Lite ditt o datt......

Ja, tänk så det kan bli ibland?!

Var rätt trött igår efter en vecka på jobbet, vi lyxade och åt kina-mat på Resturang Anna, jättegott och skönt att bara sitta och bli serverad!

Sen hem och slöade i soffan, kikade på Finnkampen och sen kröp jag i säng tidigt...det är jobbigt att jobba! 

Kl. 00.35 ringer telefonen....då är det bataljonschefen som ringer o säger att det är skarp eftersök i Ore, samling 07.00 i Östanvik...självklart svarar jag, visst kommer jag! Det var en dement dam som hade varit borta sedan kl. 13.00 på dagen.

Liiiite speedad efter samtalet börjar jag packa lite, få koll på utrustningen och kryper ner efter en knapp timme och börjar skicka sms till Camilla....kan såklart inte somna, klockan stod på ringning vid 5, så det var inte många timmar kvar.....efter många om och men somnade jag iaf, vaknade klockan 5 och tittar på telefonen och har då fått sms att eftersöket är inställt! Typiskt! Men ändå skönt att damen kom till rätta välbehållen! 

Sen skulle Nicklas upp vid sju, så då vaknade jag också och åt frukost halv åtta...så nu sitter jag här och har hunnit en hel del innan det alldelles strax är dax att åka till klubben för instruktörskurs! 

Tänkte bara ge er några snabba rader om mitt jobb!! Jag har det heeelt fantastiskt bra, en byskola i Boda, vet inte exakt hur många vi är, men skulle gissa på ca 70 elever! F-klass upp till åk 5 och ett fritids. 

Här är skolan!
 

Sveriges vackraste matsal???


Här serveras vi lagad mat varje dag, nu i veckan var det stekt fisk, av fileér dom själv panerat!!! Hur härligt är inte det??


Här är en bild från fritids, det är så fantastiska lokaler, stora och ljusa. Vet inget annat fritids som har massiva trägolv?!?? Nu har vi visserligen möblerat om lite, så det är lite luftigare.

Utsidan mot gården, vackert va??

Entrén i vinterskrud


Jag har lånat bilderna från www.rattvik.se

Jag vet att grupp-processen kommer igång snart och det blir lite gnissel i personalgruppen, men jag har aldrig varit på en arbetsplats där jag känt mig så välkommen! Det känns som jag varit där i hundra år, fast det märks att jag nyss börjat då jag i förrgår drog på larmet när jag kom, fast folk redan var inne?!? Så kan det gå.....

Eleverna är av den lite livligare sorten, tydlig struktur och ett tydligt ledarskap är ett måste för att det ska fungera, det är såååå roligt att planera och se till att allt flyter utan tjafs. Jag skojjade med Nicklas igår om att det militära ledarskapet fungerar bra, om än i lite modifierad form! Självklart är jag ingen über-militär, men lite tips har jag väl snappat upp genom åren! Tydlighet, skala bort allt onödigt prat och ett genomtänkt plan/PM har räddat mig under denna vecka. 

Jag har alltid sagt att jag har lättare för elever som är lite utåtagerande och blir lite fysiska när dom blir arga, än elever som blir tysta och sluter sig, jag håller fortfarande fast vid den teorin! 

Kollegorna har jag redan nämnt, men alltså, om fler skolor hade en sånhär tajt personalgrupp så skulle mycket av mobbning vara ett minne blott! Så tydlig gentemot eleverna om vad som är okej och inte, och en tydlig gränsdragning för värdegrundsarbete. Ett så öppet klimat i personalgruppen där det är ett givande och tagande och det är helt okej att fråga om metodik-tips. Jag har redan fått massor med goda råd och hur jag ska förhålla mig till olika situationer, sånt som högskolan inte har en aning om....

Ja, jag är väl medveten om att det kommer komma en grupp-process som stökar till det i perioder, men då är det bara att bita ihop och jobba sig igenom. För rackarns vad jag trivs! Jag är såååå glad att jag valde Boda och inte Söderås! Jag längtar till varje dag även om det är fullt upp och jag är trött när jag kommer hem så är det värt varenda sekund!

Ja, jag tänkte skriva ett inlägg till, om Tyke...men jag återkommer med det!

Tjingeling på er!

Kommentarer
Postat av: Camilla , Nixx & Pip

Vad kul att du fick ett jobb så fort,och att du trivs med det.

Lycka till i morgon.

kram

2011-09-10 @ 20:15:18
Postat av: Petra

Haha, känner igen det där att inte kunna somna efter ett larm.

Härligt att du trivs så med jobbet! Jättefin skola!

Ha det bäst, kramar!

2011-09-11 @ 03:44:38
URL: http://angaria.blogg.se/
Postat av: Anonym

2011-09-11 @ 21:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0