TÄVLINGSPREMIÄR!!

ja, så var det då dax för tävlingspremiär.....

Nervös som fasen klev jag upp strax efter fem och styrde kosan mot Malung, kl. 8 var det samling för oss 4 som kom till start! Tävlingen var väldigt välplanerad och det var en trevlig klubb att tävla på med fina stora planer!

Ut till spåren och anvisningar för spåren och sen lite väntan på domaren, spåren låg på myrmark med lite skvattram och lite andra  myr-växter, spännande! Vi har liksom spårat på massa olika underlag utom just det...så jag var lite nervös!

Men domarna kom och vi gjorde oss klara och släppte på, hittade och markerade första pinnen. Snurrade lite i första vinkeln men inge snack, hittade o markerade andra utan tjafs, tuffade vidare och hittade slutet :) Betyget visade sig bli 10 + 10 :) Så bättre start kan man ju inte få!

Sen tillbaka till klubben och platsliggning, liiiite nervös men inte så farligt, han låg fint men sträckte ut sig efter typ 2 minuter, men lade ner huvudet och kunde säkert legat en lång stund till. Sen var det budföring, fram till mottagaren och hälsa och sen iväg. Ställde upp men märkte liksom att han inte visste var han skulle....så när jag sa marsch så sprang han......till funktionärerna! Han hittade helt enkelt inte mottagaren :( Jag kallade in och försökte skicka igen men det gick inte så bra.....vi struntade i det och gick av planen.

Sen var det lydnad....å herregud så katastrofdåligt! Linförighetern trodde Spajk var en enda lång transportsträcka inför framförgåendet så han gick bara och väntade på det. Så typ varje raksträcka drog han iväg i kopplet :( Vi lyckades med bedriften att få en nolla på linförigheten?!?!? Visserligen en femma av andra domaren som var lite snällare! Men det var ju en usel start :(

Framförgåendet då, jo det gjorde han fint :) Fick dock bara 7,5 o 6 i betyg..."Stretar" står det på båda och så något dk...

Läggande nollar vi också, vi har strulat lite med det, så jag var inte övertygande nog i mitt kommando så han blev lite tveksam och följde med istället för att lägga sig...mitt fel!

Inkallning satt han stabilt och fint kvar, kom som ett skott men avslutade dåligt så bara 8,5 o 9 i betyg. Han har ju en liten släng av vattensvans så han har svårt att sitta stackarn. Det märktes under linförigheten också! Hoppas det läker snart så vi är fit for fight igen!

Apporten satt han fint, sprang som en tok, "dödar" lite men kommer in fint, dock tuggar han?!? har han definitivt INTE gjort förut!! Hoppas det inte blir nån tävlingsgrej som han bara gör på tävling?? 

Avslutade med hopp där han hoppar fint ut, sätter sig dock lite snett och missar återhoppet :( Där rök liksom alla chanser till uppflytt! 

Mycket riktigt, när betygen kom fick vi bara ihop 187 poäng, men fullt på spåret! Så det är "bara" lydnaden vi ska fixa till! hade vi inte nollat hoppet hade vi varit uppflyttade! 

Men jag tar med mig massa positiva grejer, fullt på spåret med finfina markeringar! Han vet vad "marsch" betyder, det gäller bara att vara tydlig med åt vilket håll han ska. Han gjorde en fin platsliggning, inte en tillstymmelse till att resa sig! Linförigheten var så jävla dålig!!! Visst att vi inte är klara, men det var fasen INTE ok! Jag ska träna som en tok nu i veckan, blir det inte bättre så ska jag avstå den på söndag tror jag! Jag känner att jag lägger på mig så mycket och det känns inge kul att gå in med ett moment som inte är klart...Läggandet är helt och hållet mitt fel! Apporten gjorde han ändå bra, full fart ut och ändå ett okej gripande. Sen då hoppet....som vi tränat på just detta!!!! Men inte tillräckligt tydligen...

Men det som är mest positivt är ändå att han höll ihop ett helt lydnadsprogram, jag har ju aldrig kört ett helt program förrut.....Han tjuvade inte utan satt stadigt på alla "lämna-moment" 

Så vi tar med oss alla positiva grejer och laddar för söndag!

        Tjingeling!

Tack till Malung-Sälen BK för en välarrangerad tävling, priser och plakett till alla och trevliga funktionärer!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Grattis till full pott på spåret! Nu är det bara att fixa till lydnaden, så blir det hur bra som helst :)



Ska ni tävla nästa helg också? Lycka till i såfall :)

2011-09-05 @ 09:12:56
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Britt

Åh vad flitiga ni är! Angående tävlingsdebuten; Glöm inte bort att han är så ung! Jag tycker inte ni ska avstå linförigheten. Kosta på dig några dubbelkommandon i stället för att påminna om vad det är ni gör. På budföringen kan du rikta in honom mot mottagaren så han ser denne innan du kopplar loss. Momentet börjar inte förrän du kopplat loss.. Vad gäller återhoppet på hindret kan du också kosta på dig ett dubbelkommando om du ser att han riskerar komma bredvid. Hellre betyg än nolla...

Nu håller vi tummarna!

2011-09-05 @ 12:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0