en rätt slö dag....

Ja, en rätt slö dag blev det! Hade dock planer på att köra bevakning i morse...men tji fick vi! Vi bestämde igår att är det mer än 20 minus ute så struntar vi i det.....Dizni löper och är inte ett dugg intresserad av att träna, och Spajk har ju inte så mycket päls än, bevakning är ju rätt stillasittande träning så vi satte en liten temperaturgräns....

Klockan ringde, Nicklas kolla temperaturen och kröp sen tillbaka i sängen med en arg blick på termometern som visade 23 grader kallt :( Alltså ingen träning!

Dagen tillbringades inne med diverse gardinbyten och kartongbärande! Nu är definitivt julen borta och alla gardiner bytta till vårgardiner, skönt!

Det sköna med all kyla är att det är öde och tomt på alla promenadvägar! Igår på vår runda ute på Siljan och idag på lunchen mötte vi inte en enda människa! Knappt nån bil heller för den delen... Undra var alla hundar vi normalt möter rastas nu??



Idag hade Spajk och jag hade en liten diskussion om hur långt det "osynliga" kopplet ska vara, vi var inte riktigt överens.... Kommandot - "Hopp o Lek" betyder studsa runt och spring som du vill (iaf så länge det inte innefattar att studsa på Dizni, vilket aldrig är okej) Han håller sig rätt nära oss och försvinner aldrig utom synhåll utan har koll på oss.

Kommandot "här" betyder däremot ungefär en osynlig koppellängd ifrån oss, fast utan koppel då....detta har han kunnat, utan att vi egentligen har tränat! han har liksom bara förstått! Men så idag så blev det plötsligt jättesvårt?! Han fick för sig att snövallen som skiljer gångbanan från vägen var en utmärkt plats att balansera på?! Är det okej?? Tror inte det va!

Nåväl, på med koppel, orkade inte ta en diskussion! Vad händer då??? Jo, han testar att ligga på som en TOK i kopplet....Är det okej?? NEJ, våra hundar drar inte i kopplet!

Dizni har under sin tid som "ensam-hund" lärt sig att dra lite i kopplet, inte tokdra, men gå med kopplet sträckt, vilket alltså inte är okej...så nu har vi samtidigt som vi lärt Spajk att gå i koppel dessutom lärt Dizni att inte dra! Mitt mål är att kopplen liksom bara ska vila i handen, men handen hängandes vid sidan och öppan, kopplen liksom bara ligger i handen, fattar ni?? Arrac var en hejjare på detta!!

Dizni har liksom tagit för sig mer och mer, och helt plötsligt så bara drog hon i kopplet?!? Jaja, ett antal veckor av envishet har gett resultat, nu kärvs det bara någon enstaka påminnelse så kommer hon fint in vid sidan igen, men fy f-n vad drygt det varit!!! Aldrig att jag tänker tillåta en hund ens sträcka kopplet! Mycket lättare att lära rätt från början än att hålla på med en hund som redan lärt sig fel beteende....

Tror dessutom lilla herr Spajk har kommit in i en period av testning....Stundom ursöt, men ibland förbyts liksom denna lilla söta studs till nån trotsig tonåring som bara "måste" testa saker som han normalt inte ens funderar på?? Typ lägga upp tassarna på köksbordet? Eller lägga nosen på TV-bordet? Att hoppa upp och sätta tassarna i magen är också en ny grej han mer än gärna testar....

Inte på något sätt oväntat, o han är fortfarande så oerhört mycket mer lättjobbad än Dizni! Han vill ju vara tillags! Han har ju en underbar energi och han sätt att komma tassande och liksom fråga - Vad gör du matte?? Jaha, du pluggar, jaha, men då lägger jag mig här på dina fötter!

Helt underbart!


Å så var det detta med kroppskontroll...eh, tror inte det va??? 

Nåväl, perioden går väl över och det är nu vi ser hur vår relation ser ut, "köper" han våra regler och hur länge tänker han testa? Jag vet iaf att jag har ett tålamod som han hittills bara sett en bråkdel av, så han får det inte lätt!

Dizni då? Jo hon löper för fullt och är mest sugen på att stjäla mat från köksbänken och slöa i fotöljen..så det blir inte så mycket träning för hennes del. Det är liksom inge roligt att träna när hon inte vill, då blir det bara tråkigt och jag blir less och det skapar ju inte direkt några bra vibbar för träning! Hon hänger med på bevakningen och det gör hon ju med bravur!

Funderar på detta med liggmarkering...ska vi ha det, eller ska vi inte? Det är ju såååååååååååå snyggt när det kommer in o-tuggade spårpinnar från en spårtävlande! Bevakningen säger sig ju självt att det vore kanon, det kan ju vara farliga saker vi hittar som inte lämpar sig att bita i.

Han har det ju lite av naturen att liksom backa lite, han har ex helt utan träning sittmarkerat på bevkaningen?! Han backar gärna något steg och sätter sig när han ska få mat, så det kanske passar honom utmärkt?

Det jag är rädd för är allt annat som har med "hämta saker" att göra, ex. uppletande & apportering...blir det knas där? Kommer jag få en hund som liggmarkerar apporten på planen? Eller som liggmarkerar i uppletanderutan? Kanske smart att köra in o befästa liggandet nu innan vi kommit så långt i tävlandet?

Vi testade ju liggmarkering med Dizni, men det som hände då var att hennes lilla intresse för apporter blev ännu mindre, lite nähä-får-jag-inte-göra-som-JAG-vill-då-tänker-jag-inte-vara-med...typ! Så det gav vi upp på rätt snart! Men nu med en hund som fullkomligt älskar allt vad saker heter så är ju utgångsläget aningens bättre???

Ska rådfråga lite rutinerat folk och se vad dom säger.....



Det är ju så mycket att fundera på med en ny hund!! Sen längtar jag jättemycket till våren så vi kan prova spår igen, han var ju äckligt duktig innan snön kom! Ska bli kul att se vad som hänt under vintern!

Nej, nu ska vi nog dela en clementin eller två, en klyfta till mig, en till Dizni o en till Spajk :) Knäpphundar!

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hmm..Det där med att bli tonåring. Grimm är fruktansvärd just nu! Framför allt med smygandet runt och stjälandet saker..Angående markeringen tänkte jag helt enkelt ta med honom och ett par spårpinnar ut och se vad han bjuder på, om jag får tummen ur nån gång :) Angående bevakning har jag ingen aning, men jag tror inte dom har några problem med att hålla isär t ex liggmarkering i spår men inte på appellplan..

2011-01-15 @ 20:47:00
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0