Long time, no see!

Ja, nu var det riktigt länge sen...undra just om det finns några trogna läsare kvar?!?

Jag skriver väl några rader får vi se....det kommer handla väldigt lite om Spajk o Dizni, men desto med om Åsen! Vi åkte ut i fredags så fort jag slutat skolan och kom hem i måndags eftermiddag, en riktig lååångweekend! Vi har hunnit massor!!! Ruskigt effektiva har vi varit, vi har bl.a. hunnit vända på en dörr, sätta golvlister/fönsterlister, svärtat spisen, lagt fast bänkskivan och satt i diskhon, satt täcksida på dragskåpet, satt lister runt öppna spisen, kapat ved, klyvit ved, städat vedboden, varit på rundtur, snickrat gasolgömma, ja listan kan göras lång!

Här har jag limmat fast sidolisten på diskbänken och Nicklas meckar med nått.....


Säga vad man vill, men efter en dag utomhus var det två trötta hundar som mer än gärna sov en stund i sängen....


Å för alla som undrar om vi inte bara är lite knäppa utan mycket knäppa som sover i kronans sängkläder fast vi är lediga?! Jo, fråga herr S om varför....När jag skulle skaka ut sängkläderna innan läggdax för att få lite värme i dom så hade herr S kissat i sängen?!? Så då blev det till att byta lakan å då hade vi bara kronans...som jag för övrigt fått av present av världens bästa plutonchef Anna :)

Nicklas kokar te-vatten, köket är lååångt ifrån klart! Men det kommer :)


Å så helgens stora begivenhet :) JAG skulle få köra motorsåg!!!! Med hjälm och finfina skydds-chaps i Nicklas-storlek...

Ser rätt bra ut va????


Ja, men INNAN man överhuvudtaget kan såga så lär man ju starta motorsågen, vilket inte alltid är så lätt ;)



Men efter lite assistans så lyckades jag :)
 




Lite mycket olja, så det blev att rådfråga bruksanvisningen....


Bilderna hamnar i lite märklig ordning?! Men håll tillgodo, här är iaf skåpet med kylskåpet på plats! Diskbänken också med din lilla söta diskhon :)



Kära maken är så händig, här kryper han under stugan och drar avloppsrören inför diskhoinstalleringen!



Bäst som han låg där under stugan kom han på att han behövde en hammare, så vem fick rycka in då?? jo lilla fröken förståss! Som med den äran kröp under stugan med hammaren till Nicklas, sen ytterligare en vända med spik! Duktig tjej!!!



Ja, efter lite om och men och lite svordomar kom han också ut från stugan :)


Vackert värre! En liten utsiktsbild över "ägorna"



Det var kanonfint väder nästan hela helgen! Strålande sol och sådär lagom kallt så man fick jobba för att hålla sig varm :)

Å så dom fyrbenta......


Ja, fröken är ju betydligt mer lättare att få bra på bild.....Spajk-bilderna blir lätt lite suddiga...typ....;)


Fina fröken!




Här är vi på promenad runt bäcken! Vi enades efter lite bestyr med att ta oss och hundarna över bäcken att vi nästa gång ska köpa med oss lite plank och fixa en spång!


Men vackert är det!!!


Lilla vallhunden Spajk laddar.....


Här har vi alltså lite improviserat hundbad efter att lyckats ta oss över bäcken....mer eller mindre leriga!


Väldigt trötta hundar!!!! Det är så härligt att se dom så trötta!



Självklart skulle ju nya våffeljärnet invigas! Resultatet var ju minst sagt varierande....två gånger totalt misslyckat, några gånger halvt misslyckat och ett par gånger helt fantatsiskt bra!!! Men utan en konsultation av världens bästa plutonchef Anna hade vi misslyckats helt och hållet, så tack Anna!



En mycket suddig bild på resultatet!! Men ack sååååå gott!



Dizni hjälper husse kolla kylskåpet....



