Massa träning sen sist!

Ja, vi tränar ju och står i, jag har ju lyx-schema och slutar som senast kl. 16! Slutar 15 mån, ons och torsdag och kl. 16 tisdag o fredag! Inte illa!

Så vi tränar en hel del, med Spajk ligger fokus på ingångar, och måndagen efter appellen gjorde han kanonfina ingångar?! Märkligt....men det måste bara sitta VARJE gång!

Det känns som nästa tävling blir en lydnadsetta...lägre måste vi ju vänta med tills han är 18 månader vilket blir i december...men det innebär ju massa tid att öva kryp :) kom ju på här om dagen att vi ju nu kan tävla lägre-bevakning, hur coolt är inte det?? Jag är banne mig beredd att åka bra långt för att tävla bevakning! Så vi får väl se :)

Vi övar ju också vårt bedrövliga fria följ....nu med högt tempo och peppar peppar så har det gått framåt med sjumilakliv!! Vi kör ju numer modellen riktigt riktigt hög förväntan och snabb takt, då hamnar han inte i vallnings-facket utan går rakt och snyggt :) Vi har ändå nytta av vår pet-träning då han ibland har gryyyyyymma vänstersvängar! 

Börjat på kryp också, belönar varje liten sträckning framåt, bakåt kryper han finfint, men det räknas ju inte :) 

Dizni´s lydnad består just nu mest av "håll-tempo-övningar" korta korta pass med kampbelöning, har en stor bit-stock i ett lååångt koppel som är belöning, så vi kör typ 5-10 minuter med superhögt tempo och tok-kampar som belöning, sen vilar vi igen. Hon har fått en härlig förväntan och ett bra tempo! Har kört en del agility och där galopperar hon finfint och hoppar som en kängru! Jättekul! 

Lite skyddsinslag med bita-släppa-bevaka också, hon gillar det och tillkämpar fint, släpper, backar ut och bevakar med fin koncentration, gullhönan! 

I torsdags tog jag fram sacco-vagnen igen, och satte mig själv i den, och tro på tusan så drog hon mig så fint, det gick absolut inte fort, men hon travade på iaf, vi drog säkert 1 kilometer på asfalt, så helt lat kan hon ju inte vara :) 

Idag stod det spår på schemat, Spajk skulle få långt spår och Dizni också, långt är ju ett relativt begrepp, långt för Spajk är dryga kilometern och för Dizni ungefär hälften....Spajk´s blev 1,3 km och Dizni´s 600 meter.

Jag hade kamera med, men det var så tråkigt ljus så det blev inte så många bilder som blev bra....


Laddad för start!


Eehh, Camilla fotar upptag....fort går det ;)


Fin liggmarkering av metall-apport


spår!

Ja, det var dom bilder som blev något att ha på mig o Spajk!

Spåret var som sagt 1,3 km (mätt med min telefon via gps) och efter typ 1 km slutade han galoppera med bakbenen.....hans sätt att ta sig fram är ju att galoppera med bakbenen och trava fram...men efter 1 km gick alla fyra benen i samma gångart! Det var varierad terräng, med lite väg/stigövergångar och blandade apporter, trä, metall, plats o gummi. Han liggmarkerade alla fint! Han har hittills inte klivit över någon apport, förutom en i Falun när puckade matte spårade utan handskar och inte kunde hålla linan, men annars har han plockat ALLT!

Dizni spårade också fint, hon hade en härlig attityd och BRA tempo, jag fick nästan småjogga lite efter henne och hon gjorde inte många missar alls, jag hade lagt spåret längs en väg där det gått folk, så hon var snabbt ute och "kollade av" vid vägen men fortsatte sedan självmant i rätt spår igen, spikade vinkeln och stigövergångarna kanonfint. Jag hetsade henne vid belöning av apporterna, vi skällde och lattjade en lång stund, hon verkade gilla det ;)

Det var en mycket mycket nöjd matte som selade av!

Sen körde vi en omgång uppletande, vallade ruta på 40X40 meter och tre föremål. Dizni överraskar med att galoppera ut och hitta första föremålet, fortsätter ut i trav på nästa men växlar över till galopp och hittar andra föremålet, där bryter jag och belönar!

Hämtar det lilla bruna eländet (obs! ironi!!!!) och övar på att gå "här" ut till rutan och övar på att gå dit matte pekar, först en omgång "spring som du vill så länge du hittar" och han plockade alla tre förmålen fint, utan tugg och med en jämn galopp! Andra vändan lade jag alla tre föremålen på en rad och övade på att "om du går dit matte pekar finns det grejer" och det funkade också fint! Skönt att kunna skicka dit man vill om han skulle missa nån del av rutan!

Det var väl allt som hänt sen sist? Dizni´s utställning kan ni läsa om i vanliga bloggen!

Veckan som kommer ska Spajk öva på att trava snyggt och samlat inför utställningen på lördag, fick ju lite kritik för det sist........så nu ligger vi i hårdträning!

På återseende!

us på längden utan på hur hon jobbar i spåret, attityd och tempo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0