inne-sök!

Jag preppade huset när Nicklas var på promenad....en lite större bit 2x2 cm och en bit på 1x1 cm och så hela stora kongen.

Kongen låg i plåtskåpet under spisen, han hade en härlig attityd, redan när jag kopplar om kopplet börjar hans lilla nos att jobba, men han tjuvade tom lite innan han fått kommando, sånt accepteras trots allt INTE så vi började om och jag var lite hård på att sitt är sitt även om det är en hög förväntan på att få jobba!

In med en rasande fart i köket, lokaliserar snabbt att det är runt spisen det är "hett", lägger sig snabbt och fokuserar på luckan men är lite odistinkt i sin markering.... Jag belönar ändå och vi leker en stund med kongen, vidare in i matsalen där det är tomt, där är han så ivrig så han drar iväg runt bordet och far vidare mot tv-rummet, jag får iaf stopp på han och visar in han i badrummet.... Han söker högt och lågt, på väg ner i badkaret som tidigare idag var jättefarligt när vi tränade på att stå i badkaret, då stod han med svansen mellan benen och världens slokande öron! Men nu var det då inga problem, upp med tassarna på kanten, upp med tassarna på handfatet och i fönstret, han letar och letar innan han till slut hittar biten 2x2 cm och lägger sig med en distinkt markering på biten, jag petar lite på han, men han släpper inte med blicken!

Sen vidare in i stora rummet, där blir det en liten miss då Dizni redan "hittat" biten och är på väg att apportera den till Nicklas, Spajk markerar biten ändå och blir såklart belönad!

Sista biten på 1x1 ligger i cd-hyllan, inga problem, snabbt fram, lokaliserar, hittar och slänger sig ner! Perfekt!

Nicklas får sedan gömma en bit i klädkammaren där vi aldrig varit, han gömmer 1x1 cm i en ljuslåda med sand...Spajken var lite trött och "ger upp" ett par gånger, han är intresserad och söker fint, men tycker att "här har det aldrig funnits något förrut" och vill gå ut i matsalen igen, jag håller hon om kvar och tillslut hittar han biten! Det lönar sig att jobba på...... En nyttig erfarenhet för honom!

Jag vill avsluta med en liten test om han vet att han inte ska plocka upp bitarna utan lägga sig ner...det var en dålig idé...han fick söka lös och biten låg mitt på mattan, väl synlig....vad händer? jo, han hittar den, lägger sig ner och äter upp biten :( Den var inte så stor 1x1 cm, så vi håller tummarna att den kommer ut! Han har ju ätit ett gäng pinnar ute förut och en hel del benbitar.....och kongen är ju dessutom mjuk, men vi ska hålla lite koll!

Nu tycker jag att vi kommit så långt i träningen att vi måste söka lite hjälp av nån....vet bara inte vem?! Får fundera lite..... Vore skönt med ett bollplank!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Hur har du/ni lärt in söket på kongbitar? Försökte träna lite luktdiskriminering med Grimm häromveckan. Flex lärde sig det på typ 10 minuter när jag tränade med honom förra våren, men Grimm fattar verkligen nada. Har kört med sockerströare med oregano i, men Grimm bara apporterar alla ströarna :P

2011-02-18 @ 12:14:31
URL: http://samiogrimm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0