Spår!

Nu var det riktigt länge sen jag skrev....men det är kul att läsa andras träningsbloggar, så jag hoppas det iaf är lite underhållande när jag väl skriver!

Vi har alltså spårat....jag tycker han är suuuuperduktig i spåret, målmedveten och jobbar jättebra, men som sagt, det är ju bara min åsikt?!???




I början så är det ju jag som sabbar för han, klart som sjutton att han markerar snitseln! Den har ju suttit lika länge och luktar lika mycket som apporterna i spåret!! Sen efter att han har jamsat runt så kommer det ju en sittmakering och då belönade jag den....jag ska börja använda en annan belöning och låta apporten ligga orörd, hittills har han fått leka med apporten, men vitsen med en passivmarkering är ju att han INTE ska ta den! Vi jobbar på!

På det andra spåret satte han sig helt utan hjälp, då visste inte jag var apporten låg, så det var en härlig känsla att lite helt och fullt på han, han spikade också vinkeln och jag litade på han vilket känns så gott! Till skillnad från Dizni som jag absolut inte litar på :(

Som sagt så springer han lite fortfarande, iaf bitvis medans han också bitvis spårar såååååååå fint! Jag har ju lärt mig nu att hålla emot i linan, och försöka att hänga på. Nicklas tyckte att jag styrde han i första spåret, och det kan jag nog hålla med om när jag tittar på filmen, det andra spåret hade han lagt och där hängde jag ju bara på och det fungerade ju utmärkt!

Jag har också börjat släppa iväg han i spåret, inte gå precis bakom han, det verkar ju funka!

Det känns som han vet exakt vad som gäller och att tiden inte är något större problem, jag ska testa att lägga ett färskt spår bara för att se hur mycket mer spring det blir! Appellen är ju "bara" 45 minuter...och dessutom i skog! Iaf dom tävlingar jag kikat på :)

Vi har också testat lite upptag, och första gången var det klockrent bakspår, dumma matte! Andra gången klockrent framspår....blir till att tänka till lite! Tränar egentligen inte så mycket upptag, med en hund med sånt "sug" på spåret så tror jag upptagen löser sig av sig självt?? Eller??

Längden på spåren framgår ju inte av filmen, men det första med 2,5 timme var typ 300 meter och det andra kanske bara 200 meter, sen tog liksom hagen slut och det kom massa taggtråd...Dumma taggtråd i småland! Tacka vet jag gärdesgårdar :) Dom kan man iaf hoppa över!

Nästa steg är ju att testa ett längre spår med samma liggtid som nu, typ kanske 5-600 meter och 2 timmar, tror absolut inte det blir några problem, och som sagt ett lite kortare med kort liggtid, bara för att se hur han beter sig!
Har testat vägövergång och terrängskiften, hittills inga problem....

Ja, får väl se hur flitigt det blir uppdateringar här...men håll tummarna för att det blir fler :)

Tjingeling på er!

Kommentarer
Postat av: ann landberg

så roligt med film, och vilken go kille med snitsel, men när han fick respons fortsatte han utan problem, =)



ang upptag...fundera lite på det..kan inte hjälpa dig MEN har jag ju en hund som suger som sjutton i spåret, men har vääääldiga problem med fram och bakspår..(alltså, hon förstår inte att det är skillnad, ett spår följer man bara, thats it..)



så fundera lite hur du vill ha det redan från början, så ni inte står där när det är dags, som jag som redan ångat på och nu är skapligt inkörda fel



jag trodde ju att hon hade lite koll, men har upptäckt att dom framspår är nog ren tur, inget annat...



härligt när övergångar och rerängskiften funkar, det kan ju vara riktigt svårt, ..va duktiga ni är !!!!



kram ann och lowa

2011-05-02 @ 11:02:16
URL: http://www.lowaswebb.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0