Miljöträning.. och ståträning

Ja, skolan tar all energi just nu.... så för att kamoflera mitt dåliga samvete så säger jag att vi har träning i att ta det lugnt?! typ.....

Men i fredags åkte vi iaf till Sundsvall på utställning! Bodde på vandrarhem och hade det mysigt! Inga problem med nytt ställe, han stövlade rakt in! T.o.m före Dizni?!

Själva utställningen hade en idiotisk entré med massa smala korridorer och massa folk, men Spajk löste det jättefint, inga betänksamheter varken med underlaget eller folket!

I ringen stod han jättefint och domaren fick titta fint i munnen, skönt men träningen ger resultat! Han sprang jättefint och stod fint stilla, helt fantastisk :)

Dizni skötte sig också jättejättefint, hon kan ju minst sagt bete sig förjävligt mot andra hundar vid hundmöten, men inte ett ljud inte ens tendens till utfall mot andra hundar fast det var jääääääääääääättetrångt!

Hon sprang så fint i ringen, pigg och allert, jag sprang och pratade med henne och berömde henne så hon sprang på som tusan! Fick ju "bara" VG....men vad tusan, rasstandarden har ju inte förändrats, så hon borde ju få sitt cert, även om bedömningssystemet numer är förändrat?! Eller???

Jaja, när vi kom hem så väntade Anna på oss, en av Dizni´s favvo..... Hon hade nog gärna delat säng med Anna om hon bara fått! GulleDizni!

På söndagen var det  miljöträning alá de lux! Öppet spår i Mora! Massa folk, skidåkare, ungar, kälkar, hundar speaker, ALLT som en unghund behöver träna på!

Inga problem! Jag hade med mig en boll i fickan, hade liksom på känn att han skulle ledsna på att bara stå och titta....och jag skulle nog ledsna också! Så vi passade på att träna lite vid målet, och jag skojjar inte när jag säger att jag lätt hade kunnat ha han lös där! Brydde sig inte ett dugg om att det gick folk runt oss när vi tränade, jag använde ändå extern belöning, men han visste exakt var bollen låg, även om jag försökte finta och snurra han flera varv?!

Vi övade mest snabba lägganden under gång och att sitta stilla i fot position och hålla kontakt utan att släppa blicken! Massa störning men inget större bekymmer, han vet VAD han ska göra och gör det bra, det är bara att själva ordet fot inte är befäst riktigt än....men det är ju bara jag som måste bli bättre på att använda "fot" när han gör som han ska!

Jag fick ju för första gången se han lite "störd" också, av de utklädda björnarna! Han blev helt klart påverkad och väldigt förvånad, jag skulle inte säga att han blev arg, bara mest rädd, han for runt lite och skällde, men flydde inte utan höll sig i närheten. Han gick fram och nosade på björnen och kröp upp i knät och nosade på den, men sen for han iväg igen och sprang runt igen....björnen sa ju inget så jag fick hjälpa han lite! Björnen var väldigt hundvan, och tillät verkligen Spajk att komma fram och hälsa, sträckte sig inte efter hen utan lät han komma själv! Duktig Björnen :)

Ja, på det stora hela tyckte jag han löste det bra! Lite imponerad blev jag! 

STÅTRÄNING
Började också köra lite stå, har ju kört lite inför utställningen och nu var det bara att fortsätta :) 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0