Vilka spårhundar!!!

Hejhopp

Vilket skrytinlägg detta kommer bli :)

Börjar med gårdagens övning, som var halvdag hundträning och eftermiddag var lite bly i luften och krutdoften låg tät, en dag heeelt i min smak med andra ord!!

Focus låg på spår, både för Spajk men framförallt med Dizni! Började med att lägga ett konkurrensspår där Ludde skulle gå det ena och Dizni det andra, lite korsande spår och spåren tät bredvid för att få lite känsla av att "om inte jag spårar så kanske HAN tar mitt spår och mina grejer", sen lade vi ett typ jaktspår där Irene gick ut ett spår, snitslade slutet för att sedan gå tillbaka en dryg timme senare och "koppla ihop" med en avslutande del och ligga själv som slut. Sen var det en kort patrullering med spårupptag och uppföljning av spåret.

Konkurrensspåret gick bra, mycket av fokus ligger på att hon själv ska få bestämma, hon ska helt enkelt bli lika kaxig i spåret som hon är annars! Dock märktes det inte så mycket av konkurrensen, hon blev mer förbryllad än ivrig, men det gick bra för oss iaf, ett bra tempo och jättebra apporteringsjobb med apporterna! Ingen tvekan vid vinklarna och samma beteende som förra gången, även om hon gått bredvid spåret så gick hon tillbaka till kärnan och "kollade" av bakåt i spåret så hon inte missat något, ett tecken på noggranhet???

Spåret med ett nyare slut hade vi rejäl störning i...dels var det enduroåkare som kört i spåret och som stått/stod bredvid spåret, sen kommer det folk gående på en stig, samtidigt som Irene "kopplar på" den nyare delen...Dizni tog spåret jättefint och spårade med bra tempo, dock önskar jag mer tryck i spåret...kanske ett synintryck hade varit bra där?! Iaf så kommer fram till stället med nyare delen och där blev hon mer eftertänksam än taggad, hade trott hon skulle öka tempot när det blev färskare, men icke?! Nu var det ju störning som hette duga, men iaf så tar vi oss sakta men säkert fram emot Irene som precis innan vi är framme gör en liten flyckt så Dizni fick jaga, ett mycket bra slut för hennes del!!! 

Irene och jag hade en bra diskussion om varför hon inte riktigt "vågar" ta initiativet i spåret, fick lite tankar att fundera på....den avslutande patrulleringen gjorde vi i koppel, likaså spåret...där syntes att hon inte tycker det är okej att ta upp/spåra i koppel, det måste vi träna på!! Nu är hon alldelles för fäst vid selen som spårredskap och tycker väl inte att det är okej att spåra/dra i kopplet?! Måste fundera och träna mer! Spåra mer i koppel och få henne att våga ta för sig. Mer motivation så hon lär sig att det lönar sig att följa spåret, för då löser vi ju alla problem :) Enkelt va??? 

Patrulleringen gjorde hon också jättefint, hon går fint på stigen och kollar båda sidor i ett bra tempo, hon vindade tidigt spåret, men vågar inte följa??!?? Jättemärkligt, detta MÅSTE vi hitta en lösning på! Iaf så hittade vi spåret och fick henne, utan kommando, att följa spåret och hitta slutet, så det blev bra, men en riktig tankeställare blev det! 

Efter förra övningen fick jag mig en riktig tankeställare, och ransakade mitt spårtränande och konstaterade att det var ett tag sen hon fick någon riktig motiverande övning, bara spårat på liksom och lagt alla dåliga spår åt sidan och tänkt att det var en tillfällighet utan att se hur helheten sakta men säkert blivit sämre! Men nu har vi definitivt nått botten och det kan och SKA bli bättre! 

Spajk fick ett rätt kort spår, 400 meter och rätt tätt med apporter, dels ville jag kolla hans markeringar och sen var det lite endurospår med typ sten i spåret så jag ville kolla lite underlagsskifte också, hittade lite vatten också, så det var varierat trots att det var rätt kort. Han sittmarkerade alla föremål jättefint, på ett ställe hade jag tryckt ned en platshäst i blåbärsriset, han letade och letade och letade, men markerade inte förrän han verkligen hade lokaliserat föremålet, det var BRA! Sen sprang han lite vid terrängskiftena, det kom en rejäl regnskur också, så han blev lite störd av det.  Men ett bra spår med finfina markeringar!

Spajk fick sedan komma ut och miljöträna....inga problem varken på skjutbanan eller med folket!

Idag har vi haft elitspår på klubben, upp tidigt och lägga spåret, lite väntan på den tävlande innan det var dax att släppa på, "min" tävlande kom iväg fint, alltid skönt. Nina berättade att det var ett spår över, det var en tävlande som inte dök upp *morr* hur f-n tänker man då??? Nu har vi som arrangörer lagt tid på att snitsla spåret innan, en spårläggare har gått upp jättetidigt för att lägga spåret, och så bara uteblir människan?!??? När man VET att det finns reserver att ringa till som gärna vill vara med...Usch vad sur jag blir, det är så respektlöst mot arrangörerna OCH mot de tävlande som stod på reservlistan! Jaja, det fanns ett spår över...1,5 km långt, 8 apporter och liggtid på drygt 3 timmar....frågan var Spajk eller Dizni!? För och nackdelar....jag bestämde till slut att jag skulle testa gränsen med Spajk! 

Gjorde direktpåsläpp och hängde på efter bästa förmåga, spåret snirklade sig fram i terrängen..men inga apporter?! hm..... hittade en efter en stund som han fint markerade! Fortsatte i bra tempo, hittade ytterligare en pinne och jag tänke: Jag kör på tills han tröttnar.... jo, eller hur??? Jag hade bra koll på var vi var, och spåret gick upp och ner och vi hittade totalt 4 små apporter och så tillslut hittade vi även slutföremålet!! Jag tittar på klockan och ser att vi varit ute 25 minuter! Stundtals lite flamsig och det hade varit intressant med gps för att se hur vi tagit oss runt jämfört med spåret, men vi hittade pinnar och jag såg lite snitslar som låg kvar, så vi var ju på det stora hela på rätt spår iaf! Han markerade säkert fler pinnar genom att "frysa", men jag missade helt enkelt dom :( Jag är i alla fall suuuuuuuuuuuuuupernöjd! 11 månader gammal!! Ja, för andra kanske det är småpotatis och vardagsmat, men jämfört med fröken D är han ju en gudomlig spårhund!! Lite att slipa på såklart, men han har ju en vilja att följa en vittring och plocka upp det som ligger i vittringen! 

Nu ligger han utslagen här bredvid mig, dels gårdagen som inte innebar så mycket vila, och så dagens prövning! Dizni har parkerat i fotöljen och lyfter inte ens på huvudet när jag passerar...skönt!  

I morgon ska vi ta oss upp till klubben och verkligen ta tag i platsliggning med andra hundar! Dizni ska kanske få sig nån bra motivationsövning...tips mottages tacksamt, förutom dom som står i Langeströms häfte, för dom kan vi redan ;)

På återseende!!

Kommentarer
Postat av: Britt

Vad härligt! Kan riktigt se er!

2011-05-29 @ 20:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0