Små funderingar?!

Ja, lite små funderingar såhär på förmiddagen....kaffekoppen välfylld, storslalom på TV´n, nyrastade hundar! Vad mer kan man önska??

Nicklas är i Palestina....borta en hel vecka, så lite tomt och  tyst är det här i Fromhem....!

Att ha valp är ju rätt spännande, att leta valp, att läsa stamtavlor googla osv för att hitta valpen med stort V. Att vi skulle skaffa valp var väl inte sådär jätteklart...Nicklas var motsträvig och ville absolut inte ha två hundar. Vi gjorde "dealen" att OM det skulle visa sig att det skulle bli jättejobbigt med två hundar så skulle den ena omplaceras.... Men hittills har det gott bra, även om det helt naturligt blir så att Dizni får lite mindre uppmärksamhet nu....dels för att det är en rackarns massa saker Spajk ska lära sig, dels för att fröken egentligen trivs bäst i fotöljen! Inte för att hon på något sätt är lat eller slö, vi är bara inte på samma planet hon o jag!

Det hela började för ungefär 1 år sedan då jag mötte en tjej med en underbar kelpie och jag började fråga henne om ev. valpar o så...hon skulle para sin tik :) Då började projekt övertalning här hemma! Vi enades tillslut, tack vare dealen, att jag skulle få kolla upp och leta kelpie!

Sen hände det ju massa grejer med Dizni och hennes dräktighet, det ulitmata var ju att vi skulle få hem valp när Dizni var hos Anna, så när det blev ändrade planer där så fick vi också ändra våra planer och tiden för ev. valphämtning flyttades!  

Den första kelpien jag var nyfiken på har precis haft valpar som jag "håller lite koll på" via nätet nu och ser hur dom utvecklas! Sen då Spajken... Jag surfade och surfade och surfade....sållade bort många hundar redan på mh-protokollet...Men sen en vacker dag dök det upp en tik som hade det jag letade efter, som dessutom skulle paras med en hund som "höll måttet" i mina ögon! Lyckan var total!!!!!

Jag minns såväl när jag skickade första mailet till Maria...nervös som få! Svaret kom inom några minuter! Sånt imponerar på mig, folk som svarar på mail snabbt och korrekt hamnar på + :)

Morgonen efter satt jag mig ute på trappan i solen med en kopp kaffe i ena handen och telefonen i den andra för att ringa till Maria! Det tog en stund att prata med henne :) Å när vi avslutat samtalet hade jag mer eller mindre "beställt" valp!!! Dom skulle ju "bara födas" först..... Vi hälsade på strax efter att dom var födda och fick då träffa mamma Ochra och syster Ebba! Sen dröjde det inte länge innan vi åkte igen och fick träffa hela högen bruna huliganer :)

Vi skulle ha den vildaste och knäppaste valpen :) Det blev om jag minns rätt herr blå! Som nu lever sina dagar här i Fromhem, under sträng uppfostran :P

Såklart är det helt underbart att ha valp...även om det är en hel del som han ska lära sig för att passa in hos oss!

Vad är det då Spajk ska lära sig? Jo, de är en hel del "lydnad" men minst lika mycket handlar det ju om att forma honom så han passar in i våran vardag. Bl.a. innebär det att inte dra i kopplet....vi har nästan lyckats.. :)

Det innebär att man ska vänta bakom tröskeln medans vi klär på oss innan man går ut....inte helt där än! Spajken fattar gärna posto tryckt mot dörren, men kommandot "Vad gör du här?" får honom snabbt att studsa tillbaka på rätt plats! Söööööt!

Sen är det en hel massa småord som han bara "ska kunna" utan att vi lägger nån träning på det, "hopp" är ett ord jag använder jätteofta, oftast då tillsammans med något annat ord! Hopp in i bilen, hopp ur bilen, hopp in i buren, hopp upp i soffan, hopp upp i knät, hopp upp på stenar, snövallar, vägsuggor etc. Hopp in i klubbstugan.... Jag blir lika förvånad varje gång jag upptäcker att han inte fattar vad jag menar när jag pekar på bilen och säger hopp in?? Jag blir inte arg för att han inte fattar, jag bara konstaterar att han faktiskt inte vet vad jag vill!

Kommandot "här" används också ofta, betyder ungefär -Håll dig här, hitta inte på nått hyss...typ! Å hur lär man en hund det?? Vi kan säga det inne och då betyder det - ge f*n i att hoppa på Dizni, eller håll dig här i köket osv. Vi säger det ute och då betyder det - spring inte och hälsa på folk, ät inte saker, jaga inte pinnar osv.

Vi får väl se hur vi lyckats om några år.....tävlingslydnaden syns ju på tävlingsbanan, men resten är ju liksom inte så mätbart.....ja, det blev ett långt inlägg..... menhåll tillgodo!

Nu ska jag äta lite lunch innan det blir bevakningsträning med Camilla o Lennart!

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0