Mer vänstervarvande!

Ja, idag var det dax igen för utställning! Lindesberg var det som stod som arrangör för dagen, mycket bra och snabbt upplägg, finalerna kom igång 13.45! Tyvärr toksmå ringar...fattar inte varför man har så små ringar när det är bruksutställning? Vill man inte springa i hela så behöver man väl inte?! Jag hann knappt få upp farten innan det var dax att svänga....

Dessutom var det sååå blött så det nästan klaffsade om fötterna när man sprang! Men det kan dom ju inte göra så mycket åt, men jag tycker synd om dom som ska dit i morgon, för det var rejält upptrampat redan idag!

Jag åkte ju ner igår och sov på Finnåkers kursgård, å herregud vad jag gillar det stället!!!! Så vackert och så rofyllt, jag gick upp lite tidigare idag för att hinna gå en rejäl runda upp runt sjön.

När jag kom ner igår funderade jag på varför jag är så förtjust i Finnåker, alla lövträd? Det rofyllda porlandet av ån? Husen? den vackra naturen? Läget? Atmosfären? Många människor har jag mött där, vilket kan bidra till känslan, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var, jag bara konstaterade att jag gillar Finnåker!

Nåväl, vänstervarvandet började med Spajk, som blev först in i ringen några minuter efter nio, och ut rätt snabbt igen, men ett CK och BIR! Det visade sig att vi blev ensamma i rasen, men utan CK inget BIR, och CK är ingen rättighet, trots att man är själv i rasen! Kritiken lyder:

Kraftig hane, välformat huvud, bra öron, normal hals, bra prop, djup kropp, väluvecklad aningsn rund bröstkorg, bra benstomme, lite tunn svans, rör sig bra, bra pälskvalité.
Domare Benny Blid von Schwerin

Det var lite "noll-koll-kokosboll" i ringen, för han inroparen fråga MIG om man skulle ha bruksmeriter för att få cert? Jag skulle såklart sagt, "nej" då hade jag fått cert ;) Skojja bara, men lite dåligt är det att inte ha koll när man står som inropare!

Jag tyckte han sprang fint, har svårt att få han att ta ut steget då han gärna börjar fnatta runt och studsa, måste träna på det!

Dizni då? Jo hon hade nog världens snålaste domare, av 21 vuxna hundar var det 1 (en) som fick CK!!! Inte en enda hane, utan bara brukstiken. Han skickade ut ALLA brukshanar med VG?! Excellent var det några som fick, men bara en med CK, så det blev lite snopen vid BIR o BIM när det bara kom in en tik! Men iaf så fick Dizni excellent, vilket jag är MYCKET nöjd med med tanke på hur många han skickade ut med VG....

Fin kritik fick vi också:
En tik med bra huvud där nospartiet skulle vara kraftigare, mörka ögon, bra bett o kinder, kraftig hals, bra mankresning o bröstdjup, förbröstet skulle vara bättre utvecklat, bra front, bra vinklar o bakställ, mkt bra rörelser. 

Sen är jag HELT säker på att han sa "breda lår" för då vet jag att jag tänkte: "Skönt att fysen gett resultat" men det står inte med?! Jag ska banne mig skriva till det så jag kommer ihåg det!  

Vi blev två i championklass, men ingen av oss fick CK, hade Dizni haft bättre huvud hade vi stått först, vi fick beröm för våra rörelser, å han sa till den som vann att den måste röra sig med mer spänst ;) Dizni o jag hann ju ett helt varv när dom där bara hann ett halvt.....tur vi har kennelnamn på A så vi får stå först!

Jag hade lite hjälp av Anna o Ida (Tack!!!) som stod utanför ringen, det räcker liksom med att ha nån utanför så står hon såååååå fint! Hon är så lättställd och lyhörd och det är så kul att ställa henne.

Iaf så skötte sig både Dizni o Spajk sig exemplariskt! Inga problem att ta sig in o ut med dom, inte gruffande att något håll! Spajk kopplade av fint, inte så att han lade sig ner o slappnade av, men han satt fint hos mig utan att fara runt. i Väntan på finalen tränade vi lite kryp, och banne mig så trot jag han har börjat fatta galoppen! Bakåt kan han krypa...måste bara finurla ut hur man får han att krypa framåt ;)

Ja, sen i BIS-finalen åkte vi ju ut så det sjöng om det, men som junior så kanske det inte är så konstigt! Nu satsar vi på lägre till våren och sen jaga cert :)

I morgon ska jag vara hemma o ta det lugnt, fixa lite höstfint på trappan och ta fram lite vinterkläder, det behövs nu då det börjar vara rejält ruggigt ute! Men kanske att vi hinner lägga nått spår också...det är ju så härligt med trötta hundar!

Det var allt för nu, ska uppdatera hemsidan på en gång så kika gärna in www.arrdiz.se

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0