Spår och uppletande..å så lite lydnad!

I Söndags när jag äntligen slutade jobba lovade jag hundarna att vi skulle ut i skogen, trött som tusan släpade jag mig ut i skogen, för ett löfte är ett löfte ;)

Åkte och lade ut spår, ett lätt till Dizni och ett svårt till Spajk....

Dizni fick ett direktpåsläpp, två vinklar och ett slut, kanske typ 200 meter...jättetokenkelt! Men hon fick spåra mest för rättvisans skull....

Spajk fick ett upptag på traktorstig, en pinne direkt för jag ville kolla om han hade hjärnan på och inte bara benen...sen rätt snart en vinkel, en ny apport, över en travstig och en apport, en linsburk....sen vidare och upp på en hästhoppningsbank....en ny apport, ett halv skal till en mobil, ner från banken och ut på en öppen typ häst-fys-plats... lite vinklar och apporter och inte minst, lös sand! har hört att det är svårt för hundarna, så varför inte testa? Tänk decimeterdjup medelhavs-sand, fast i Rättvik och häst-fys-bana....inte direkt upplagt för något solbad :)

Dagens apporter!



Den öppna ytan



Den lilla bank vi gick uppför



När sedan spåren fick lite liggtid åkte jag till klubben och körde uppletande-övningar med Spajk

Dagens uppletandeföremål!


Vi körde en av Fridas modeller, att verkligen ta första bästa föremål och inte "välja" ett rolig, alla fyra föremål på en lodrätt rad, med synretning på alla och en liten extra påminnelse på den första. Sen skicka på ett "leta", trots synliga föremål, sen belöning när han tog rätt. d.v.s. det närmaste.

Jag fick jobba lite då han gärna ville liggmarkera dom, men han måste ju lära sig skillnad att vara lös och då är det okej att hämta, kontra i sele/koppel då det är ligg som gäller....

Vi körde också en dirigeringsövning med föremålen som en solfjäder med 2 meter mellan föremålen och tänket "det skall alltid finnas något dit matte skickar" och det gick också bra.

Sen ytterligare en övning i att behålla det föremål han plockat upp och inte byta, lade ut ett roligt föremål, d.v.s. mjukisdjuret rätt långt, 15 meter och sen när han stuckit iväg hiva iväg ett tråkigt, tandkrämstuben bakom ryggen på han, så han slipper passera på vägen ut, men springa förbi på vägen in! Inga problem!

Var rätt hård på att han verkligen ska ge mig föremålet i handen, ett släppt föremål gav ingen belöning...släppte han blev jag passiv och han fattade att det inte lönade sig! Jag körde mycket bra, bra, bra, bra, bra, bra, bra, när han höll bra, och sedan belöna med ett varsågod och det funkade jättebra, så vi hade en mycket lyckad uppletandeträning!

Lite lydnad hann vi med också, körde hopp, att sitta rakt framför mig på andra sidan hindret, han vill gärna gå ut åt höger....sen övade vi på att sitta ordentligt! Han kör nån halv-variant, med armbågarna typ 5 cm ovanför backen, ett tydligt sitt, men väääääldigt nära ett ligg och det är så lätt att slarva! Men det är ju själva sitt som är problemet och inte hoppet, men i övriga situationer funkar sitt på avstånd, så det är bara just vid hoppet det inte funkar?!

Lite fot hann vi med, både ingångar och halter, kändes som vi verkligen är på rätt väg! Han är ju helt underbar att jobba med :)

Dizni fick komma ut, men hon var så seg, men med lite Schmakos gick det bra, men det blev ett kortkort pass?! Hon är slö hemma också, kanske en biverkning på maskmedlet?? För hon var verkligen inte sig lik! Likaså i spåret?!

Spåren hann ligga i nästan två timmar, Dizni först, nja, det var ett rejält bakslag....hon tog spåret, men lullade mest runt, hittade runt, men ack så illa! Vi lägger detta spår i facket "bara-en-tillfällig-svacka" och testar igen en annan dag...

Här är sanden vi bl.a. spårade i!


Han tog upp det fint, hittade första pinnen men ville inte riktigt markera den...stampade på den och tittade på mig, stampade igen och tittade på mig, tog då upp den och kom med den till mig, ingen belöning blev det då utan jag tog bara pinnen och kommenderade spår igen.... tog vinkeln jättefint, över vägen och ringade i nästa vinkel, det gick en gångstig precis där som det gått folk på...men han vände tillbaka till rätt spår och markerade linsburken jättefint!

Upp över banken och mobilskalet, ner för banken för snabbt så han missade nästa vinkel...vindade in nästa vinkel så jag höll emot (jag måste lära mig att tänka INNAN jag lägger spåren så jag slipper styra han...) och då vände han tillbaka till rätt spår, plockade apporter och vinklar fint tills vi kom ut på den djupa sanden första gången, då blev han fokuserad och det riktigt hördes hur han jobbade med lilla nosen :)

Efter en stund fick han fäste och tuffade iväg fint, han blev verkligen noggrann i sanden, mina spår syntes inte bland alla hästtramp, så han gick inte på syn! Han rundade fint den lilla skogsdungen och in i skogen igen, där däremot blev det spring igen?! Hittade dock den lilla plastfiguren och markerade såååå fint! Hittade också slutet och markerade!

Spåret var väl egentligen inte så himla genomtänkt, mest för att trötta ut han lite...det funkade en stund! Men det var kul att se hur han funkade i så lös sand, måste testa fler gånger!

Snart blir det ju två veckors vila från träning då jag åker till Marma...så det gäller att passa på! I morgon får vi se, men nån form av spår blir det!

På återseende!!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0