Förmiddagsspår!

En härlig förmiddag, iaf hundmässigt! Alldelles för mycket flygfä, mygg, flugor, äckliga djur som bits....en å annan geting också förståss....usch vad jag HATAR flygfä!!!

Jag bad Sofia lägga ett spår till Dizni, samma upplägg som tidigare, upptag och apport sen hitta sele och lina och fortsätta spåra, som avslutning "kopplade" vi ihop med ett nyare spår och som avslut låg Sofia med mjukosttuben :)

Det låg kanske drygt 2 timmar innan jag startade igång med patrulleringen, som bonus fick vi en skitsnygg ljudmarkering på Sofia när hon gick ut och lade sista delen av spåret! Jag tänkte tanken för ett tag sen, att tänk om hon slutar ta ljud/vind nu när vi kört så mycket spår? Men idag fick jag ju svaret! Skönt!

Iaf så tog hon spåret fint, drog iväg utan att jag sa något, hittade första apporten och fick belöning, tog själv upp spåret igen och hittade selen, men där fick jag vänta en stund, kanske en halv minut innan hon självmant tog upp spåret igen, vilket bekräftar lite det jag trott att hon väntar på att jag ska ta initivativet och inte hon....men hon fortsatte fint, i en stadig trav tog hon sig framåt, visserligen slog hon över spåret, men vad gör det??? Sen kom det en vinkel i samband med ett terrängskifte, i "vanlig" ordning sprang hon utan att kolla läget....jag sa åt henne att komma tillbaka och då tog hon det sååååå fint!! Rakt fram, ökade lite tempo när det nya spåret tog vid, och travade så fint fram till Sofia och myste en stund!

Hon jobbade så himla fint idag, tog självmant initiativ och spårade, jag sa ingenting i spåret utan lätt henne jobba fritt, lite slagit var det, men vi tog oss fram och hon löste spåret på ett jättejättefint sätt, så skönt att se!

Spajken fick ett rätt knixigt spår...först en raksträcka med "plockepinn" d.v.s mycket apporter för att befästa markeringarna...sen hade jag vinklat över en grusväg, där Camilla, Leo och Noa passerat med Pip och Nixx, sen hade det passerat bilar också. Jag hade vinklat flera gånger över vägen, ibland rakt över, ibland följt vägen och ibland gått 45grader över vägen. Det var snårigt och eländigt, men han jobbade så fint. Apporterna var inga problem, han markerade alla, på olika sätt, både sitt och ligg. En av pinnarna snodde han i farten, men då blev det minsann ingen belöning! Men lika glad var han för det!

Han hade problem vid vägövergångarna, men vi har ju inte tränat det alls mycket, så det var ju inte så konstigt att det var svårt, det var dessutom stekande sol och tokvarmt, så han höll ihop bra ändå tycker jag. Inte så mycket flams i spåret, slog nästan inte alls. På slutet blev han trött, då blev han lite nonchalant och sprang bara runt på måfå, det måste jag styra upp!

Efter spåret åkte vi hem och badade i Siljan, Spajk badade och simmade som aldrig förr, Dizni gjorde ett kärringdopp och badade iaf tassarna och en bit av magen!

Klantiga jag var ambitiös och tänkte städa alla bland spårgrejerna, ställde dom innanför dörren, rätt som det är hittar jag Spajk tuggandes på en spårpinne på mattan *morr* Det förbättrar ju inte direkt hans vilja att "bara" markera pinnarna och inte tugga på dom, jaja, vi jobbar vidare!

Nu ska vi snart åka till klubben för lite lydnad, och i morgon åker vi till Enköping och tränar för Frida, ska bli såååå kul!

På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0