtsas att ogräset är fint :) Tyke har gått igenom besiktningen, med ett nödrop och en stor portion tur så nu tuffar Tyke och jag till jobbet igen, han är en bil med stor personlighet och vi har satt en gräns på 6 mils radie från Rättvik, längre bort får man inte åka då Tyke är lite egen och kan ibland få för sig att sluta fungera?!? Men han är charmig som få :)   

Ja, det var väl lite om läget i Villa Fromhem! Sånt som jag tror att folk utan hund skrivet i sina bloggar, för vad annars skriver man om i en blogg??

SPAJK
Jag sparade det bästa till sist :)

Underbara lilla bruna elände <3

Vi har varit ute och tävlat i dagarna två, så numer är vi godkända x2 i lägreklass spår.... Hade suttit fint med en uppflyttning, men har man ingen platsliggning så är det svårt :( Är det dessutom dyngsurt på planen så är det svårt att krypa också, men jag VET att det är inom räckhåll med en uppflytt så jag kör på det till helgen!

Det blir lite kortfattat nu såhär på kvällen, men en liten resumé ska jag väl orka?!
I lördags var det Borlänge, jag hade bestämt mig innan att avstå från platsen, han låg såklart ifall, men bredvid planen och han låg så fint! Men inte så jag kände mig mogen att lägga han ändå!

Ut till spåren, det regnade satan och det var plaskblött i skogen!? Mitt spår börjar uppför lite klipphällar, ner i lite sumpmark och så fortsätter hela spåret, han plockar pinne efter pinne och jag börjar känna mig jättesäker på att vi skulle fixa det, ungefär då börjar han vinda?! Han drar åt vänster och jag hänger på, om än lite tveksamt?! Då står vi helt plötsligt på vägen, och han fortsätter över vägen och in på andra sidan?! Känner att det liksom är fel, så jag är mycket tveksam...då kommer en mottagare och säger att vi är fel, så jag vänder tillbaka över vägen och visar på han "mitt" spår igen och han fortsätter som om inget hänt?! Plockar en pinne till och sen hittar vi slutet! Efter 16 minuter och en pinne bort :( Men vi har klarat vårt första tävlingsspår!!! Såååååå himla skönt! När vi väl är tillbaka på klubben visade det sig att bara 3 av 7 fixade spåret?! Så då var det såklart ännu roligare!

Budföring hade vi sprungit innan spåren, det var typ sjö på planen och det stänkte rejält när han for iväg som skjuten ur en kanon!

Jag orkar inte skriva allt, så jag som är så multimodal av mig tog en bild på protokollet, smart va?!?!?!





Planen var som sagt plaskblöt, så jag är såååå nöjd med de moment han gjorde! Känslan var såååå fin och han var "med" mig hela tiden, han tjuvade som sagt på apporten, helt mitt fel! Jag har tränat att hetsa han lite på apporten, och det var då inget fel på farten ;) Synd bara att jag inte han kommendera han.....

Hoppet var skitskumt, han vända upp mot mig och satte sig typ en dm från hindret?! Men hoppade fint tillbaka iaf.!

Skönt är att det inte står något om positionen på linförigheten! Sen gjorde han nån märklig grej vid en vänster om, då han gick rakt fram och drog en volt runt mig?!?! Märkligt....

Krypet var ju bara att glömma i allt vatten, så jag var helt och fullt nöjd med vårt godkända resultat!



Ja, den var det bara hem och ladda om batterierna! Hedemora var söndagens värd för tävling!

Börjar med spåren, ut och får världens drömspår, sååååå fint! Mossbeklädda stenar och lite känsla an John Bauer! Ett finfint spår som vi löser ut på 16 minuter, dock lämnade vi en pinne kvar även på söndagen...hade ju annars suttit fint på trippeltior på specialen :) Mycket vill ha mer....

Jag är så himla nöjd med hans spårarbete på båda tävlingarna, inte en gång att jag var osäker på han, bara att bromsa och hänga med liksom! 

