Spår x 3!

Smålandsresan bestod inte bara av umgänge o semester utan lite spår hann vi med!

Halvhårt spår!
När vi kom ner på fredagen fixade Nicklas ett spår runt dagiset, upptag på gräs, sen lite asfalt, sen lite skog och lite sandlåda, plus att han krypit genom en tunnel och klivit över ett staket?! Spåret låg bara knappt en timme, men som "vanligt" märks ingen större skillnad på hans jobb, han jobbade jättefint men hade det svårt, bl.a. i en skogsdunge där det var typ trampad jord...likaså vid övergången gräsmatta/sandlåda, där var också tunneln, så där gjorde han en rejäl tapp! Han är lite lurig då för han liksom springer fram och tillbaka, men sen drog han iväg och jag hängde på, då ropar Nicklas att vi är fel och måste vända?!?!?! Detta finns på film som jag hoppas kunna lägga upp när Nicklas laddat ur det ur sin Iphone! 

Nicklas hade klurat och lagt en apport uppe på en sten, så Spajk spårade fint, upp på stenen, doppade nosen på apporten och backade sedan ner och lade sig på marken nedanför, helt okej i min värld :) Detta finns också på film...

Iaf så löste han spåret fint tycker jag, vi har ju inte spårat jättemånga gånger på gräs/grus/asfalt! Jag hoppas som sagt kunna lägga ut filmerna och då får ni gärna tycka till!!!

Ängsspår
Fortsatte dagen efter med ett ängsspår, 400m 2 timmar, ett par dm grönt fint gräs....Upptag på en grus/gräsplan, över an vältrafikerad gångväg, ut på en parkering och sedan ut på själva ängen. Han spårade finfint på ängen, nosen i spåret, frambenen i trav och bakbenen liksom i galopp :) Utan att för den delen gå för fort!

Apporterna försvann ju i gräset, så det var ett litet test för att se om det är befäst, och det var det! Lade en liten tygbit som inte ens jag såg när han markerade! Lite coolt tycker jag! Han har hittills inte blindmarkerat en enda gång?! Men bara för att jag skriver det så gör han väl det snart....

Rätt sm det var i spåret stötte vi upp en hare...Spajk tittar såklart upp, spetsar öronen....men sänker sen nosen igen och fortsätter spåret som om inget hänt?!?!

Vi har ju lärt in liggmarkeringarna helt själva, utan hjälp av någon, så vi har kanske gjort helt fel?!? Menmen, vi tycker det funkar, så då kör vi på det!  

Spåren i småland är mer betoning på "trötta ut hundarna så vi kan umgås", men vi försöker förena nytta med nöje!

Skogsspår - Dizni
Väl hemma igen blev det en tidig morgon spår, jag skjutsade Nicklas till tåget 0650, sen fortsatte jag ut i skogen och la spår! Hem, åt frukost, drack kaffe och ut i skogen igen. Dizni först, spårade kanonfint, helt utan min hjälp, min nya taktik är "stå och titta på fåglarna" och låta henne sköta sig helt själv, likaså i själva spåret, jag bara går efter henne och håller längst ut i linan, hon hittade apporterna och kom glatt in med dom.

Ett lite kort med upptag fick hon och ett längre på kanske 500 meter med vinklar och apporter, hon spårade jättefint och brydde sig inte om nått annat än spåret, tog vinklarna fint och i vanlig ordning ökade hon traven och ringade när hon tappade en vinkel. Det känns som vi jobbat oss igenom den dryga period vi haft nu ett tag!

Skogsspår - Spajk
Spajk fick ett 800 meter med upptag och pinnar i spåret, liggtid 3 timmar.
När jag skulle släpa på insåg jag att jag hade glömt hans sele hemma...*morr* så han fick åna Dizni´s, gissa om den var stor?????? Det var ett evigt trassel då han rätt som det var hade fått ett ben på fel sida om en rem typ... Iaf så verkade det inte störa han så mycket, han gjorde ett fint upptag, inte en tendens till bakspår :)

Dock har jag märkt att när jag kör upptag, idag var det kanske 5 meter från vägen in till spåret. Jag säger inget utan går bara rakt in i skogen och låter han ta spåret spontant. Iaf så när jag har gjort upptag så blir han så flamsig, fäster inte riktigt utan liksom far runt?! Måste testa att säga typ "spår" även vid upptag och se om det är kommandot han hakar upp sig på?! Han sprang över första pinnen, som jag visserligen tampat ner i mossan, men inte en tendens till att markera?! Andra pinnen hade tempot sjunkit och han gick rakt över den, men snurrade tillbaka och markerade den. Han måste ha lite mothåll i linan, annars springer han liksom bara på?!  

En snusdosa markerade han fint, och vinklade jättefint, de sista pinnarna markerade han bra. Men känslan är ändå att det är lite flamsigt....Ska testa att hålla emot i linan, och lägga på ett kommando även vid upptag.

Appellspår - Spajk
Träffade Lena & Drama häromdagen och spårade, jag bad Lena lägga ett regelrätt appellspår, tog nya pinnar jätteförsiktigt och gav dom till Lena som direkt gick ut spåret, så det var inte mycket vittring å dom pinnarna! Spåret låg drygt 1,5 timme. Direktpåsläpp enligt alla konstens regler och Lena fäller kommentaren: Alltså, jag har hört att man KAN gå i spåret..men man gör ju som man vill... Han gjorde som vanligt, ner med nosen, trav fram och galopp bak...hittar första pinnen, markerar genom att sätta sig...snurrar lite i en vinkel, fortsätter rakt över andra pinne, men som den skarpsynta människa jag är hittar ju jag den :) Tar andra vinkeln fint och sittmarkerar slutet...Har märkt att han gärna sittmarkerar när han blir trött, nu var det verkligen tokvarmt, kvalmigt ocg solen gassade! Men detta är något vi måste träna på såklart!

Jag märkte ingen större skillnad på noggranhet efter våra lite hårdare spår....på Dizni märks det stor skillnad!

Vi körde ett uppletande också, utan synretning och även där märks hans "spring-beteende" vid trötthet...då kopplar han på benen men inte hjärnan :(   Han sprang och sprang och sprang, hittade tillslut ett föremål men mer på tur än på jobb, såhär i efterhand skulle jag såklart ha kört med synretning då det var länge sen vi körde och att han var rätt tagen av värmen.

Konkurrensspår - Dizni
Lena och jag hade våra "gamla sa damer" med oss, Dizni och Elsa, så till dessa två lade jag ett långt spår med pinnar som dom fick plocka varannan pinne, uppskattat av dom båda som blev lite taggade! Dizni och Elsa är väldigt lika, lite lata av sig, men konkurrens var en hit för dom båda! Det var gassande sol och stekvarmt ute på det hygge där spåren låg, men dom kämpade fint i värmen! Dizni jobbade fint, tog vinklarna jättebra och likaså pinnarna. En vinst med konkurrensspår är ju att man då kan prata samtidigt som man spårar, vilket både Lena och jag uppskattade :)

Ja, det var allt för nu, hoppas ladda upp filmerna under kvällen, lägger dom i ett nytt inlägg!

      På återseende!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0