Premiärspår!!!

Ja, herregud, vilken UNDERBAR hund jag har, eller jag har ju två underbara hundar! Fast en utmärkte sig idag lite extra! Fast på sätt och vis så imponerade båda idag...så jag får väl ändra mig och säga att jag har TVÅ underbara hundar!

Börjar med Dizni....jag hade tränat Spajk ute p parkeringen, när jag kommer hem ligger Dizni tryckt mot dörren och när jag öppnar så far hon ut och hugger dutten i farten! Sen for hon runt och lekte för sig själv en stund?! Jag tog tillfället i akt och "jagade" henne ut till parkeringen där vi jamsade lite innan jag sa "loss" och hon spottar ut, som hon alltid gjort, sen säger jag "fot" och hon galopperar?!? in och sätter sig fot?!? Tror banne mig aldrig jag sett henne så alert!

Iaf så körde jag lite positionsträning, sen sa jag varsågod, och hon kom såååå väl ihåg var dutten låg och galopperade och hämtade den! Sen jamsa hon runt lite själv innan hon sedan kom och ville kampa!

Vi tränade lite till, men sen gjorde jag misstaget och visa att jag hade godis i fickan...då var ju liksom kampen som bortblåst :( Tänkte inte riktigt....så då var det ju liksom slut på träningen med fart och fläkt! Men vi fortsatte ändå med lite godisbelöning! Hon var taggad som tusan! Kul att se! Konkurens är BRA för Dizni!

Nu är ju kastrering bokad....känns skönt!

Å så lilla Spajken då...han var den som fick dagens premiärspår! Hittade en plätt barmark på typ 100 X 25 meter...så det blev ett rätt smalt spår! Med spetsvinkel längst bort...för där tog liksom barmarken slut :)

iaf så blåste det SATAN så snitslarna stod rakt ut åt sidan! Liggetid på 45 minuter.... Lite blandade apporter, en boll, en pipis och en dutt på slutet.

Började med en liten ruta för att han skulle komma ihåg vad han skulle göra...är ju liksom van vad fröken som måste påminnas om hur man spårar...för Spajk räckte det att ta på selen...

Rutan inga problem och sen drog han mig till spåret och flamsade iväg, med betoning på flamsade....! Hittade första apporten sen bestämde jag mig för att styra upp situationen, flams är INTE okej i spåret! Satte ner han, visade lugnt och fint att nu är det spår som gäller, visade lugnt och fint på spåret och då minsann spårade han som JAG vill, lugnt och fint men med bra intensitet, UTAN flams! Stay in the box...liksom!

Iaf så spårade han finfint och rätt som det är flyger det upp en hare typ 5 meter till vänster...SKIT OCKSÅ tänker jag och drar snabbt linan ett varv runt handen....jag har ju ett inte så angenämt minne av när Dizni stötte harar i spåret...men iaf, Spajk ser har störta iväg i zick-zack, han springer ut i linans längd, överväger en sekund vad han ska göra, och vänder sedan tillbaka till spåret?!?!?!?!?!?!?!?!? Själv stod jag mest där som ett fån.....

Alltså, för mig är detta så stort, en hund som SER en hare jaga iväg, men ändå väljer att fortsätta jobba!! När vi sen kommer till stället där haren drog över spåret bryr han sig inte ett dugg utan fortsätter spåra som om inget hänt! Helt otroligt! Dizni gjorde inte riktigt så när vi råkade ha harar i vårt spår förra våren...

Jag kunde t.o.m. släppa han och belöna med dutten utan att han gjorde minsta tendens till att ens kolla spåret!

Innan spåret gick vi en sväng på samhället, inga problem..bilar, ungar, hundar, barnvagnar han tuffade på som om inget hänt, cool kille!

Så jag trodde att han iaf skulle vara lite trött efter en promenad i "city" och spår....jo tjena! Han vägrade gå in när vi kom hem :)

I solsken och lite barmark är jag inte så svårövertalad, så vi körde lite lydnad också!

Började med fot och klicker, finfint! Jag gillar klicker, men efter några klick så ser jag liksom hur han får kolsyra i hela kroppen...så då brukar han få rusa runt lite med en dutt... Så bir det varje gång, och jag vill inte pressa han med mer koncentration så då brukar jag lösa upp det med lite spring! Idag hade jag lagt dutten bredvid apporten uppe på en liten timmarhög...jag säger "varsågod" och han far iväg...och kommer tillbaka med apporten?! Alltså ser han apporten som en belöning....tror inte det är så bra??? Ska fundera lite....

Han älskar ju apporten och blir alldelles prillig när jag tar fram den, inte överslagspirrig, men vääääldigt förväntansfull! Idag gick det trots allt bra att apportera, han släppte inte en enda gång utan lämnade den fint till mig i handen, dock utan ingång, men det är ett stort steg i rätt riktning.

Han har väldigt svårt att skilja på ligg och stå...jag har funderat och kommit på att jag säger båda med samma röstläge, då är det inte helt lätt för han att fatta vad jag menar...jag får helt enkelt försöka byta på något sätt....testade idag att hoppa över S i stå så det blev tå, och det fattade han...det kanske är vår melodi?? Fortfarande kör jag stå med handtecken OCH ljud, så det borde vara lätt att byta...körde en regelrätt inkallning med ställande idag...inga problem! Funderar på att använda "stilla" istället...men jag vet inte, tips mottages tacksamt!

Jag kan inte nog säga det, jag gillar alla kommentarer som kommer, med tips och goda råd!

I helgen är det lydnadstävling, jag och Spajk ska gå och kika och på söndag är det lydnadsprov för bevakningskursen, så där ska vi hålla en tumme!

På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0