Budföringen var intressant...ingen hund före oss hade sprungit, det var 7 hundar med och vi hade startnr 4, drygt 5 meter bakom oss var det en fårhage....fåren bräkte och pockade på uppmärksamhet! Men Spajk var såååå duktig, ingen tvekan, han for iväg som en kanonkula, rakt bort till mottagaren, satte sig fint och sprang som en skållad råtta tillbaka till mig, kom ihåg att bromsa och satte sig så snyggt hos mig <3 såklart 10 i betyg :) 

Å så platsen då, jag avstod men lade han bredvid planen igen, han låg som en sfinx! Tittade åt skytten men inga tendenser att röra sig. Ute blande ekipagen som körde "skarpt" var det dessto mer rörelse...bara 2 av 5 låg kvar, så med facit i hand så var det skönt att han låg där han låg!  Det var inge tjafs, bara hundar som gick upp utan att störa någon annan.

Sen själva lydnaden....ställde upp och det kändes kanon, får framåt marsch och sen efter typ4 meter kommer det språng....gissa om Spajk tänkte FRAMFÖRGÅENDEEEEEE, JIPPPIIIIIII! Jag ryter i ett "FOT" och han kommer tillbaka i någrolunda position iaf, men ingen bra start! Det var ett långt program linförighet, men det kändes bra förutom starten då...

Framförgåendet där drar han som en tok, och gör fina sittmarkeringar vid halterna :( men det har vi tränat på ikväll! Så det kanbara bli bättre till helgen!

Sen är det inkallning och sen då kryp...jag hade peppat mig själv att spela upp en film i hjärnan där jag ser ett perfekt kryp framför mig...och det funkade!!!! I 3,5 meter av 4...för när han krypit fint i 3,5 meter flyger han upp i fotposition :( Ena domaren säger: Men det där var väl bra onödigt?!?!?

Men det var ändå en stoooor seger att han ens kröp på en plan som var blöt!! Inte lika illa som lördagen, men det stänkte rätt friskt när vi gick! Så jag lever på det!

På hoppet vet jag inte vad som tog åt han, han tog sikte på en spånhög och drog iväg, jag ryter i ett "sitt" och han vänder upp mot mig, fast då drygt 10 meter bort och snett ut åt vänster från hindret, där lägger han sig, men jag är ju stupsäker på att han hoppar tillbaka, så jag kommenderar hopp och han hoppar fint tillbaka och vi får applåder av publiken :)

Betyg och kommentarer:



Å så specialen:




Vi slutade hur som helst trea av sju ekipage, där alla sju kom runt spåret, så vår lydnad är inte så illa, "ska bara" sätta platsen och krypet :D

Det närmar sig uppflyttning, med tanke på vårt urusla betyg på linförigheten och hoppet så är jag ändå glad över att vi skrapade ihop så mycket poäng! Nu ska det toktränas platsliggning inför helgens bevakningstävling!

Vi har nyss kommit från klubben och där låg han en finfin platsliggning med skott, han kröp typ 10 meter så det känns gott!

Iaf så har vi klarat av vår debut i lägrespår med godkänt resultat, jag behöver inte heller vara orolig att han inte ska orka....det märktes inte det minsta att han kört två tävlingar efter varandra! Han var snarare mer laddad på söndagen än på lördagen.

Nu har jag skrivit en stund, jag orkar inte läsa just nu, så alla eventuella syftningsfel och stavfel får ni kommentera bäst ni vill :)

Nu väntar vänstervarv med bästaste Simon och Sari på torsdag, så håll tummarna att nån av Meringorna snor certet, det spelar ingen roll vem, bara det blir någon av dom! Simon står ju för championatet, så jag håller en tumme för han!

På återseende!!





Kommentarer
Postat av: Carolin

Haha, om man läser lite knasigt så kan man tro att han kröp typ 10 meter på platsen, men det gjorde han INTE! Han låg en fin plats och sedan när vi körde kryp så kröp han säkert 10 meter :) Timmen var sen och jag var trött i mössan!!

2012-05-15 @ 09:51:14
Postat av: Camilla Nixx & Yoda

Å vad kul att du skriver lite ;) Nästa spårtävling blir ni uppflyttade. Lycka till på torsdag !

2012-05-15 @ 17:54:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0