Spår!

Jag gillar kalenderfunktionen!

Idag var det projekt "trötta-ut-hundar-inför-kvällen"....vi var bjudna på Dalregementsguppens höstfest, en mycket trevlig tillställning där det är läge att plocka fram klänning o handväska! Killarna i m87 och vi damer piffade till tänderna!

Planen var att vi skulle åka hem på kvällen, men efter lite hjälp med hundvakt åt Spajk, tack Emma, och tack vare Nicklas plutonchef Mickes fru så fick vi schysst pris på ett hotellrum i Falun. Så vi bestämde oss för att sova kvar i Falun och slippa köra hem på natten. Dizni fick vi ha på hotellrummet och hon trivs i bilen och fann sig i att sitta där de timmar festligheterna pågick, till skillnad från Spajk som säkert hade ställt till nå tok. Så för att Emma inte skulle bli alltför avskräckt så tänkte jag att det är nog bra att försöka trötta ut Spajk lite...

Spår är rätt effektivt sätt att få lilla S trött :)

Idag vart det 200 meter, 1,30 timme gammalt med tre apporter. Jag har funderat en del på hur jag ska bära mig åt för att få han att sluta galoppera fram i spåret....nu är det ju väldigt positivt att han vill fort fram, men jag vill inte riskera att hamna i "fort o fel"-facket! Nu ligger det ju en del snö kvar här, inte så mycket att det går att fuska med synintryck, men lagom mycket för att det ska bli avtryck i skogen. Det märktes tydligt att det var lite svårare att spåra nu, han stod och analyserade i avtrycken, nosade i avtrycket, nosade utanför, nosade i osv. han analyserade verkligen jättefint! Apporterna plockade han jättefint!

Vid sista vinkeln fick vi vårt första riktiga tapp! Han löste det såååååå fint! Jag stod och höll längst ut på min 5-meterslina och lät honom lösa situationen själv. Nosen jobbade och han var så fokuserad och lyckades till slut hitta rätt igen, han slog uppåt i sluttningen där spåret gick nedåt.....På sista stäckan innan slutet var vi väääääldigt nära min slutbild av spåret, d.v.s en fokuserad Spajk som "doppade" nosen i varje avtryck och gick i lagom tempo utan flams, helt fantastiskt!!!! Hittills har vi testat apporter i tyg, gummi och papp...kanske dax att testa nått annat?!

Dizni då? Vi jobbade vidare på terrängskiften...... Ett jättefint upptag, snabb analys och sen iväg åt rätt håll! Efter ett totalt misslyckat avsnitt på en väg där jag helt enkelt gav upp och tog henne med till första snitseln....vet inte vad som hänt på vägen, hon flamsade och slog och bara vimsade.....så då bestämde jag att vi skulle strunta i det och gå direkt till det vi skulle träna på .d.v.s terrängskifte!

Hon fäste jättefint och visade inga problem att ta sig in i skogen, och inte heller ut på hygget heller?! Det kan ha varit tur, men vi lär pröva igen! Likaså testade vi att vinkla vid en stig.....inte bra! Flamsig och springig.....! Jaja, det är bara att gå vidare...alla har vi misslyckade spårdagar!

Gissa om det funkade att trötta ut lilla S?? Jo, iaf var rapporterna under kvällen positiva och han verkade rätt lugn!

            På återseende!


Kommentarer
Postat av: Angelica och Grimm

Haha, ser att du också fått för dig att brorsan Iarrah är en flicka? Tog ett tag innan jag fick rätsida på det :) Tack förresten för "tipset" om stigövergångarna i nåt tidigare inlägg, Sami fick prova, och löste det helt ok!

2010-10-25 @ 16:41:39
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0