hundigt värre :)

Mitt i all flytthysteri och uppsatshysteri har vi hunnit med lite väntervarv också, och ett certprov....

För att göra en lång historia kort så har Nedansiljans BK fått ett nytt tjänstehundekipage, så vi har dubblat antalet aktiva ekipage, från ett till två :D Nicklas och jag har haft kurs under våren som då avslutades med cert-prov i helgen. Nu var det ju inte bara ett ekipage som gick upp på provet utan det var 9 hundar, några från andra distrikt och några från Dalarna, det har varit en delad kurs, några har gått i Falun/Borlänge och så har vi haft 2 ekipage här, varav ett gick upp på provet. Camilla och Lennart klarade provet finfint och Camilla fick beröm för att hon var lugn och skötte sig bra och var på en bra militär nivå! Känns så gott, hittills har jag o Nicklas alltså 100% godkända hundar ;) Om man räknar dom som gått upp på prov iaf, nu är ju statistiken rätt missvisande då vi bara haft 1 ekipage, men det blev ju iaf godkänt :)

Det har varit så lärorikt att ha kursen, vi har lärt oss massor, och dessutom har våra hundar fått träning, och nu med ett certat ekipage till i klubben så kommer det bli ännu mer träning! Känns gott!

Utställningen då.....ja, det var väl både ris och ros!
Vi jagar ju sista certet på Dizni...ibland tänker jag att jag får nöjja mig med mina två cert och vara glad över dom, men i nästa sekund så ser jag vilka hundar som blivit champions och ser att det är hundar vi slagit flera gånger, och då kan jag ju inte låta bli att tänka att: Kan dom så kan väl jag??

Så vi jagar vidare, iaf ett tag till! Nu har jag ju två att ställa ut, så då känns det ju lite mer lönt att åka, sen att det är han som är den snyggaste av dom var ju inte riktigt planerat?!

I Nora nu senast var det lite valpträff då ett gäng av Spajk´s syskon var med, kul att ses! Alla var lite långa och gängliga, och behöver mer tid. Men roligt att ses var det!!


Foto: Anders Hultgren
Vi hade både avels -och uppfödargrupp, fin kritk på båda.
Syster Vittra står först, sen Spajken och dagens snygging SnyggSimonStridh som tog sitt andra raka cert :) Simon och I-kullen har samma mamma. Sist i raden står Iarrah, saknas på bilden för syster Vizzla, som behövde lite mer ringträning innan hon kan fortsätta sin karriär som utställningshund ;) 

Alla såklart med det tjusiga kennelnamnet Meringas!

Spajk blev placerad efter bror Iarrah, men domaren sa att "i morgon kan platserna vara ombytta" vilket ju är kul att höra, dom fick båda excillent men inge CK, men dom domaren sa, att dagens exl. är ju samma som "gamla" HP och hon sa att de har båda framtiden för sig! Fick beröm för rörelserna och typen, vilket är kul att höra!

Det har ju gått 3 hundar på export, och en av syskonen bor i Estland och hon slog till igår på utställning och blev Estonia junior winner, Estonia Winner och tog ett ungdoms-cert, vet inte riktigt vad det betyder, men jag har läst kritiken och den lät väldigt lik den Spajk fick :)

Kritiken kommer här:
11 månader, stor tilltalande, maskulint huvud med tillräckligt stop, välburna lagom stora öron, bra bett, saknar P1 hö underkäke, bra hals manke o rygg, aningens brant överarm, behöver utvecklas mer i förbröst o bröstkorg, passande benstomme, breda lår, behöver stabiliseras men i sin helhet rör sig mycket bra för åldern.
Domare: Maritha Holmsten Östlund

En jättefin kritik tycker jag! Han är ju ändå "bara" 11 månader, så det är kul, jag som ville ha den vildaste valpen och inte den snyggaste ;)

Han skötte sig exemplariskt under dagen, han fick vara med ute större delen av dagen, inga problem, inga betänkligheter av allt folk o hundar, skönt! Han kopplade av och tog det lugnt, det gillar jag också :)
Lite bilder från ringen!

Foto: Emma Forsberg (Stort tack för de fina bilderna!)


Foto: Anders Hultgren

Emma tog lite bilder innan vi gick in också, snyggSpajk :)


Det är absolut inte viktigt att han är snygg, men han ska vara rastypisk och det är han ju!

Lilla fröken då? Jag hade fått låna en jättebra handler till henne, Therese Hill från Adius kennel, hon visade Dizni jättejättefint, men det räckte inte hela vägen utan hon fick ett VG men ändå med en bra kritik, och en rätt talande kommentar av domaren "Några procent till här och där på denhär tiken och hon blir jättejättebra" Vilket verkligen är sant!  

Kritiken kommer här:
5 år, lätt tik av mycket bra storlek, feminint huvud, bra skalle o stop där nospartiet + käkarna skulle ha mer kraft, utmärkt hals, manke + rygg. Något kort och brant kors. Skulle ha mer förbröst, mer volym och djup på bröstkorgen. Passande benstomme, brant överarm, kunde ha mer vinkel i knät. Rör sig väl, kunde ha mera tryck.

Ja, jag har svårt att se vad som skulle vara bättre....förutom bröstkorgen då!??? Menmen, ett VG blev det iaf! Vi får helt enkelt jaga vidare! 

Therese tyckte hon var lite mager, så hon får lite mer mat nu inför lördagen :) Fick annars beröm för att hon var lättställd, och det är hon ju verkligen! Så nån som är sugen på att ställa rottis på lördag kan få åka med ;) 

Ja, det var väl allt hundigt för nu! Ska gå och klä om till hundkläder och åka till klubben, tänkte hinna köra ett uppletande innan det blir lydnadsträning, bäst att sätta fart på lydnaden om det ska bli något tävlande framöver! Innan jag vet ordet av är det väl dax för appell, jag har lovat mig själv att köra bruks INNAn jag kör lydnad...hittills håller planen iaf!  

På återseende!!

Kommentarer
Postat av: Britt

Där ser du; Välburna lagom stora öron!

Han är så fin Spajken!

2011-06-06 @ 18:45:35
Postat av: Emma

SnyggSpajken :)

Klart dom ska va både Snygg å smart :)

Bara att jaga vidare på certet :) Ha de fint!

Emma

2011-06-08 @ 21:06:57
URL: http://tcd.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0