Mer apportering!

Tack för alla tips!! Det blir ju fler kommentarer till denna blogg än till den andra ju :)

Angelica, hur har du lärt han att hålla fast?? Jag började med klicker och klickade så fort han öppnade munnen, men sen kom vi liksom inte längre...till slut tog mitt tålamod slut och jag bara öppnade munnen och stoppade in apporten på han, punkt slut. Det funkade jättebra och tog inte udden av hans intresse för apporten.

Jag har börjat med separata ingångar med apporten och låtit han bära den och lämna till mig, utan att släppa den på golvet.

Igår testade jag inne, och då minsann höll han fast jättefint, släppte inte på golvet en enda gång av typ 15 försök! Dizni har kommando "håll fast" fram till det kommer ett "loss" ska nog göra detsamma på Spajk....Igår tog han apporten på kommande och höll fast den fint, testade att inte titta på han vilket funkade bra!! Så det kör vi på.

Så det var ett stort steg framåt!!! Helt klart är ju ett vinnande koncept att hjälpa han så mycket som möjligt och inte tillåta han att misslyckas, han är ju så oerhört lyhörd och känner så väl när jag blir lite irriterad, vilket jag blir när apporten hamnar på golvet. Så vi kämpar på ett tag till!! Tempot finns, han tuggar inte och har en otroligt härlig attityd, så det är "bara" det lilla problemet att han ska hålla fast som ska lösas :)

Både Dizni och Arrac har och har haft jättefina "hålla fast" Arrac finfin fart och en jättehärlig apportering, Dizni har också fina gripanden, inge tugg men heller inge tempo :(

Vi kör en kort stund varje dag, och satsar på att lyckas varje gång!

Nu åter till vasaloppstittande, får se om det blir en tur till Mora i eftermiddag och då givetvis miljöträning för Spajk :)


Kommentarer
Postat av: Angelica

Oj, hålla fast.. Jag har klickat när han hållit, först bara en halv sekund, sen utökat. Jag har alltid kört med klick, och på klick får han släppa, släpper han innan får han ingen belöning, så det har varit väldigt svart/vitt. Apport = håll till klick.



Likadant har jag gjort med avlämningen. Han har lärt sig att trycka nosen i handen på mig och stå blick stilla och vänta på klick (en av favvoövningarna!), och det har jag helt enkelt överfört till apporteringen. Tryck nosen i handflatan, stå blick stilla och vänta på klick. Att det varit en apport i munnen har inte spelat så stor roll. Visst har han provat att släppa den i handen innan klicket, men insåg snabbt att det inte gav nåt..



Har även tränan mycket på att jag ska kunna peta på apporten, hålla i klossarna osv utan att han ska släppa, och även en hel del omvänt lockande. Släpper gör man på klicket och inte för något annat i världen.



Mina hundar tränar loss i apportering typ 2 ggr/år, det tränar jag separat vid (kamp)lek annars, vid apporteringsträning vill jag ha en snabb och precis belöningsmarkör.



(Lååångt blev det, men med efter Samis extrema apporteringsproblem är det lite av mitt specialintresse :))

2011-03-07 @ 20:28:26
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0