Inomhusbevakning....

Efter en helg i Västerås var det faktiskt en rätt spajk liten Spajk! Han skötte sig exemplariskt i Västerås, likaså Dizni. Vi hade två finfina hundmöten :) Jag behövde inte skämmas ett dugg, däremot borde de mötande hundarnas ägare skämmas!

Jag stannade och köpte en liten kong med snöre för att slippa belöna med den stora klumpiga kongen, den gillades :) Körde ett sök inne i köket, 2 bitar 1x1 cm stor, gick suuuuuperbra!!! Fina markeringar och målmedvetet letande!

Söndagen innebar träning i körhuset, som vanligt! Började med lite externbelöning...slänga en dutt, utan att säga något vill jag att han ska komma och ta kontakt, vilket han gör!! Han söker ögonkontakt, flyttar in till sidan o så blir det varsågod! Varierar hur länge han behöver ha kontakt eller hur långt in till sidan han behöver gå, vill inte att det ska bli ett inlärt beteende utan det är ögonkontakten som belönas...

Sen körde vi påvisning....Nicklas hade en dutt på snöre som belöning.... Lade fokus på sittmarkeringarna, kommandot "visa" är nog rätt befäst, iaf i den situationen med synlig belöning. Han stretar så filtbitarna flyger och han ligger på i kopplet så jag har fullt sjå att hålla emot :) Första gången fick jag påminna om sitt, men sen satte han sig självmant resten av gångerna.

Jag lånade Hanna och Matilda som störning, de gick på ena sidan typ en meter ifrån...han brydde sig inte ett spån! Vi gjorde det betydligt svårare och jag bad Hanna med flit gå och störa, klappa händer och prata...men han brydde sig inte :) Som avslutning gjorde vi en riktig utmaning....Hanna fick gå zickzack framför han! Han for som en skottspole bakom henne för att hålla koll på Nicklas! Trodde inte han skulle fixa det, men han var såååååå duktig! Lugn, tyst och fokuserad! Shit vad jag gillar den hunden!

Sen var det basträning....lite oro när jag var i närheten och när vi körde påvisning med resten av hundarn...inte konstigt, men något vi måste öva mer på. Jag tror inte det kommer bli något problem, bara vi tränar rätt och ofta.
Att under påvisningen sätta sig på huk är ju liksom ingen störning för honom....

Ja, det var allt för nu! Ställ gärna frågor eller kom med glada tillrop!

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Anna Ivvarsson

Hej Carolin!!!

Vad roligt det är att 'se' vad ni gör! Det ger absolut ett sug framåt för vad jag har att lära mig! Tror jag måste komma på kurs hos....



Lycka till!!!

2011-02-22 @ 06:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0