Mer en vecko-blogg.....

Ja, detta blir mer av vecko-uppdatering än dagliga små inlägg....Men så kan det gå när jobbet tar tid, jag gillar verkligen mitt jobb :) Så det är helt okej! Jag känner att jag hinner med det jag ska ändå, även om jobbet tar x antal timmar mer än 40 per vecka....

Jag har en kär make som tillåter att jag är borta mycket mer än jag borde....jag visade min uppskattninge genom att köpa blommor i fredags :) In på blomsteraffären och hittar snabbt det jag ska ha, en fin blandbukett med solrosor, och när jag småpratar lite med expediten så säger hon plötsligt: Men visst var det du som hade solrosor i din brudbukett? Jag kommer ihåg den för jag har aldrig gjort någon liknande, varken förr eller senare!! Kul tycker jag!




Hade jag jobbat i 10 år hade jag j haft en erfarenhetsbank att plocka grejer ur, nu måste jag ju göra allt! Jag har mycket förstående kollegor som ställer upp och svarar på mina ibland konstiga frågor och som hjälpsamt ställer upp med tips på grejer att göra!

Men iaf så hinner jag med en del hundträning även i veckorna, men mer om det i hundbloggen! 

I går var det ju utställning för Dizni på Högbo bruk, å fy fan, aldrig mer säger jag!

För det första kom pm'et jättesent, och väl på väg dit så blir det stopp typ 3 km innan, då är det världens kö!! Jag får såklart lite panik att jag inte ska hinna in i tid, men det visade sig att dom skjutit på bedömningen en halvtimme så alla skulle hinna in. när vi väl köat oss in så blir vi visade att svänga vänster, och sen höger...och sen finns det ingen mer parkeringsvakt?!? Vi hamnar inne på nån stallgård och vänder såklart ut igen och ställer mig på första bästa lediga plats! Bilen framför mig kommenterar också att det var kaos! En riktigt dålig start på dagen, tur för dom att det var gratis parkering.

Väl vid insläppet så slänger jag en blick på ringkartan...och försöker hitta ring 14, utan att lyckas, hittar ring 15, men inte 14! Hur i hela världen tänker man??? Vad är det för fel att lägga ringarna i nummerordning? iaf så hittar jag efter typ 10 minuters letande ringen, inklämd mellan massa andra ringar och jätteliten! Så en jätteliten ring och jättetajt om utrymme, typ 1 meter mellan ringarna! Jag är sååååå glad att jag har en hund som sköter sig i sånna sammanhang! Inte ett morr eller så från hennes sida, trots att det typ klev hundar ÖVER henne!

Sen tillät ringsekreteraren dubbelhandling...så rätt som det är så kom det hundar flygande ur ringen!! INTE OKEJ!

Iaf så blev det tillslut vår tur att gå in, hon visade sig inte alls bra, stod som en kratta :( Men vi fick ändå en jättefin kritik!

Hon kan stå riktigt fint, här från Sveg 2009!


Å från Ljusdal, där vi blev BIM, också från 2009




Ja, utställningen är ju en bedömningssport! Ena dagen upp som en sol, å nästa ner som en pannkaka.... Det som var roligt var att när vi gått ut ur ringen så var det några som kom fram och sa att vi skulle vunnit, för hon såg mer "normal" ut än dom stora feta hundarna som vann :) Då blir man glad!

Efter att vi snabbt tagit oss från Högbo styrde jag kosan mot IKEA och diverse inköp! Jag är BÄST på att handla lagom mycket för att det ska få plats i bilen!

Först väl balanserat och strukturerat på vagnen för att kunna köras över heeeela parkeringen och bort till skuggan på andra sidan...


Sen väl organiserat i bilen, som jag såklart mätt innan jag åkte hemifrån!


Förresten!
Hur svårt är det att köpa koppel??? Skitsvårt tydligen! Jag har letat länge efter läderkoppel som är flätade, aboslut inte sydda utan flätade vid handtag och hak-fäste. Sen ska det inte var nå ringar eller så i handtaget utan ett helt slätt läderkoppel. Ungefär 180 cm långt och mellan 15-18 mm brett och så det svåraste av allt....det ska ha PISTOL-hake! Gärna i mässing....alltså jag har letat massor utan att hitta!! Det har gått så långt att jag funderar på att köpa eget läder och fixa egna, jag kan fläta och vi har pistolhakar som vi kan återanvända! Men nån som vet var det finns får gärna hojta till, det får inte kosta skjortan heller, så kenjan går bort....

Här kommer kritiken om nån är intresserad
Complete scissorbite, very good pigmentation, correct proportion, excellent eyes, very good ears well carried, correct bodyproportions, excellent topline, enough straight, good croupe, excellent chest, sufficent bones, good angulation, head could have more volyme to "function" to the body, moved well

Testade en googletranslait-översättning som blev jätterolig:
Komplett saxbett, mycket bra pigment, korrekta proportioner, Utmärkt ögon, mycket bra öron och transporteras, Korrekt bodyproportions, utmärkt överlinje, tillräckligt rak, Bra croupe, utmärkt bröstkorg, tillräcklig benstomme, bra vinklar, kunde chef har mer högtalarlådans till "funktion" för att kroppen, flyttade väl 

Så en lite mer "putsad variant" och lite mer sanningsnära :)
Komplett saxbett, mycket bra pigment, korrekta proportioner, utmärkt ögon, mycket bra, välburna öron, korrekta proportioner, utmärkt överlinje, tillräckligt stark, bra kors, utmärkt bröstkorg, tillräcklig benstomme, bra vinklar, huvudet skulle ha mer volym för att matcha kroppen, rör sig väl

Nån som vet vad croupe betyder??? Jag tror det betyder kors, vilket skulle passa bra in på henne :)

ja, det var allt för nu! På återseende!

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Hallå!! Världens mjukaste skönaste läderkoppel finns på Dogacces. I lööööv it! Ska till klubben imorgon om du vill klämma och känna.....På kopplet allts ;) / Anna N

2011-09-18 @ 21:23:48
Postat av: Angelica

Synd att du inte bor här. Här har vi en snubbe som gör koppel på beställning, precis som man vill ha dem: med/utan ring, med extra ringar, extra handtag, olika färg, olika skärning och behandling mm mm.. Bra priser och bra kvalitet :)

2011-09-20 @ 11:42:37
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Angelica

Angående croupe; på häst är det iaf där ländryggen och korset "möts", alltså högsta punkten på rumpan. Tror det heter kruppa på svenska, eller nåt likande..

2011-09-20 @ 16:19:48
URL: http://samiogrimm.wordpress.com
Postat av: Angelica

Vid närmare googling heter det kruppa vilket är en synonym för kors :)

2011-09-20 @ 16:22:27
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0