mer spår....och allmänlydnadspasset!

Ja, trots att jag egentligen borde skriva min vetenskapliga uppsats sitter jag här...men jag ser det som uppvärmning av fingrarna ;)

Igår var det instruktörskurs och vi körde igenom allmänlydnadspasset med våra hundar, jag körde Spajk då Dizni har lite problem med momentet "möte på naturstig"....nu vet jag att hon hade fixat det galant, och i efterhand var det korkat av mig att inte köra henne :( Spajk och jag fick lite att träna på, bl.a. transport till och från bilen då hunden skall befinna sig bredvid eller bakom föraren, spajk tyckte man skulle gå i sträckt koppel...så det får vi träna på! Likaså passiviteten som gjordes i grupp med ca 5 andra hundar och massa folk....han lade sig ner efter typ 1 minut, men det räckte inte, inte heller togs det hänsyn till att han "bara" är 11 månader...å andra sidan så är ju faktiskt passivitet något dom SKA kunna....men när tiden hade gått ut och vi stod kvar och pratade lade han sig ner och drog en djuuuup suck, så då hade han kopplat av på riktigt, synd bara att momentet var slut då?!

Jag fick mer eller mindre "order" på att börja träna passivitet....han gjorde en "all-in" när vi skulle köra ett eget moment och sprang både över tunneln, över A-hindret, under A-hindret och genom tunneln....Jaja, han fick ett litet frispel helt enkel, men låg sedan rätt lugnt och fint när jag sade åt honom....Jag upplever inte han alls som stressad, den senaste tiden har han verkligen inte fått utlopp för sin energi då det varit mycket tid hemma....så det var lite som ett öppna korken på en skakad champagneflaska, dock av fiiiiin årgång :P

Han gjorde många moment jättebra, bl.a. sittande med störning där det satt 5 hundar runt omkring och det gick folk runt och "störde" kastade leksaker och hade hundar med, så där fick han plus i kanten! 

Fröken D fick komma ut och visa lite "mellan" där hon går mellan mina ben, både framåt, bakåt och åt sidorna, vi visade också lite hur vi "framrycker" med hund och där hon kryper in mellan mina ben när jag går ner på huk :) Dizni fattar nog inte riktigt allvaret i det utan tycker mest att det är en urkul lek, jag tycker också det är fånigt roligt ;)

Instruktörskursen är så rolig!!!! Ett riktigt riktigt gott gäng människor, alla med olika erfarenheter av hund, men ändå är vi öppna och ärliga i våra diskussioner och klimatet är öppet och vi lyfter åsikter och konstaterar att "jag tycker inte som du, men vi båda kan ha rätt" vilket ät jätteskönt!

Efter kursen åkte jag ut i skogen och snitslade elitspår, i min planering hade jag ritat EXAKT på kartan hur jag skulle gå, mätt med linjal och räknat ut avståndet mellan apporterna exakt på metern....hade telefonen med som extra avståndsmätare och det kändes jättebra! Ett jättefint spår jag mer än gärna skulle gå själv! Jag insåg när jag gick där vilket fantastiskt verktyg kartan än! Att få en exakt bild av omgivningarna, fast utan att behöva springa runt själv och titta?! Jag gillar kartor......! Känns tryggt på nått sätt! GPS, släng dig i väggen ;)

Jag hade lagt spår åt herr studs och fröken d också, D fick ännu ett motivationsspår, liggtiden blev dock typ 1,5 timme vilket inte var meningen, men strunt samma! Det hon gjode bra var att hon, när hon hade gått av spåret i vittringen, vände tillbaka till kärnan och "kollade" bakåt i spåret innan hon fortsatte framåt, jag tolkar det som ett tecken på att hon VILL hålla sig i kärnan, eller?!?? Jag tror det iaf! Hon markerade en snitsel också, jag köpte såklart det och belönade. Hon vindade lite men hade t.o.m. lite galopp när hon tog sig tillbaka till kärnan efter några meters vindande! Härligt! Jag gick längst bak i linan utan att störa och lät henne jobba självständigt. Känns gott!

Spajken då?? Ja, han har ju världens vimsigaste matte....han är för snabb för att spåra i lina :( iaf i upptaget OM han inte fäst utan vill springa tillbaka och kolla, det såg ju för f-n ut som ett spindelnät i skogen?! Snacka om trassel!!!! Han stod ju tillslut insnurrad under en gran och hoppade för att komma framåt.... Nåja, fram till linan satte stopp hade han ett underbart fokus, jag hade noggrant "paketerat ihop han" och inte tillåtit något flams alls, utan lungt och fint fot fram till påsläpp. Upptaget var inga tendenser till bakspår, men jag lägger ner detta med upptag en stund, det blir liksom så stökigt! Han har svårt att fästa utan att springa, så jag vill få bort springet först överlag i spåret innan jag kör vidare på upptagen....

När vi väl kommit iväg så blev han konfunderad vid apporterna som jag tryckt ner i mossan, den första "dödade" han och plockade sen upp den :(

Sen spikade han en vinkel så jag blev tårögd :P Men sen kom dagens stoooora mysterium?! Han kom till ett parti skog där han bara sprang, fram och tillbaka, än hit än dit?!? Anledning?? ingen aning, min fundering/gissning är att han hittade gammal vittring från de som snitslat tävlingsspåret vi korsat och att det var det som ställde till det för han, det var också i en liten sänka, så inte vet jag?! Jag gick tillbaka och tog upp det igen, men samma visa igen, då tog jag honom framåt i spåret och "slog" över spåret och då tog han upp det igen?! Jag tänkte lika som jag hade gjort på tävling, först slå bakåt och ta upp det igenom och hoppas på att det funkar, sen att slå framåt och hoppas att det inte är en vinkel han slår i! Jaja, hur som helst så kom vi vidare.

Rätt som det är bara sätter han sig, tittar lite på mig och stirrar sen i backen?!?! Det tog ungefär en mikrosekund innan jag fattar vad han just gjorde, han markerade en apport, HELT utan hjälp eller "dödande"?!?!?!?! *Gullstuds*

Samma visa med nästa apport, heeeeelt utan hjälp! Gissa om jag var i sjunde himmelen???????

På slutet, enligt kartan var spåret typ 500 meter, blev han lite trött och höll därför ett jättefint tempo sista biten i spåret, gick i kärnan utan att fuska eller slå något alls ;) Sista apporten lät jag han få när han markerade så fint, han var stolt som en tupp när han sprang omkring med sin snusdosa i munnen!

Ja, det var väl allt i hundväg som hänt sedan sist?!?

Tror föresten lilla Spajk har lite hormoner i omlopp, är lite yvig och "störig", men det kan lika gärna bero på den ofrivilliga vilan?! Tycker mig märka att han är lite värmekänslig också, inte bra! Får träna på det....

tjingeling!

PS. bara så ni vet så är kommentarsfunktionen öppen även på denna blogg ;) DS.

Kommentarer
Postat av: Britt

Flitig som vanligt ser jag ;) Glöm inte bort att komma ihåg att Spajken fortfarande är en liten pojke och nu börjar väl intresset för det motsatta könet komma :D Han är väl som alla tonårsgrabbar och behöver tid att "växa i skorna".

2011-05-25 @ 15:47:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0