Bevakning!

Kennelträffen bjöd på bevakningsträning + bastjänst

Band upp Dizni med en trygg känsla, hon har aldrig stökat i basen utan skött sig finfint. Spajk däremot har ju aldrig suttit i bas...så jag var lite nervös för hur det skulle gå, jag hade inte heller nån plan för vad jag skulle göra OM det skulle gå på tok....men som tur var så gick det bra :) Han vilade ju inte riktigt, men skötte sig ändå jättebra! Hunden bredvid skällde en del, men han hängde inte på utan stod mest och såg fundersam ut.

Övningarna började med en enkel övning, en uppstart med ett snabbt ljud på ca 20 meters djup. Jag missuppfattade övningen litegrann så jag var inte alls med när ljudet kom utan fick mig en liten flygtur :) Helt i positiv bemärkelse! Jäklar så taggad Dizni var! Kul att se att våra "grund-övningar" har gett resultat och hennes figgintresse har gått från nästan obefintligt till rätt bra!! 

Vid den längre patrulleringen gjorde hon också finfina markeringar med tydlig riktning och en tydlig svansviftning, vilket är ett tydligt tecken från hennes sida. Vi fick både vind och ljud på samma figg tack vare en sväng på patrullstigen, hon släppte fint och jobbade vidare, känns gott inför kommande övning! 

Spajken då? Jo, han skötte sig också fint, det är inte så stor vikt som drar iväg ut i skogen, Spajks 20 kg till skllinnad från Dizni´s 37 kg! Han markerade så fint och på vägen ut till figg fick jag ett par fina sittmarkeringar också! Efter en dag i basen var han rätt mör på kvällen, tänk att det tar så mycket kraft att "bara" sitta?!? Där inser man hur viktigt det är att ha en fungerande bas....

Vi har hunnit lite lydnadsträning också, och ibland leder ogenomtänkt träning till lyckad träning :) Jag trodde aldrig jag skulle använda extern belöning i apporteringen, men så i måndags så låg det en dutt bredvid oss när vi övade "håll fast" Han höll så lugnt och fint, jag riktigt såg hur han coolade ner och bara höll apporten, så jag sa ett lugnt och fint "loss" och han släpper och tittar sedan på mig med blicken "Får-jag-springa-och-ta-den-nu-då???" jag sa varsågod och han for iväg, och kom tillbaka för lite kamp, jag avbröt och testade samma sak igen, det fungerade lika bra! Så tredje gången gillt.....det funkade igen!!! Så kan det gå! Inge tugg, inget tjafs utan bara ett lugnt fint apporteringsmoment!

Vi nötte på vår fotposition också, har äntligen fått bort hans "vallnings-posé" han går numer rakt och fint intill sidan, inte många meter, men det han väl går gör han bra! Han är ju så härlig att jobba med, pigg och alert hela tiden, men ändå inte flippad!! 

Testade också en budföring med annan mottagare än Nicklas, jag lånade Camilla som går bevakningskursen, så det var ju inte en helt okänd person, men ändå! Han fällde öronen och sprang som en tok! Lite tjafs vid fot-sittandet hos Camilla, likaså när hon ska klappa om honom...men han satt fint och inget tjuvande på tillbakavägen. Han fällde öronen och satte full fart mot mig! Skönt! Vi har inte tränat detta överdrivet mycket, kanske 3-4 gånger, men det verkar inte vara några problem. 

Dizni fick också komma ut, laddad som tusan! Kampade med kopplet så fort hon kom ut ur bilen och "snodde" en dutt och hade race med???????????? Jag hakade på och vi hade en jätterolig stund tillsammans med bus och träning! Kanske det blir tävling så småningom ändå??????  

Nu blir det lite vila över helgen, Spajk ska till Anna-Britta och testa hur det funkar inför nästa vecka då vi ska på övning och Spajk ska vara hos Anna-Britta 4 dagar. Kan vara skönt att inte ha han springande runt bland alla flyttkartonger o folk!

Ska bli så skönt när flytten är klar, då ska det ägnas mer tid åt hundarna, har lite utställningar inplanerade nu framöver, å så ska det ju blir MH för Spajk också, den 19 juni i Örebro. Det ska bli jättespännande att se om kryssen hamnar där jag tror....!

På återseende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0