Vilken helg!

Ömsom vin ömsom vatten kan man säga som sammanfattning på helgen, vi börjar väl med de dåliga nyheterna...och det är ju resultatet av tävlingen, vi kom visserligen på en tredjeplats och fic pokal o grejer, men det är en klen tröst då det fattades 9,5 poäng för ett förstapris. Skit också!

Platsliggning 9 - DK uppsitt
Tandvisning 9,5 - Skyggar lite
Linf. 5 - Segt sätt. poss. släpper vändning, sätter sig inte
Läggande 9 - dk
Inkallning 9 - avslut
Ställande 5 - framförande, dk, lämnar sin plats
Apportering 10
Hopp över hinder 8 - dk
Helhet 8

Kommentarer?? Jo, platsliggningen var han nosig på, men låg lugnt ändå. Tandvisning var helt rätt, domaren fick börja kolla, men sen rätt som det är sänker han huvudet??? Linf. där var vi inte ens på samma planet!!! Herregud så dåligt! Jag gillar inte att dom har tandvisning när man kommer in för att köra programmet...jag vill ha det på väg ut från platsliggningen! Läggande var det dk på uppsitt, igen!!! Men han lägger sig toksnabbt, så det är bra! Inkallning vet jag inte vad dom drog på, kan dom inte skriva VAD som är tokigt i avslutet och inte bara avslut? Är det en sned sittning så skriv det liksom.... Å så detta ställande som vi tragglat till förbannelse, detta var sämsta ever då han t.o.m gick, men inte mot mig, utan FRÅN mig?!? Apporten inte mycket att säga om. Hopp över hinder var han på väg till domaren innan han kom till mig, så därav dk....

Så om vi "bara" haft fullt på platsen hade vi haft 3 poäng till, å sen såklart 10 på tandvisningen så är vi uppe i 154 och sen 6 på ställandet och 6 på linf så är vi i hamn! Men det tar sig från förra gången då vi bara hade 144 poäng!

Känslan var stundtals bra, förutom linf. då som var katastrof! Menmen, bara att ta nya tag! I januari kör vi igen, jag tror framgång stavas erfarenhet i hans fall....han går inte ner sig under programmet utan snarare taggar till, vilket är skönt.

Efter tävlingen åkte vi direkt till Uffe i Mårtanberg och skulle testa att valla lite får, jättespännande!!!

Det var jag o Spajk, Sari med Simon och så Mia med hennes Aussie (som jag glömt vad han heter!!!)

Det var dåligt ljus inne i fårhuset, men vi filmade lite och tog lite kort, alla typ med lysande gula ögon på hundarna...men håll tillgodo!

Först Spajk!


En något sammanbiten matte!


Jag tyckte Spajk var jätteduktig, det tyckte Uffe också :)

Han fick to.m. gå iväg och "balansera" fåren lite, med jag på ena sidan flocken och han på andra, jättehäftigt!!!






Han "laddade igång" lite tyckte jag, så Uffe fick gå med han, och då blev han lugnare!


Vi släppte inte utan gick bara typ runt fåren för att se hur hunden reagerade på fåren.

Det var så häftigt att se hur dom liksom bara fattade vad dom skulle göra, jag är rätt övertygad om att Dizni skulle se 17 vandrande matbitar och mer intresserad av att jaga än att valla dom runt....men alla hundarna fattade efter en stund vad dom skulle göra.

Det var som sagt jättedåligt ljus...men här kommer iaf lite bilder på Simon, halvbror till Spajk, dom har samma mamma! Pappan till Simon är Canovills Kaliber som jag tittade lite på när vi letade valp. Det hade nog blivit lika bra med en Kali-valp som med en Bocca-valp, båda visade bra vall-anlag :)




Sen då Mias 8-månaders Aussie! Först jätterädd, men sen tog det sig och han blev jätteduktig, Uffe sa att det var en av de bästa Aussie han sett! Kul!






Å så då lite film, med usel kvalité, men håll tillgodo!

















Ja, det var allt för nu!
Håll tillgodo!


Kommentarer
Postat av: Ida & Rover

Ni kommer igen nästa gång! Håller f ö med om tandvisningen, skulle vara bättre att ha den i samband med platsliggningen då man ändå vill ha ner hunden lite i energinivå istället för precis innan linförigheten då åtminstone jag måste ha Rover så taggad som möjligt. Han var ju rätt lost på det momentet också...



Kul att se fårfilmer!

2011-12-06 @ 17:21:47
URL: http://rovering.wordpress.com
Postat av: Malin

Trist med lydnaden men med erfarenhet blir man säker , tro mig ;-). Kul att få se lite vallning eftersom vi precis också varit iväg och vallat med Win. Nu har min "fårbonde" flyttat till Stockholm så vi måste hitta nån annan i närheten. Spännande att se vad de har i sig rent instinktivt.

Lycka till framöver!



Ps. Vi tar emot efteranmälningar till lydnaden i Malung den 17/12 ;-)

2011-12-06 @ 23:22:31
URL: http://www.wheats.se
Postat av: Britt

Bara SÅ kul att se filmerna!

2011-12-06 @ 23:27:53
Postat av: Camilla & Nixx

Nu har jag tittat på alla filmer. Kul med något nytt :)

2011-12-09 @ 07:49:57
Postat av: Camilla & Nixx

Gick in och tittade på lite foton på din sida. Hjälp vad tiden går fort, och vad Spajk har blivit stor från att ha varit en liten spillevink. :)



Ha det

2011-12-11 @ 13:08:39
Postat av: Sanna och flocken

Kul att få se filmer på när hundarna fick träffa fåren för första gången, vallning är något jag gillar skarpt! Hoppas ni fortsätter med det, då kanske vi någon gång i framtiden får lite fler godkända Australiska kelpiesar i vallningen också ;)

2012-01-02 @ 12:51:04
URL: http://www.svartvita.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0