1:a advent!

Ja, så var det äntligen advent!! Känns som hela hösten bara flygit förbi....Tänk att tiden går så fort?!

Jag är nog en riktig julmänniska, gillar att mysa, både inne bland tomtar och ute i snön! Som kuriosa kan jag berätta att jag har nu 32 julskivor...vissa bra och vissa mindre bra! Har lyssnat på Malena Ernmans via spotify, men blev inte så imponerad! Visst var den vacker och finstämd, men inte riktigt min smak! Däremot saknar jag min skiva av Diana Krall, så är det någon som lånat den så vore jag glad få den tillbaka! Jag är inte arg på den som har den, mest arg på mig själv som inte vet vem som lånat den?!

En annan sak jag funderar på....jag har ett helt gäng tomtar som varje år vördnasfullt packas upp ur silkespapper, dammas av och placeras ut i huset, jag kan om varje tomte berätta när och var jag fått/köpt den! Har för mig att jag räknat tomtarna förra året och om jag inte är helt vilse i pannkakan så tror jag det var typ 60 stycken...

Jag skulle aldrig kunna låta nån stanna kvar i lådan för att den inte passar in i vårt hem?!

Vad jag skulle komma till var alla dessa "moderna" hem med bara massa vitt, jag gillar det jättemycket, men det känns så opersonligt?! En blogg jag läser är denna, Jordgubbar med mjölk jag fattar inte hur hon orkar?! Hon bor ju för sjutton i en inredningsbutik känns det som....Hur gör hon med alla gamla kära tomtar som hängt med från barnsben???

En annan blogg jag läser är Målargården, en tjej vars make jag träffat via hemvärnet, eller tjej, hon är kanske typ 45 år gammal, jag har dessutom haft hennes barn i kyrkis när jag jobbade i Mora!

Jaja, alla har vi olika intressen, det finns säkert folk som undrar hur jag/vi orkar engagera oss så mycket i hundarna och kurser å så.... O för er som undrar, ja, jag gillar att vår matsal är pistage-grön och har platsmatta med glitter i, jag gillar också att vår TV-rum har solgul tapet och jättesliten parkett.....typ.... ;)

Tänkte visa lite bilder från adventspysslet i Fromhem!

Adventsljusstakegrejer framplockade!



Naturmaterial på upptining.....det var ju liksom 13 grader kallt och jättefruset...



den pistage-gröna matsalen med alla adventsgrejer!



Alla stjärnor o änglar hänger för att räta ut sladdarna, jag kommer så väl ihåg när jag var liten och pappa hängde upp stjärnan över en garderobsdörr uppe. Ängeln fick jag i namnsdagspresent när jag var liten, systeryster fick en likadan så det var så fint i våra fönster. Stjärnan hade Nicklas med sig när vi flyttade ihop och bollen köpte vi på rea förra året!

Årets adventsljusstake! En lite mer natur-inspirerad! Jag vet att mossa brinner jättelätt, men vi ska vara försiktiga!





I morse när jag satt och åt frukost kom Spajk in med kanelstängerna i munnen...tror dock inte det var han som hämtat dom, det har nog Dizni gjort....Det var kanelstängerna mellan tvåan och trean som var väck, och dit når inte Spajk om han inte står på bordet och det tror jag inte han gjort, så jag skyller på fröken i detta fall!

Förra året käkade Dizni massa hasselnötter som jag hade på tv-bordet...hon plockade upp dom ur adventsljusstaken, bet sönder dom, spottade ut skalet och åt upp nöten! Hon är ju smart tjejen ju!


Hyacinter i lite sällskap!

Jag brukar ha röda filthjärtan i dörröppningarna, men i år fixade jag lite grankvistar istället! Nicklas tycker dock dom hänger lite långt ner....men han får väl gå på kanten :)



Ja, det var allt för nu!
Ska äta lite lunch innan det blir julskyltning på samhället, så lite vackert snöfall efterlyses!

Ha en härlig advent!


Kommentarer
Postat av: Mamma Bitta

Åh vad mysigt du gjort det!!!! Tänkte på dina tomtar, vilket bestyr att kunna köpa av Gun-Britt så du och söstra di inte visste om att de fanns bland julklapparna, tur att hon målade en ny modell varje år... Adventskramar från ett snöigt S.Vi.

2010-11-28 @ 12:47:18
Postat av: Josefin

Jag håller med dig:) Ett hem ska vara hemtrevligt och personligt!

Och vid jul ska man ha en massa tomtar! Alla mina tomtar har dock inte flyttat hemifrån än, är kvar hemma i småland, men jag ska ju vara där vid jul så det passa ju;)

2010-11-28 @ 13:57:14
Postat av: Britt

Jaså, du tror inte Spajk varit på bordet... Hahaha!

2010-11-30 @ 14:10:09
Postat av: Carolin

Nej Britt, i just detta fall är jag säker på att det är fröken...för kanelstängerna var borta när vi kom hem efter julmarknaden, och då hade Spajken suttit i buren :) Förresten, kelpiesar når väl inte upp på några bord?? Dom går ju jämt med alla fyra på backen, eller har jag missat nått nu ;)

2010-11-30 @ 15:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0