Det går fasiken framåt med stora steg nu!!

Lilla fröken gjorde mig grymt besviken idag på eftermiddagen då vi skulle fotas....inte så rackarns mycket rätt då inte! Men jag ser ett tydligt sammanhang......jag tänker: Nu ska ni få se hur fint hon går och vad mycket hon kan! Å så blir det bara pannkaka av alltihopa....Vi övergick från att ta actionbilder till att ta lite mer stilla bilder......

Säga vad man vill, men söt är hon ;)



Sen övergick vi från liggbilder till ståbilder

Tja, jag vet inte jag, men nog ser hon rätt rastypisk ut?????? Men jag har ett gäng 2:or till övers om nån vill ha ;)

"Såhär ska du stå".....


Sen tränade vi lite kryp....för andra gången i hennes liv! Hon fattade rätt bra....ska väl bara öva liiiiite mer kanske?!?

Men sen då till det som har gjort framsteg!!!!! Nu på kvällen när det svalnat rejält tänkte jag köra lite "jobba-för-maten-aktivering" så jag lade ett spår ut på området här, vi har ungefär 100 ungdomar på läger, så det var rejält smittad mark där spåret låg, jag gick över två gångvägar och in i lekparken med sand, där grävde jag ner två apporter och lade den sista under en buske, sen låta det ligga en halvtimme, längre orkade jag inte vänta.....Sen släppte jag på, och det var drag i linan som hette duga, sprang i ren förskräckelse över första apporten som var en nydiskad plastbunke med mat som låg nedgrävd i sanden.....sen snurra hon iväg men hittade själv tillbaka till nästa apport som också låg nedgrävd i sanden som hon med yttepyttelite hjälp liggmarkerade! Sen tog hon självmant upp spåret igen och markerade nästa apport helt på egen hand!!!! Gissa om jag var euforisk av lycka?!?!

Sen plockade jag upp den borttappade lådan och fördelade innehållet på två nya apporter som jag gömde i ett möblemang av utemöbler som placerats ut under dagen, så de var ju rejält smittade av vittring, den första markerade hon med litelite hjälp, medans hon tog den andra helt på egen hand utan hjälp!!!

Som ett litet test hade jag hållit i ett stolsben några sekunder och det stannade hon vid och luktade en lång stund! Kanoners!!! 

Ibland är det roligt att vara hundägare!!!!

Som Cattis så fint undrade...........Varför jag gräver ner apporterna?! Jag hade ju tänkt skriva det, men nicklas kom med vin o lite chips så då glömde jag det.....

Jag gräver ner dom för att hon ska hinna fundera på HUR hon ska markera innan hon rent reflexmässigt plockar upp apporten. Det har alltså inget med att det ska lukta mer just där utan helt enkelt för att få henne att tänka till lite. Hon vet  att hon inte ska plocka upp grejerna och liggmarkerar jättefint när vi tränar det enskilt, å så av en händelse så testade jag att ha apporten i ögonhöjd och då la hon sig fint å då kom jag på att om hon inte KAN ta den så lägger hon sig istället! Så av en ren slump kom jag på att testa och det verkar ju funka bra ju! Likadant idag, när hon inte KAN plocka upp den testar hon att lägga sig vilket ju är alldells rätt. Jag förstår om det blir lite kaos i hjärnan när man i tre års tid alltid alltid ska plocka upp grejerna och komma med dom, å så nu helt plötsligt ska hon inte längre ta grejerna!

Jag tror vi kommit en bit på väg men det är låååång väg kvar att jobba!

Kommentarer
Postat av: Cattis & gänget

Varför gräver du ner grejerna? Har det med bevakningsspår att göra eller är det bara på "kul" och utmana lite?



Bra kämpat av Dizni!!

2009-08-06 @ 23:02:33
URL: http://www.ronia.be
Postat av: Carolin

Nu är inlägget kompletterat med historien om varför jag gräver ner apporterna!

2009-08-06 @ 23:11:15
Postat av: Sandra

Haha! Det händer nog ofta med hundar, att man får anpassa bilderna efter deras humör =)

2009-08-08 @ 11:27:06
URL: http://www.freewebs.com/sivermanshundar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0