Mer uppdatering!

När jag kom hem efter Ånn så var det ju barmark här hemma :) Jag gillar ju snö...men jag gillar barmark också, för då kan man spåra!!!!

Så jag åkte ut i skogen i halv storm och la spår, och tog lite kort såklart!

Lilla Spajken med det nya fina mässingshalsbandet, matchar fiiint till mässingshaken på kopplet


Haha, fina fröken och monsterhunden


Lite bättre!!


Fina fröken.....


Spåren gick förhållandevis bra, Spajk hade lite mer ben än hjärna...men efter att jag "packeterade" ihop han så gick det finfint, han är ju helt underbar att jobba med!!

Dizni gjorde ett finfint upptag med patrullering, spårade jättnoga och "sprang" när hon ringade i en vinkel, jättelätt att läsa! Hon hade ett spår utan apporter och hon "gick igång" ju längre hon fick spåra, det är skönt att se!

Lite uppletande hann vi med, där imponerade Dizni genom att göra två finfina skick, rakt ut och letade och rakt in tillbaka, härligt!

Skönt att se Dizni så pigg, det sägs ju att man ska kastrera när tiken är som piggast, så det känns helt rätt att göra det nu, vilket vi alltså gjorde i måndags. Det är såklart med blandade känslor, det är ju ett oåterkalleligt ingrepp....hon ska inte ha några valpar för jag tycker inte hon har dom kvaliteer som krävs för att gå i avel, men ändå så är det ju en risk med sövning och så...plus att det kostar en hel hög pengar! 6500 kronor!! Jag förstår att folk INTE kastrerar sina tikar, tror fler skulle göra det om det var billigare....

Hon är iaf pigg som en nötkärna och jag undrar hur vi ska kunna hålla henne lugn i två veckor? Hade jag inte vetat att hon var nyopererad så skulle jag aldrig säga det för det syns då iaf inte på henne! Gör lekinviter till Spajk och försökte köra ett race i trädgården!

Medans Dizni varpå djursjukhuset träffade jag Britt med sina kelpies Siri och Eyla, en jättetrevlig förmiddag! Lade spår och körde uppletande. Jag vet ju hur Spajk ser ut när han jobbar och jag tycker det ser bra ut, men det är ju skönt att låta nån som är vana med kelpie också titta och komma med tips!

Han gjorde ett grymt bra uppletande i en nästan fullstor ruta, jobbade jättefint och målmedvetet plockade inte bara mina grejer utan också en handske som Britt lagt ut. Spåret däremot lägger vi i facket "matte misstag" och går vidare...jag mitt miffo tänkte inte utan lät han rusa iväg så han sprang och sprang och sprang....missade apporten, sprang över vinkeln o ja mest sprang helt enkelt....Jag MÅSTE hålla emot och låta han känna stöd i linan då sänker han tempot en aning! Våra så fina liggmarkeringar var som bortblåsta...men men, det är bara att bita ihop och gå vidare, motivationen finns ju där så det är bara att slipa till det lite så kommer detta bli kanon!

Annars så har vi börjat packa för flytten, säljer lite möbler och köper lite nytt!

Examemsarbetet går framåt, hade ett rejält stando i förra veckan, men nu är jag på G känner jag, det är ju bara i uppstartsfasen, men det känns som det kommer bli bra.

När det gäller flytten så påbår det lite smårenovering inomhus, bl.a. har köket målats vitt och fint, hallen är målad och klar, vi ska bara skruva ner en hatthylla som dom satte upp igen, TROTS att bett att dom inte skulle sätta upp den igen :( Känns trist att börja med att ta ner något från en nymålad vägg och spackla, men lyssnar inte hantverkarna så får vi väl fixa själva!

Likaså i köket så hade vi bett att få nya luckor, en kostnad på ca 5000 kronor, men icke, då skulle de gamla luckorna lackeras istället, så nu får vi nylackade luckor med en ful list på :( Jättetrist! Men vi får väl vara glada över läget, för Siljan ligger ju där oavsett vilka luckor vi har i köket!

Här är iaf huset....

Längst bort till höger, där det är en altandörr kommer det bli vårt sovrum, lyx med egen utgång från sovrummet, koka en kopp kaffe, tassa ut i morgonrock och dricka kadde i morgonsolen! Det stora fönstret till vänster om sovrummet kommer vi ha som förråd, det är ett litet rum som för tillfället får användas som klädkammare/förråd.
De små fönstren är till badrummen, ett lite större med badkar och det andra är i kombination med värmepanna och tvättstuga. Jag kommer sakna vår gigantiska tvättstuga som vi har nu!!!! Men vad gör man inte för den utsikten vi får nu :)

Som sagt...utsikten går inte av för hackor :) Detta är alltså utsikten från vardagsrummet....
Jag uppskattar avståndet till vatten till kanske 50 meter :) Inga hus emellan utan bara en uppväxt äng!  


Det som är lite bra är att det är inte nån insyn från gårdens badplats då det ligger nån form av central ingrävd i en kulle som skärmar av lite, kullen syns till vänster på bilden!


Ja, det var väl allt för nu....

På återseende & Tjingeling

Just de, fick betyg på näst sista kursen igår och även den är godkänd, så nu är det "bara" examensarbetet kvar, inga rester, inga tentor kvar :) Känns såååååååååååååå gott!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0