"Stilla"

Nu har vi nyss kört ett pass med "stå" eller "stilla" som jag kallar det när man ska stå stilla och bli bedömd inför en utställning.... Får väl se hur det går på lördag...har ju några dagar till att träna, stå stilla är väl inte det svåra utan det är nog att trava snyggt utan att studsa! Men tur det är valpklass, då är det inte lika blodigt :D

Körde med vårt utställningskoppel och klicker, jag hade klickerna i samma hand som kopplet och så godis i högra handen, klick med vänster och belöning med höger, funkade rätt bra förutom att han testade att båda lägga och sätta sig.....typiskt klickerträningsbeteende!

Men envisast vinner så jag gav mig inte utan jag lyckades tajma några klick med alla fyra tassarna i backen stående, så han fattade väl rätt snart. Det svåra var att om han väl lagt sig ner så gick det INTE att få honom att ställa sig upp...vilket iof är rätt bra då förmodligen ligg är befäst, om än i denna situation utan kommando..... Det känns som vi är på rätt väg, får testa lite ikväll i körhuset också...

Dizni har vi ju tränat så att hon ska ha focus bort från mig och jag står bakom henne med sträckt koppel med Dizni strävande framåt, det ser så snyggt ut :) Jag har kört henne också på klicker, när hon har vänt bort från mig har jag klickat och kastat godis över huvudet på henne!  Nu kan hon stå stilla lääääänge i förväntan innan klicket kommer!

Jag önskar jag kunde stå framför henne och ställa henne mitt emot mig, men nu har vi ju börjat såhär och det är rätt praktiskt att ställa henne med dragning utåt...det förekommer ju rejält med dubbelhandling vid rottisringen och då kan jag dra lite nytta av det, även om det inte är jag som "bestämmt" handlingen ;) Visste man inte bättre så skulle man lätt tro att jag tränat med dubbelhandling, men det har jag alltså inte gjort, jag bara "lånar" den dubbelhandling som redan finns :) 

Vissa tycker ju att utställning är jättetråkigt och slöseri med tid...men jag ser det mer som ett enda stort lydnadspass, det händer ju massor med saker under en dag, vaccinationskontroll där det är massor med hundar som inte ska hälsas på, det är burträning och att allmänt uppföra sig! Inne i ringen är det ju också värsta lydnadspasset, att sköta sig, att inte hoppa och att inte pussa ihjäl domaren..... hanteringsövning vid den enskilda bedömningen osv. 

 Sen får man inte glömma att det faktiskt är en bedömningssport och ena dagen är hunden toksnygg och nästa inte ens värt ett CK/HP! Men jag ser det som sagt som en trevlig utflykt och förhoppningsvis blir det framgångar :)

På återseende!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0