Kärringarj*vlar med små hundar borde gå hundkurs!!!

Ja, jag blev idag så jävla ARG!!!!

Jag var ute och gick på Siljan, Dizni med klövjeväska och vi hade gått typ 3 km så vi skulle "bara" gå en vända till kyrkan innan vi vände hemåt igen.

Till saken hör att idag har det varit isvaksbad för Rättvikskolan, så det är vak uppsågad utanför siljansrummet, så jag var tvungen att bestämma om jag skulle gå runt, eller den snabbaste vägen hem, när jag går där så ser jag räddningstjänstens bandvagn komma åkande, Dizni blir heeelt tossig, börjar vifta på svansen o länger på stegen?!?? Snacka om att hon förknippar det ljudet med positiva minnesbilder?!?

Iaf så tänkte jag då att jag skulle gå fram och ta en bild och lägga ut här i bloggen och skriva något lite vitsigt om hennes ljud-assosiation?! Nåväl, det kändes rätt fånigt att ta en bild, så jag struntade i det och satte kurs mot kyrkans bryggor, och vad får jag se då??

Jo, på "land" står två tanter och stirrar ut på isen....och på väg emot oss springer deras lilla hund!!?? Det var säkert 100 meter in till land, och typ 50 meter mellan ägarna och hunden.....

Jaha, där stod jag med en liten jävla hund som kommer farande emot oss, två ägare på land som förtvivlat ropar på sin hund......en Spajk som fattar nada och en Dizni som blir måttligt road av hundens tilltag?!?? Helvets jävla skit!!!

Jag hade en snabb överläggning med mig själv....förmodligen kommer inte hunden våga gå fram till oss, men frågan är hur länge S & D sköter sig?? Går jag emot hunden finns ju risk att Dizni tar saken i egna händer och tänker skrämma iväg den....vilket är en riktigt dålig idé.... Går jag bort från hunden kommer den följa efter oss, denna lilla tankevolt tar ju ungefär 30 sekunder, hundjäveln fortsätter rakt mot oss, och ägarna står kvar på land och ropar????? Inte en tendens hos dom att gå och hämta hunden?

Hur f-n tänker man som ägare då?? VARFÖR går man inte ut och hämtar hunden??? Dom stod ju liksom kvar på land och såg hunden springa emot oss??? Trodde dom att han skulle lyssna ju längre bort han kom, eller??

Bäst som jag står där och funderar över ägarnas beteende och matar Dizni med godis för att hon inte ska fara iväg och hälsa (läs äta upp) hunden så ser jag i ögonvrån en overallklädd kille komma småjoggande mot oss! Det är stf räddningschef i Rättvik, Patrik som kommer småjoggande mot oss! Jag finner mig och säger: Åh, räddningstjänsten till medborgans undsättning, typ :)

Han skrämmer helt sonika iväg hunden genom att springa emot den, jag tror jag tackade typ 20 gånger och sa något typ, Kärringjävlar ska inte ha hund!! och han svarar Nej, det kan jag hålla med om! Sen tackade jag typ 20 gånger till och Patrik säger: nu är nog kusten klar så du kan fortsätta.

Jag är ju rätt förbannad och tänker att jag måste ju bara säga till tanterna vad jag tycker om deras hunduppfostran, så jag stövlar iväg efter dom, och när jag är ungefär 25 meter ifrån dom så höjer båda tanterna en arm och VINKAR åt mig?!?!?!?!? Kärringar!

Då ropar jag, fast det är lite långt håll: Hallå?!!! Dom stannar och vänder sig mot mig och jag fortsätter: Om ni ska ha hunden lös så vore det ju trevligt om ni hade inkallning på hunden! De vinkar igen och fortsätter gå??

Fort som tusan stövlade vi ifatt, och vid vasastenen är vi tätt bakom dom...Dizni o Spajk sköter sig exemplariskt medans deras lilla garntuss går mer bakåt än framåt *hehe* Jag går tätt bakom dom hela allén fram till parkeringen, dom visar inte med min att jag går där, dom låtsas som jag inte finns *hehe* Vid parkeringen kliver dom åt sidan och visar att dom vill att jag ska gå förbi dom.... De viker höger och jag går till vänster, men jag kan ju inte låta bli att säga:

Alltså, OM ni ska ha hunden lös så vore det ju trevligt om ni hade inkallning på hunden, min ena hund är inte snäll mot andra hundar, så både för min skull men framförallt för eran skull så se till att hålla hunden kopplad!

Dom svarar.......Jamen, han kommer ibland, och nu smet han faktiskt från oss.

Jo, svarar jag så kan det väl vara, men se då till att ha lite uppsikt och försök ropa in hunden innan sånthär händer! Det är så tråkigt, särskilt för mig som dessutom har en liten valp också! Det finns ju faktiskt kurser att gå där man tränar inkallning, kanske ni ska gå en sån?

Dom svarar igen att han kommer ibland.....men jag har liksom redan vänt och gått därifrån...

Jag kan inte låta bli att vara lite stolt över mig själv, jag blev höll en bra ton när jag pratade med tanterna, trots att jag egentligen bara ville skälla ut dom, men vad vinner jag på det?

Men vad hade hänt om inte Patrik kommit? Hade hunden gått ända fram? Hade dom kommit och hämtat hunden? Ja, jag vet iaf vad jag ska hålla uppsikt efter när jag är ute och går!

Nicklas mötte samma tanter förra veckan, och då kom hunden ända fram....han var dock inte lika vältalig som jag va utan skällde på dom...vilket inte alltså hade någon effekt! Hoppas nu dom lärt sig nått!

Jag kunde ju skällt ut tanterna efter noter och visat hur heligt förbannad jag var på att de inte gick och hämtade hunden, men vad vinner jag på det? Rättvik är ju så litet...så snart hade väl ryktet gott om den elaka bitchen vid kyrkudden som skäller ut folk för att de inte kan ropa in sin hund, det slipper jag gärna..... Hade jag blivit förbannad och skällt hade ju Dizni hängt på, vilket är en riktigt dålig idé.... Så det kändes skönt att "bara" ha blivit lite barsk!

Hoppas nu att tanterna lärt sig en läxa!

Jag får väl skicka en chokladask till räddningstjänsten...som så fint stödjer samhällets medborgare i diverse olika situationer :)

Over and out for now!

Uppdaterar hundbloggen under kvällen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0