Här är en bild från vår lilla båtplats....



Dizni har ända sedan hon var valp lärt sig att det lönar sig att hoppa upp på stenar stubbar och dylikt, detta är något som Spajk också har snappat upp!

Dizni tycker Spajk är liiiiiiite störig när han absolut ska upp på samma stubbe....


Fröken på täppan :)


Vi har som sagt ägnat en del av tiden åt ved.....Kapat och klyvit så det står härliga till! Jag städade ur vedboden så vi skulle kunna stapla in den nya veden, och skrämde på kuppen livet ur en liten fladdermus som lagt sig att sova i vedhögen jag flyttade på....Jag ska väl kanske erkänna att den skrämde slag på mig också när den låg där fräsande med vidöppen mun under ett vedträ! Så stora starka Nicklas fick komma o lyfta ut den....Fy vad äcklig den va!



Ja, å så då vedhuggningen då...jag tillhör nog en minoritet av Sveriges befolkning som gillar att hugga ved?! Nicklas säger att det beror på att jag huggit för lite när jag var ung...?! Jag försöker så gott jag kan att ta igen det nu!

Vi har fått en klyvyxa av pappa som nu väl kom till pass!

Den höll en stund innan det såg ut såhär:


Gissa om jag var arg???? J*vla vedträ som inte ville klyvas?!?! Skam den som ger sig....

Efter lite nya kilar och en del svordomar och lite urkraft vann JAG över vedträt, så de så :)


Vi har inte bara jobbat, vi roade oss också med en liten rundtur, vi kokade kaffe och hittade en fantastiskt vacker sjö att fika vid! Med solnedgång och hela kittet, romantik på hög nivå!



Husse gosar med Spajk......


Här är en jättedålig bild, men det är iaf Spajk som har fått syn på en själsfrände i spegeln och som han nu gör allt för att få igång på lite lek :) Lillsöt!



Som sagt, bilderna hamnar i lite oordning....

Husse gosar med Dizni under fikapausen....




Planen var ju att vi skulle kaklat också i helgen, men det strulade med leveransen...så det blev ingen kakling, men det är iaf förberett för kakling med gips!

Vi har vänt på dörren så den numer går in i gästrummet och inte in i köket som den gjorde förrut, fattar inte hur dom tänkte när dom satte in den, den stal ju hur mycket yta som helst i köket?! Men nu är den iaf borta och vi kan använda hörnet till gasolköket!


En liten översiktsbild....


Det otroligt praktiska dragskåpet!! Sväljer hur mycket pryttlar som helst!


Sen blir det inga fler bilder....för batteriet i kameran tog slut......!


Kommentarer
Postat av: Britt

Trevlig läsning :) Vad fint ni har fått i stugan!

2010-10-12 @ 22:59:08
Postat av: Josefin

Många roliga bilder med härliga kommentarer;)

Köket ser ut att bli jättefint:)

2010-10-13 @ 08:30:26
URL: http://josseb89.blogspot.com/
Postat av: Anna Nygårds

Härligt ni har det i stugan och vilket läge. Förstår att det är ert lilla paradis. Vi har båten i stället vi. / Anna

2010-10-13 @ 10:05:58
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Senior tant tillika plutch

Vilket härligt inlägg detta var och inte bara för att jag nämns två gånger:-) utan det var levande , roligt och äkta, iofs är det väl det alltid men detta var kul med videorna, själv får jag inte köra motorsåg för min sambo och svärfar jag är inte betrodd, dom är rädda om mig och ibland så kan jag hålla med dem, jag vill ju att allt ska gå så fort och vara så effektiv som möjligt. Nu vill jag åka till Åsen och kolla in och även sova över för det verkar ju hur mysigt som helst, vi kanske ska slå slag i saken vi tar åsen en helg och sedan vår fäbod en annan helg.

Må gott vännen och tack för fina updateringen

Kram

2010-10-13 @ 15:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0